Återkommande felkod

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Återkommande felkod

Inlägg av Mats A »

Jag får med oregelbundna mellanrum följande felkod (se bild).

1) Finns det irgendwo en förteckning över olika felkoder?

2) Hur åtgärdar jag denna felkod "Clutch Switch 'A' ?

Bild
Niva 2012
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Återkommande felkod

Inlägg av rid54 »

Fråga 1: Svar Ja, det finns. Jag kommer inte ihåg var jag hittade den, men jag kan maila en .pdf.

Fråga 2: Svar, jag hade samma elektroniska gnissel och det är en av pedalkontakterna till kopplingen. Jag minns inte att jag gjorde nåt, men det "självläkte". Jag köpte en av Biltemas enklaste felkodsläsare och den klarar alla koder och kan radera dem från Nivan. Annars är det batteripol av, tändning på i nån minut, sedan tändning av, batteripol på igen och sen bör alla koder vara raderade. Lustigt nog lär det finnas en funktion i det nya instrumentet (som kom med Niva M 2010 eller så) som kan visa felkoder och, om jag inte minns fel, även ta bort dem. Ska se om jag hittar informationen igen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Återkommande felkod

Inlägg av SA4AQS »

Det vanligaste är att det ärgar på kontaktytorna i kopplingspedals brytaren så om man känner att man klarar av det kan man ta isär och putsa av dom.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Återkommande felkod

Inlägg av rid54 »

http://ladawiki.de/index.php?title=Funk ... 2M%22_2011

Tysk text om hur man testar instrumentet i en Niva M (från 2011 eller 2010 framåt) och även kan se felkoder.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Återkommande felkod

Inlägg av dea »

Intressant att man kan kolla felkoder så :D det var inget jag hade koll på tidigare
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Återkommande felkod

Inlägg av Mats A »

Jag använder en OBD-läsare av enklaste typ, ELM 327. Den kommunicerar via blåtand med min android-padda. Appen i paddan heter ScanMaster. Jag kan läsa av och släcka felkoder. Hittills har det varit den här P0830. Jag ska i framtiden undersöka möjligheten av att t ex tysta bältesvarnarens plingande.

Nu ska jag läsa mer om var kopplingspedalens kontakter sitter. Tack för rådet.
Niva 2012
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Återkommande felkod

Inlägg av SA4AQS »

Den sitter rakt ovanför kopplingspedalen.
Den vita kontakten på den här bilden.
Bild
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Återkommande felkod

Inlägg av Mats A »

Tack för besked. Men vilken funktion har en kontakt på kopplingspedalen? Vad jag begriper så är kopplingen hydraulisk och mekanisk.
Niva 2012
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Återkommande felkod

Inlägg av rid54 »

Funktionen för kopplingspedalens lägeskontakt är lite höljd i dunkel, faktiskt. Det tycks som det är nån standard, att ECU vill veta om kopplingen är nedtryckt eller inte, men påverkan har jag inte lyckats klarlägga. Det finns ju en liknande kontakt för bromspedalen, dvs förutom till bromsljusen, som gör att det inte funkar att gasa och bromsa samtidigt när man kör. Möjligen att hastighetssensorn är inblandad också i just den funktionen. Nätr jag hade felet med kopplingskontakten kunde jag inte alls märka nån påverkan på körningen, men kommer man till besiktningen med lysande CE-lampa lär det väl bli väsen, kan jag tänka...

Lite generell info finns här https://www.troublecodes.net/pcodes/p0805/
I USA finns sedan lång tid tydligen ett krav på att blockera startmotorn när kopplingspedalen är uppe, men den funktionen används inte i Nivan. Dock går kretsen via ECU, så detta "potentiella fel" kommer att skapa felkod
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Återkommande felkod

Inlägg av Mats A »

Återkoppling: Kopplingskontakten är bytt och jag upplever en marginell förbättring, fra toppfart. Jag kan nu bekvämt ligga i 90km/h på 3000 vpm utan vibrationer. Motorlampan slocknar och felkoderna är borta. Så någon nytta gjorde det väl. Tack för alla inputs.
Niva 2012
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Återkommande felkod

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: 21 mar 2023 15:06 Funktionen för kopplingspedalens lägeskontakt är lite höljd i dunkel, faktiskt. Det tycks som det är nån standard, att ECU vill veta om kopplingen är nedtryckt eller inte, men påverkan har jag inte lyckats klarlägga. Det finns ju en liknande kontakt för bromspedalen, dvs förutom till bromsljusen, som gör att det inte funkar att gasa och bromsa samtidigt när man kör. Möjligen att hastighetssensorn är inblandad också i just den funktionen. Nätr jag hade felet med kopplingskontakten kunde jag inte alls märka nån påverkan på körningen, men kommer man till besiktningen med lysande CE-lampa lär det väl bli väsen, kan jag tänka...

