Cylinder misfire vid tomgång

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
_jni_
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 jan 2019 16:43
Ort: Harlösa

Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av _jni_ »

Hej
Jag har lite problem med min 'nyare' Niva, en 2012:a. Bilen går fint (om än med lite ventilknack), men om jag lämnar den på tomgång får jag snabbt (20-sek till nån minut) en blinkande check engine lampa och felkod 'Cylinder misfire'. Felet uppkommer i princip bara när bilen står på tomgång (har fått det 2-3 ggr vid höga varvtal när jag kört). Gasar jag på lite från tomgång så blir det inga fel, behövs inte många rpb extra för att det inte ska komma. Det varierar lite vilken cylinder som drabbas. Bilen kan också vara svårstartad och ibland vägra att starta om den är lite varm. Är aldrig några problem när den är kall. Det som händer efter ett par start/stop är att startmotorn inte orkar dra runt och den ger symptom på att inte ha tillräckligt med ström (trots nyladdat batteri). Den går dock att starta med starthjälp. Har ingen aning om felen är kopplade men tänkte att det var bäst att nämna det...

Jag har bytt tändstift, tändkablar, spole samt vakumslangen till bromsservot (planerar byta övriga slangar också). Batteri och generator är nyligen bytta.

Har någon några tips på hur jag ska fortsätta felsökningen? Tackam för all hjälp jag kan få :roll:
Äger för tillfället två Nivor en 2005:a och en 2012:a
dea
Inlägg: 276
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av dea »

Även fast generatorn är bytt, har du mätt att den laddar? Tänkte på att den inte orkar starta utan starthjälp ibland så kanske det blir för låg spänning så den missar på tomgång.
_jni_
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 jan 2019 16:43
Ort: Harlösa

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av _jni_ »

Normalt har bilen inga problem att starta, det är bara ibland om man gjort ett par kortare turer och den är varm. Cylinder felet uppkommer dock även när den är kall. Kan ju dock vara värt att mäta för att se så att kablarna är ok etc. Ska göra det. Tack!
Äger för tillfället två Nivor en 2005:a och en 2012:a
_jni_
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 jan 2019 16:43
Ort: Harlösa

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av _jni_ »

Kollade batteri och generator på lunchen. Batteriet håller 12.7 innan jag startar och när bilen går ligger spänningen på 13.8 så det känns inte som att det är några problem där.

Passade även på att byta tändstift och tändkablar (igen). Det hade ingen som helst effekt, strax efter jag startar får jag åter misständning. Mest på cylinder 2 nu, men även någon gång på cylinder 4. Rensar jag koden med bilen i gång går den normalt ett tag för att sen åter misstända. Noterade att några av tändstiften var rätt oljiga på gängorna, men känns inte så extremt, eller kan det ha med det hela att göra?
Äger för tillfället två Nivor en 2005:a och en 2012:a
rid54
Inlägg: 1424
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av rid54 »

Man får en känsla av att felen inte är relaterade, men det är ju svårt att säga...

Misständningen kan bero på tändspolen eller dess anslutningar (på lågspänningssidan). Systemet är typ "wasted spark" vilket innebär att cylindrarna hänger ihop 2 och 2 (1 och 4, 2 och 3). Om en spole är lite på bommen, kan två cylindrar påverkas. Om det inte finns andra felkoder kanske det kan vara nåt att undersöka. Annars är det inte ovanligt, att kamaxel- och vevaxelsensorerna behöver bytas, men oftast får detta egna koder. Sen kan ju även nån spridare vara dålig, eller att bränsletrycket inte är konstant, men där blir det svårare att ha nån åsikt, tycker jag. Olja på tändstiftens gängor tror jag är helt betydelselöst. Ventilknack låter lite mysko, det är ju hydrauliska justerare i denna motor. Testat kompression varm motor? Nån justerare kanske kärvar.

Startproblem som du beskriver känns som problem i strömbanan vid höga strömmar, dvs huvudkablarna mellan batteriets pluspol o startmotor, motor och chassi, chassi till minuspol. Kolla alla anslutningar och kablar/flätor. Batterispänningen låter helt OK.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 132
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av SA4AQS »

Hur är det på en 2012a är kamkedjan hydrauliskt justerad den också?
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1424
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av rid54 »

Jo, hydraulisk kedjespännare kom nog åtminston före 2006.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 132
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av SA4AQS »

Ja jag hade det på min som jag bytte ut mot en ny mekanisk variant, tänkte mest om det fanns kvar på 2012 års modell, men den lilla vinkel förskjutningen som eventuellt skulle kunna bli av lågt oljetryck och glapp spännare skulle ju inte märkas av på tändningen då den tar signalen från kamaxeln.

Jag hade också lite problem med en tändspole, och då hade jag problem ibland med lite misständningar på tomgång.
Du säger att du har mest på cylinder 2 om du byter plats på tändkablarna mellan 2 och 3 så kanske även felet följer med om det är tändnings relaterat tänker jag.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Skriv svar