Bränslemätaren visar fel.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Bränslemätaren visar fel.

Inlägg av valpowner »

Hej, är det någon som har tips på hur man kan fixa bränlemätaren att visa någorlunda rätt? Min visar typ en halv till en kvarts tank fel. Tidigare tips var att hålla koll på trippmätaren. Men att tanka fullt och sedan ha en dunk i bilen och köra tomt känns så där. Jag vet faktiskt inte hur många mil jag får på en tank. Finns det som exempel att fippla med något motstånd på ledningen, eller ska man demontera och böja till flottören på något sätt? Tips om det finns, tack. För övrigt så måste man besiktiga bilen med baksätet monterat fick jag lära mig i år. Det har funkat utan baksäte förut, så jag fick rabatt på efterkontroll (med baksäte) för att provningen hade gjort fel. Iövrigt U.A. :D
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Bränslemätaren visar fel.

Inlägg av niva-2121 »

Är det inte så att bränslemätarna är högst personliga när det gäller att visa innehållet i tanken.
Om man tankade min 2011 fullt så dröjde det mellan 10 och 15 mil innan mätarnålen började röra sig.
Men sedan gick det snabbt utför.
Stabiliserade sig på strax under kvarts tank, och höll sig kvar där tills det var slut i tanken.
Litade aldrig på mätaren utan hade trippmätaren som referens. 8-)
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Bränslemätaren visar fel.

Inlägg av rid54 »

Mätarna verkar vara väldigt individuella... Jag hade en 06 och där var mätaren väldigt "pessimistisk", dvs den gick snabbt ned mot halv tank och varningslampan blinkade när man var runt kvarts tank, men generellt var den "konsekvent" och när man lärt sig gick den att avläsa. Förbrukningen på den bilen låg runt 0,9 l/mil och när man fått det i huvudet går det ju att kombinera tankmätare och vägmätare och ha koll på läget. Förutsättningen är förstås att man tankar fullt och nollställer tripen varje gång. Och har en femliters i bagaget... men det är väl normalt att man har.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Bränslemätaren visar fel.

Inlägg av dea »

Googlade lite på bilder på tankgivare och det ser ju ut som en flottör på pinne så då borde man kunna bocka till den för rätt resultat. Visar din mätare för lite eller för mycket.

Jag kör ca 30 mil och tankar 30 liter då brukar min tanklampa lysa/blinka.
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Bränslemätaren visar fel.

Inlägg av Mats A »

Min tankmätare visar 3/4 fullt när det slår stopp i pumpen. Jag har hittills aldrig våga köra under 1/4 tank. Min tanke är också att flottörarmens vinkel spelar roll.

Jag funderar på att montera en rörformad givare där flottören ligger som en kork i röret. Jag hade så i en rallybil (skvalpskottet kom i vägen för flottörarmen). Frågan är om det blir krångel med kalibreringen.

Bild
Niva 2012
Skriv svar