Intressant elproblem -igen

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Intressant elproblem -igen

Inlägg av Mats A »

Jag har ett nytt och akademiskt elpxroblem som antagligen är bökigt att lösa. Förutsättningar:

Niva 2012.
När jag köpte bilen hade jag ingen halvljusautomatik (ska man ha det?)
En kväll upptäckte jag att ljusknappen endast tände strålkastarna, inte bakljus, skyltlyktor, instrumentbelysning etc. Jag installerade en egen knapp för all belysning utom strålkastare med matning direkt från batteri, via säkring. Två ljusknappar, allt gott och väl. Lys, lys.
En dag pillrade jag med säkringshållarna, varvid det fräste om en säkring och det knäppte i ett relä.

Sedan den dagen har jag halvljusautomatik. Om jag inte slår på de två ljusknapparna visar voltmetern 11,8V spänning. När jag kopplar in de båda knapparna visar mätaren 13,2V.
Men det riktigt spännande inträffar när jag parkerar. När jag vrider av tändningen och tar ut nyckeln tuffar motorn piggt vidare. Först när jag slår av den nyinstallerade bakljusknappen stannar motorn.
Dessutom: Sedan detta inträffade (för någon vecka sedan) har den ständigt återkommande motorlampan slutat tändas. Motorlampan varnade för glapp(?) i "clutch switch A". Så icke mer.

Uppenbarligen ett fall av krypströmmar i den nya ljusknappen eller jordfel i tändningslåset etc. Frågan är om jag ska gå på halvljuset och ta bort halvljusautomatiken (om det nu ska finnas där från fabrik) eller om jag ska koppla bort den nya ljusknappen (som inte längre behövs).

Tips eller ideer? Tack.
Niva 2012
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Intressant elproblem -igen

Inlägg av SA4AQS »

Haha, varför ska man skapa fler problem för sig själv?

Jag röstar på återställa som det var från fabrik och sen se över om det är problem med dålig kontakt på säkringarna.
Man skulle ju ha haft flatsäkringar istället för torpedsäkringarna.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Intressant elproblem -igen

Inlägg av rid54 »

De flesta Nivor som kom till Sverige runt 2010-2013 kom via Rīga. Där monterades halvljusautomatiken, vilket inte är original VAZ. Deras koppling är inte särksilt sofistikerad, ett relä som går på "tändningen" och som tar sin ström från samma säkring som kupéfläkten, dvs den säkringen är hårt belastad och det går ibland varmt där. Sen kan olika varianter använts också...

Jag fick trassel med det där och rensade bort automatiken (dvs kopplade loss styrströmmen till reläet) och använder bara lysknappen. Jag håller med föregående talare och föreslår att man försöker återskapa det schema som finns i dokumentartionen. Det är inte otroligt, att positionsljusens anslutning flyttats från ljusknappen till automatikreläet när den senare monterades, men det är nog bara granskning som kan ge svaret där.

Voltmätaren är en historia i sig själv...man undrar var den tar sin spänning. Allt från 11,2 till 13,8 V tycks vara möjligt som systemspänning vid körning. Svajar rejält i takt med blinkers, vindrutetorkare och bromsljus...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar