Min kamp med bromstrummorna

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Min kamp med bromstrummorna

Inlägg av Mats A »

Efter en skogskörning började bromsarna låta som om man bromsar ett tåg. Gnissel, skrap. Jag läste på om konstruktionen och insåg att konstruktionen är i stort sett identisk med den som sitter i Saab 96. Men, och det är ett avgörande men: Bromstrumman i gamla saabar är i stål. I Niva är trumman av aluminium. Det innebär två saker:
1) Aluminium och järn tätt ihop utan något emellan är en dålig idé. För att slipa oxideras stjäl järnet elektroner av den oädlare metallen aluminium. Sedan rostar järnet också, men resultatet blir en blandning av järnoxid och alu-oxid.
2) På grund av ovanstående måste det till en del våld, tillsammans med acetylen och krypolja, för att få av trumman.

Bild

I min nöd klagade jag i Facebook-gruppen. Flera kloka synpunkter hävdade att jag skulle slå loss eller slå sönder. Sitter de så hårt så skulle jag förr eller senare spräcka den sköra alu-trumman. Sagt och gjort. Jag sågade två snitt, så djupt jag vågade i trumman. Med den största huggmejseln och en 16-uns-hammare gick jag lös på snittet. Snart nog sprack trumman i två.

Bild

Arbetet att ta bort den gamla bromsmekanismen var inte svårt. Jag hade fått det goda rådet att vid varje däcksbyte ta loss trumman och smörja kontaktytorna mellan nav och trumma. För att underlätta det slipade jag rent från rost (både röd och vit), grundmålade och lade slutfärg. Syftet är givetvis att skilja de båda oförenliga metallerna åt.

Bild

Vänster sida var ännu sämre däran. Jag tvekade inte och det som tagit åtskilliga timmar på höger sida gick nu på runt tjugo minuter. Efter att ha slipat rent och sedan värmt upp metallen en smula målade jag ytan med rostätare. Efter att ha lagt slutfärg väntar jag på de beställda trummorna.

Bild
Senast redigerad av Mats A den 29 nov 2022 21:48, redigerad totalt 1 gånger.
Niva 2012
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Min kamp med bromstrummorna

Inlägg av dea »

Det var en radikal lösning att klyva trumman, men lätt att man slår sönder den i vilket fall och med priset på nya så gjorde du helt rätt beslut :D
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Min kamp med bromstrummorna

Inlägg av niva-2121 »

Det är klokt att då och då demontera bromstrummorna och putsa anliggningsytorna mot navet med roterande mässingsborste, samt smörja anliggningsytorna med ett tunt lager aluminiumpasta.
Gäller f ö de flesta bilar.
Nya trummor köper man med fördel hos Mathias på Umeå Offroad & Import - gjorde jag av annat skäl än trådskaparens - oljeläckage axelrör. :cry:
Forumsponsor
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Min kamp med bromstrummorna

Inlägg av Mats A »

Jodå, här ska smörjas vid varje hjulbyte. Och nya trummor är på väg från Tavelsjö. Bilder kommer på monteringen.
Niva 2012
Skriv svar