Ingen halvfart på kupefläkten

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Ingen halvfart på kupefläkten

Inlägg av Mats A »

Tidigare hade jag inget liv i kupefläkten alls. Nu har jag dragit ny ledning från batt via säkring och har bara helfart.

Jag får ingen ordning på kupefläkten. Ny fläktmotor, nytt motstånd. Jag har helfart via grön direkt på brytare, stift H (blå/svart i schemana). Jag har inte halvfart från stift V i brytaren via motstånd 1,5ohm, röd kabel. Jag kopplar som schemat men får ingen halvfart… Är motståndet polkänsligt, dvs spelar det roll hur strömmen flyter genom det? Jag har kastat om stiften, utan effekt. Var gör jag fel?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... Os&paipv=0
Senast redigerad av Mats A den 28 okt 2022 21:05, redigerad totalt 1 gånger.
Niva 2012
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ingen balvfart på kupefläkten

Inlägg av rid54 »

Kopplingen är "enkel":
12 V kommer från batteri till fläktmotorn och går till jord. Vid halvfart går strömbanan (på plussidan) via ett motstånd (som inte är polariserat) och då går fläkten på halvfart. Det som kan strula, är ledningar/skarvar och själva brytaren, samt motståndet. Om motståndet är OK, dvs uppmätt och med rätt värde, så "ska det funka". Prova att koppla fritt från 12 V via motståndet till fläktmotorn, utan att gå via omkopplaren. Om det snurrar halvfort då, är felet i omkopplaren.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Ingen halvfart på kupefläkten

Inlägg av Mats A »

Jag sätter upp fläktmotorn i "testbänk" och fullfart snurrar på. När jag kopplar starthjälpen/batteriladdaren till motståndet snurrar ingenting, med eller utan omkopplaren. Om jag ansluter röd kabel (halvfart) efter motståndet får jag kortslutning -men det kanske beror på olika lindning i fläktmotorn.

Kan det påverka att jag använder 0,75mm2 ledning i testbänken? = klenare ledning, högre motstånd.

Det nya motståndet är original, 1,5ohm. Hur testar jag det med en vanlig multimeter?

Tack.
Niva 2012
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ingen halvfart på kupefläkten

Inlägg av rid54 »

På det schema jag sett, går det en ledare från fläktmotorns minuspol till jord (batteri-minus) och från den andra anslutningen på motorn ska det gå två ledare, varav den ena innehåller motståndet. Dessa två ska sitta på varsin anslutning på omkopplaren. När man växlar mellan hel- och halvfart, så kopplas batteri-plus ut på en av dem i taget; antingen den med motståndet (½) eller den utan (helfart).

Om du kan "simulera" detta ovan beskrivna, och det inte händer nåt då strömmen ska gå genom motståndet (halvfartsledningen), så är det avbrott i den ledningen (eller motståndet).

Motståndet kan kollas med en vanlig multimeter genom att ställa in resistansmätning (ofta med symbolen Ω ) och lägga testpinnarna på ömse sidor om motståndet. Se till att det inte finns nån "väg runt" motståndet, då blir måtvärdet inte vettigt (helst bör man mäta med motståndet helt frikopplat). Mätaren bör visa 1,2 - 1,6. Om den anger avbrott ("Error" eller nåt liknande om det är en med digitaldisplay) kan motståndet vara defekt.

0,75 mm² är inte för tunna trådar, resistansen där är försumbar i sammanhanget.

OBS alltså att motorns pluspol har två anslutningar, minuspolen endast en (till bilens chassi, batteri-minus).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Ingen halvfart på kupefläkten

Inlägg av Mats A »

Tack Rikard, det du beskriver så utförligt bekräftar mina kopplingar och tester. Men jag har en ledtråd.

Se bilden i länken. Om jag kopplar enligt kopplingschema enligt bild (1) får jag helfart men ingen halvfart. Kopplar jag som bild (2) får jag enbart halvfart. Det blir samma resultat med två olika tvåstegsbrytare av olika fabrikat. Jag trodde motståndet skulle kopplas separat som du beskriver, Rikard. Kanske det ska kopplas parallellt? Men hur då?

Motstånden mäter båda 1,6 - 1,8 ohm.

Bild
Niva 2012
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ingen halvfart på kupefläkten

Inlägg av rid54 »

Snyggt med en bild, det måste jag försöka lära mig...

