Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Här kan du visa upp eller beskriva modifieringar du gjort på din bil.
Niva_Evert
Inlägg: 30
Blev medlem: 28 nov 2008 16:22
Ort: Tungelsta

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Niva_Evert »

ahlberg skrev:
GL5 är trevlig olja - den har en extremt hög bärighet i oljefilmen. Köp bara inte för hög viscositet. Personligen skall jag nog utöka mitt experiment med Lidl-motorolja till att omfatta även f-lådan.. men det är ju bara ett experiment!
lidl olja låter ju intressant, och jag tror d funkar utmärkt.

Jag har kört olja från Statoils anläggning i Nynäshamn några gången och har frågat gubbarna som jobbar där vad exact det är för skillnad på deras bästa och sämsta olja, och svare är alltid det samma "etiketten på flaskan!"
-10
Wrangler -97
Excursion -01
SJ410 -85
Cx5 -15
errorwashere
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2009 21:40
Ort: Karlshamn

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av errorwashere »

Det borde väl även fungera med treans drev från en 5-växlad?
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

errorwashere skrev:Det borde väl även fungera med treans drev från en 5-växlad?
Visst...... ingen har väl påstått nått annat? Är ju samma drev , med samma reservdelsnummer......att de sen inte har lika tjocka kuggar är en annan sak..!
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

Då är det officiellt......... första mellanaxeln är skickad utomlands................................till AUSTRALIEN.
Väl förpackad lämnades den över i Kungliga Svenska trumpetverkets händer...... för mindre än 500:- fraktar de ner den på 5-7 dagar.....nästan bättre än inrikes paket...... :lol:
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av hezzin »

coolt, riktigt häftigt :mrgreen:
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Larsson »

Snart får du stå vid svarven hela dagarna..... ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av ahlberg »

Det är det jag sagt hela tiden... snart kommer inbjudan till villan på Bahamas... Bara 950 moddade axlar till så...

Heja Micke! Snart är du på världskartan med... i klass med Hoodoo...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Nivanörden »

Bild

En lite fråga jag har.. Som synes på bilden e det en spricka och materialet är jättetunt över "hålet" efter svarvningen. För att undvika att tappa flisor i lådan tänkte jag helt enkelt fila loss allt vid hålet, om ni förstår hur jag menar... ;-) ? Innebär detta några problem, eller är det bara o go bananas? :mrgreen:

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av ahlberg »

Jag slipade bort mina tunna väggar - och det håller än... flera veckor nu, ju...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

Jag brukar bryta bort de bitarna om de känns lösa/tunna..... mycket bättre än om de fastnar på olämpligt ställe.....
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Nivanörden »

Jag har fått problem med mitt stenkrypsbyggande. När jag monterat ihop hela lådan o vrider runt så "nyper" den på vissa ställen. Den nyper inte om jag snurrar utan stora höljet monterat. Den nyper heller inte om jag tar ur det bakre lagret på ingående axeln. Man kommer förbi dessa nypningar med lite fart. Det tar INTE i höljet så vitt jag kan se o känna, utan min tanke är att den moddade axeln är nååågot lite skev..

Vad anser ni att jag ska göra? Kommer det slita in sig, eller bör jag vidta åtgärder?

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Larsson »

Precis så var det för mig (och Ahlberg) oxå.......den "nyper" som du säger på vissa ställen när man vrider runt ingående axel. Hade oxå mina funderingar kring detta och tänkte "detta kommer inte att låta bra....." och det gör det inte. :?

Nu när jag kört med lådan nån vecka så har det gått till sig lite men det låter fortfarande rätt illa från lådan i högre hastigheter.

Har tänkt tappa ur oljan och kolla om det finns mycket spån i pluggen.......isåfall ta bort det och fylla olja igen och köra till sommaren då jag skall göra en http://www.rvs.se behandling (men säg inget till Ahlberg) ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Nivanörden »

Okaj,det låter ju lite "betryggande" i alla fall... ;)

Jag känner nypet mer på högväxel, har det varit så för er andra med? Antagligen pga utväxlingen.

Tar väl o klämmer ihop lådan o prövar hur den beter sig. Min låda har väsnats ganska mycket innan, så jag kanske inte får så mycket högre ljudnivå.

Enl Ahlberg låter det ju inte mer, utan bara annorlunda. Hur mycket nöp den lådan vid monteringen? På ett ungefär?

MVH/
Håkan

Ps inte varje dag man får ett nyp i verkstaden, så det kanske är dumt o klaga... :mrgreen:
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av NivaMicke »

Nivanörden skrev:Jag har fått problem med mitt stenkrypsbyggande. När jag monterat ihop hela lådan o vrider runt så "nyper" den på vissa ställen. Den nyper inte om jag snurrar utan stora höljet monterat. Den nyper heller inte om jag tar ur det bakre lagret på ingående axeln. Man kommer förbi dessa nypningar med lite fart. Det tar INTE i höljet så vitt jag kan se o känna, utan min tanke är att den moddade axeln är nååågot lite skev..

Vad anser ni att jag ska göra? Kommer det slita in sig, eller bör jag vidta åtgärder?

MVH/
Håkan
Har haft detta problem hela tiden när jag bygger..... Dreven kommer lite för nära varann... Verkar som om det största problemet är storleken på 3:ans drev.
Jag finjusterar kuggflankspelet på ALLA axlar jag tillverkar och provmonterar i en lös låda , men kan ju inte garantera att det alltid blir perfekt när jag inte gör slutmonteringen.... Mitt tips är att märka upp var det går trögt och putsa/polera lite på just de kuggarna.
Trodde själv oxå att mina axlar var något skeva , men det är dom inte , funkar helt perfekt med vissa 3:ans drev...
Kan ju tillägga oxå att när min förra beställning med drev kom så kunde man se med blotta ögat att kuggarna var olika tjocka på olika drev...!!
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Den Franska Modden (stenkryparlåda)

Inlägg av Nivanörden »

NivaMicke skrev:
Har haft detta problem hela tiden när jag bygger..... Dreven kommer lite för nära varann... Verkar som om det största problemet är storleken på 3:ans drev.
Jag finjusterar kuggflankspelet på ALLA axlar jag tillverkar och provmonterar i en lös låda , men kan ju inte garantera att det alltid blir perfekt när jag inte gör slutmonteringen.... Mitt tips är att märka upp var det går trögt och putsa/polera lite på just de kuggarna.
Trodde själv oxå att mina axlar var något skeva , men det är dom inte , funkar helt perfekt med vissa 3:ans drev...
Kan ju tillägga oxå att när min förra beställning med drev kom så kunde man se med blotta ögat att kuggarna var olika tjocka på olika drev...!!
Tackar för tips! Skall plocka ner lådan imorrn igen o kika på detta.(fan, man börjar bli en hejare på o plocka ner fördelningslådor :mrgreen: ) Den ryska precisionen är väl kanske inte alltid vad den borde vara, haha.

Bra på ett sätt att det inte är nått unikt för mig. ;-)

MVH/
Håkan

Ps Hörde att bakdiffen levererats; kanon! Skall ner o hämta dem framöver. Sen skall här krypas långsamt! :mrgreen:
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Skriv svar