Lite generell info finns här https://www.troublecodes.net/pcodes/p0805/
I USA finns sedan lång tid tydligen ett krav på att blockera startmotorn när kopplingspedalen är uppe, men den funktionen används inte i Nivan. Dock går kretsen via ECU, så detta "potentiella fel" kommer att skapa felkod
Vi som leker i spenaten, och får kärringstopp, återstartar motorn utan att röra kopplingen. 8-)
Stackars amerikanare! :cry:
Forumsponsor
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Återkommande felkod

Inlägg av SA4AQS »

niva-2121 skrev: 04 maj 2023 09:18
rid54 skrev: 21 mar 2023 15:06 Funktionen för kopplingspedalens lägeskontakt är lite höljd i dunkel, faktiskt. Det tycks som det är nån standard, att ECU vill veta om kopplingen är nedtryckt eller inte, men påverkan har jag inte lyckats klarlägga. Det finns ju en liknande kontakt för bromspedalen, dvs förutom till bromsljusen, som gör att det inte funkar att gasa och bromsa samtidigt när man kör. Möjligen att hastighetssensorn är inblandad också i just den funktionen. Nätr jag hade felet med kopplingskontakten kunde jag inte alls märka nån påverkan på körningen, men kommer man till besiktningen med lysande CE-lampa lär det väl bli väsen, kan jag tänka...

Lite generell info finns här https://www.troublecodes.net/pcodes/p0805/
I USA finns sedan lång tid tydligen ett krav på att blockera startmotorn när kopplingspedalen är uppe, men den funktionen används inte i Nivan. Dock går kretsen via ECU, så detta "potentiella fel" kommer att skapa felkod
Vi som leker i spenaten, och får kärringstopp, återstartar motorn utan att röra kopplingen. 8-)
Stackars amerikanare! :cry:
Amerikanare har mer eller mindre nästan alltid automatlåda så problemet med kärringstopp är nog ganska uteslutet :lol:
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Återkommande felkod

Inlägg av rid54 »

En off-topic-kommentar kanske är på sin plats här...

Som barn blev jag vid tillfälle lämnad i bilen medan pappa gick ett kort ärende. Tändningsnyckeln tog han förstås med sig. Jag lockades att provtrycka på den startknapp (röd, har jag för mig) som bilen hade (en Citroën DS), varvid bilen tog ett hopp framåt och slog i ett lågt staket framför fronten. Jag blev förlåten, men glömde inte den ruggiga överraskningen att startknappen var aktiv även utan tillslagen tändning. Jag har fortfarande svårt att lämna en bil med växeln i...

I körskolan fick vi tipset om att ifall man blev stående med motorstopp på en plankorsning och tåget nalkades, kunde man köra av korsningen med startmotorn på ettans växel.

Så det kan finnas argument både för och emot att ha ett beroende mellan kopplingspedal och startmotor. Personligen tycker jag det är bättre att ha reglerna och kunnandet i huvudet, än att bilen ska tänka åt en.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Återkommande felkod

Inlägg av niva-2121 »

Mer o t! :lol:
MGA hade en "startknapp" som gick att aktivera utan att tändningen var på.
Mina äldre 2CV har dragstart med knapp man drar ut och mekaniskt, medelst vajer, för in pinjongen mot startkransen samtidigt som en kontakt slöts och lindningarna får ström. Praktisk, säker och prisbillig lösning - särskilt uppskattad om man mekade och behövde rotera motorn. F ö har 2CV liksom tidigare Niva även startvev som standard i verktygsutrustningen. Den senare betydligt mer omfattande i Niva. Klassade t o m ut äldre Mercedes vad gäller omfattning - men inte vad gäller utformning och kvalitet.
Finns det något samband mellan verktygsomfånget och reparationsbehovet?
2CV har bara en vev med 19 mm nyckelvidd i andra änden - men den passar till såväl startmotor, hjulskruvar, domkraft som att demontera stänkskärmar med.

Finns mycket man kan skriva om förtjänsterna med Niva - men inte fullt lika mycket som om bristerna(om man ska vara ärlig). :oops:
Forumsponsor
Skriv svar