Den övre varianten är som jag tänker mig att det ska vara. Detta under förutsättningen, att 12 V kommer ut endast på V i läge halvfart, och på H i läget för helfart. Du kan mäta upp omkopplaren med en multimeter i resistansläget med ena pinnen på L och i resp läge kolla att det är förbindelse endast till resp H och V med den andra pinnen. Mätvärdet bör vara mycket lågt (typ "0 Ω"). Är det "originalomkopplare" du har tillgång till? Hel- och halvfart löses på andra kopplingssätt för andra bilmodeller/fläktmotorer, där fläktmotorn har flera uttag och hastigheten regleras genom att spänningssätta ett eller flera uttag, utan att nåt motstånd används.

Annars är ju det hela mycket mysteriöst... Om du kopplar motorns minuspol till batteriminus och kopplar den gröna resp röda ledaren direkt till +12 V, en i taget (med referens till din bild), utan att använda omkopplaren, får du fortfarande bara helfart?

Beskrivningen av resultatet i läge 2 på bilden är märkligt - det borde blivit helfart även där.

Och motståndet ska sitta i serie med motorn i halvfartskretsen enligt verkstadshandboken. Det sitter "instoppat" i en av ledarna mellan omkopplaren och fläktmotorn, medan den andra ledaren är en direktförbindelse från omkopplaren till motorn. Färgerna är angivna med kyrilliska bokstäver i ritningen, tyvärr, så jag vet inte vilka färger som är inblandade, men från motorns pluspol går två ledare till omkopplaren, varav en har ett motstånd i mitten och de går till varsin kontakt på omkopplaren.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Ingen halvfart på kupefläkten

Inlägg av Mats A »

rid54 skrev: 29 okt 2022 15:59 Annars är ju det hela mycket mysteriöst... Om du kopplar motorns minuspol till batteriminus och kopplar den gröna resp röda ledaren direkt till +12 V, en i taget (med referens till din bild), utan att använda omkopplaren, får du fortfarande bara helfart?
Ja. Motståndet blir glödrött men ska väl kylas av propellern.

Nu har jag mätt spänning mellan motstånd och fläktmotor. Där får jag bara 0,35V och det driver man ingen motor på. När jag mäter spänning ut från omkopplaren får jag 11,85V med motorn igång, dvs helt OK. Ut från halvfart på omkopplaren får jag 8,5-9V. Problemet tycks vara att motståndet gör för mycket motstånd. Både det gamla och det nya motståndet uppvisar samma värden.

Färgerna på kablarna ska enligt schema vara blå/svart för helfart, röd för halv och svart jord. Men på min gamla motor är helfart vit och på den nya är helfart grön. Starkt jobbat, Ivan...
Niva 2012
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ingen halvfart på kupefläkten

Inlägg av rid54 »

Nu blir jag lite jobbig här, typ "dryg" eller vad de skulle säga i Göteborg:

Är det helt säkert, att "fullfartstråden" och "halvfartstråden med motståndet" bägge sitter på motorns pluspol och att minuspolen har endast en anslutning som går till batteriminus? Det låter nämligen som motståndet sitter så det får ensamt full batterispänning utan att motorn sitter i serie - då går det nästan 10 Ampère där och då blir det varmt... Jag antyder (med ursäkter för framfusigheten) att det kan ha blivit ett kopplingsfel och halvfartstråden sitter på minuspolen på motorn.

Ett tänkbart alternativ är om motorn är väldigt trög, då drar den mycket ström innan den börjat snurra. Om motorn fortfarande är "på bänken" kan du ju känna på fläkten om den "vill" komma igång när du testar halvfart.

Omkopplaren ska vara kopplad så att den tar in 12 V batteriplus på matningskontakten, och delar ut denna spänning till endera fullfartskontakten eller halvfartskontakten. Det ska inte vara nåt spänningsfall i omkopplaren. Om du mäter på omkopplarens utgångskontakter, mot batteriminus, ska båda kontakterna ge 12 V. Tanken är sedan, att motorns pluspol får 12 V i fullfartsläget (genom fullfartstråden), och nån lägre spänning, kanske runt 6-8 V, vid halvfart, genom halvfartstråden (med motståndet). Spänningsfallet uppstår i motståndet och över motståndet ska då finnas en spänning som blir ca 4-6 V eller liknande.

Du kan mäta över motståndet när du testar. Om det blir 12 V över själva motståndet under halvfartstestet är det nåt som är felkopplat. Det är bara att sätta testpinnarna på ömse sidor om motståndet.

Och, ja, ryssarnas jobb med eftermarknadsdelar är ibland lite frustrerande - de ser inte alltid ut som originaldelarna... men oftast funkar det ändå.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Ingen halvfart på kupefläkten

Inlägg av Mats A »

Tack för dina ansträngningar. Jag har kopplat som schemat och på det enda sätt som det är rimligt att det ska fungera. Se bilden.

Jag har provat tre olika omkopplare (befintlig original, ny original och Biltema) med samma resultat. Omkopplaren tycks inte vara problemet.

Om jag kopplar batteriladdarens båda poler direkt på jord och 1/1 eller 1/2-fart och inte använder omkopplaren får jag samma resultat. Jag får även samma resultat oavsett om jag kopplar befintlig fläktmotor och motstånd eller nyinköpta. Båda motstånden visar 1,6-1,8 ohm i multimetern.

Problemet tycks vara att motståndet äter upp all spänning från omkopplaren när jag kopplar in halvfart.

Bild
Niva 2012
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Ingen halvfart på kupefläkten

Inlägg av dea »

Vad använder du dig av för någon laddare för att testa med?
Om man räknar på att motståndet tar 7A vid 14v och 2 ohm så behöver ju spänningskällan kunna levera några A till motorn också.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ingen halvfart på kupefläkten

Inlägg av rid54 »

Som sagt, bra med bild/schema... :)

Men jag blir lite brydd ändå. På schemat ser det ut som om du har tre anslutningspunkter på motorn. Är det feltolkat av mig? På schemat från VAZ finns bara två terminaler på motorn, + och - . Dvs inte någon särskild anslutning för halvfart. Båda plusledarna sitter på samma punkt på motorn, skillnaden är att den ena har ett motstånd i serie och med omkopplaren väljer man vilken ledare som får matning - precis som du ritat i schemat.

Motorn är en enkel permanentmagnetmotor, dvs den matas bara med ström till rotorn (via borstarna) och då finns bara två anslutningar, plus och minus.

Jag får misstanken att halvfartsledaren sitter på en punkt på motorn som är jordad och när den får spänning, drar motståndet 6-7 A och blir jättevarmt. Att det blir 8,5 V efter omkopplaren beror sannolikt på att batteriladdaren tappar spänning vid den starka strömmen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Ingen halvfart på kupefläkten

Inlägg av Mats A »

dea skrev: 03 nov 2022 21:33 Vad använder du dig av för någon laddare för att testa med?
Om man räknar på att motståndet tar 7A vid 14v och 2 ohm så behöver ju spänningskällan kunna levera några A till motorn också.
Jag tvivlar inte på batteriladdaren. Den är en tjugo år gammal starthjälpsladdare som är märkt 220A.
Niva 2012
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Ingen halvfart på kupefläkten

Inlägg av niva-2121 »

Mats A skrev: 04 nov 2022 04:29
dea skrev: 03 nov 2022 21:33 Vad använder du dig av för någon laddare för att testa med?
Om man räknar på att motståndet tar 7A vid 14v och 2 ohm så behöver ju spänningskällan kunna levera några A till motorn också.
Jag tvivlar inte på batteriladdaren. Den är en tjugo år gammal starthjälpsladdare som är märkt 220A.
Har du provat med 12voltbatteri i stället för batteriladdaren? :?
Forumsponsor
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Ingen halvfart på kupefläkten

Inlägg av Mats A »

niva-2121 skrev: 04 nov 2022 09:43
Har du provat med 12voltbatteri i stället för batteriladdaren?
Ja, i bilen. Jag har samma uteblivna funktion på halvfarten i bilen som på bänken. Det var ju därför jag började riva.
Niva 2012
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Ingen halvfart på kupefläkten

Inlägg av Mats A »

Nya ledtrådar:

Med helfarten inkopplad och motorn snurrar mäter jag 13,8V över batteriladdarens polklämmor.

Med halvfarten inkopplad (motorn snurrar inte) mäter jag 9,5V över polklämmorna. :shock:
rid54 skrev: 03 nov 2022 22:05 På schemat ser det ut som om du har tre anslutningspunkter på motorn. Är det feltolkat av mig? På schemat från VAZ finns bara två terminaler på motorn, + och - .

Så här ser motorn med motstånd ut: svart jord, vit helfart (ska vara blå/svart) och röd halvfart över motstånd 1,5ohm.

Bild
Niva 2012
Skriv svar