Niva 2012 "Shrek"

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Niva 2012 "Shrek"

Inlägg av Mats A »

Jag har kört Land Rover i tillräckligt många år för att tycka att en icke-bil (dvs tvåhjulsdrivna vägfordon med sex cm markfrigång) är obehagligt låg och obekväm. När jag vinkat av den sista Defendern som lämnade gården med en ny lycklig förare bakom ratten hoppas jag nu att min nynköpta Niva 2012 ska åtminstone i någon mån kunna fylla tomrummet.

Jag har i skrivande stund inte hämtat bilen än. De enda bilder jag har är salu-annonsens. Efter genomgång och service ska jag ta den på en provtur på traktorstigar i ett nygallrat skifte här hemma. Återkommer med fler bilder. För några fler bilder på en asfalterad parkering lär det inte bli.

Bild

Jag kommer att ställa mycket frågor på Forum och tar gärna emot tips och råd. Hörses!
Senast redigerad av Mats A den 15 apr 2023 19:44, redigerad totalt 1 gånger.
Niva 2012
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Första Nivan...

Inlägg av Mats A »

Jag sliter med elfel till mittkonsolens omkopplare: bakrutetorkare, kupefläkt, kylfläktar, defroster bakruta och nu senast all belysning utom strålkastarna. Hittills har jag fått igång kupefläktens helfart. Oftast behöver jag inte kylfläktarna under färd. Motortempen går upp till ca 80 grader. Vid skogskörning, backande med släp och allmän tomgång slår jag manuellt på den ena kylfläkten.

Bild

Omkopplare för baktorkare är bortplockad. Sedan följer brytaren för kupefläkten. Jag har endast helfart just nu (se inlägg i FrågeLadan). Defrosdtern fungerar plötsligt numera. Åtminstone lyser varningslampan. Sedan följer en belyst vippbrytare till en av kylfläktarna. Dimljuset fungerar! Längst till höger sitter en enkel brytare så att jag kan koppla på all instrument- och ytterbelysning. Strålkastarna kopplar jag först på med ordinarie ljusknapp.
Eftersom bilen saknar högtalare och FM-antenn har jag plockat ut den skräpradio som ändå inte var inkopplad. Jag har limmat en bit akrylplast i botten på DIN-konsolen och fått en hylla för småprylar, P-skivor etc. Samt reservknappar, porslinssäkringar etc
Niva 2012
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Första Nivan...

Inlägg av Mats A »

Lite skogskörning. Den är nim runt träden, men jag saknar Defenderns (såld) markfrigång och vridmoment.

Bild

Bild

Bild

Bild
Niva 2012
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Första Nivan...

Inlägg av Mats A »

Ända sedan jag köpte bilen i mitten av september 2022 har jag saknat hatthylla. Till slut sågade jag till en bit osb-skiva, målade den vit på ena sidan och svart på den andra. Så klädde jag den med tyget ”Tut” från IKEA. Blev ju rätt bra ju…

Bild

Bild
Niva 2012
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Första Nivan...

Inlägg av niva-2121 »

Komplettera med ett i längd lagom avpassat band mellan "hatthylla" och baklucka så följer "hatthyllan" med upp när du öppnar bakluckan.
En av dom moddningar jag gjorde eftersom ryssarna förmodligen inte sett att de flesta västerländska bilar har så arrangerat. ;)
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Första Nivan...

Inlägg av rid54 »

Kul med bilder!

Lite generellt med elen i Nivan: Mycket av konstigheterna man kan uppleva hänger på den ganska usla säkringboxen - det blir lätt glappkontakt om fjädrarna slappnar av lite. Nästa problembarn är reläerna, de är inte bästa kvalitet och kan lätt hänga sig. Kylfläktarna har egna säkringar (25 A) i sidoväggen under A-stolpen, vid OBD-kontakten, men reläerna styrs ut av motorstyrningsdatorn (ECU). Det är olika tempsensorer för tempmätare och ECU.

Din hatthylla är mycket snyggare än min original!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Första Nivan...

Inlägg av niva-2121 »

Lada Niva är, liksom Land Rover Defender, Jeep Wrangler och Suzuki Samurai/Jimny, ett ÄMNE för att bygga kompetent offroadbil på.

Du kommer nog snart att upptäcka att du borde förstärkt nedre länkarmarna bak samt panhardstaget.
Befintligt material är att jämföra med dammsugarrarör.

Annonsera efter en begagnad "Nordic Part" skydds-/hasplåt.
Förläng den gärna så den skyddar bakaxelns knutkors.

Höj INTE med original högre tillbehörsfjädrar.
Gör i stället en HOO-DOO-höjning på 50/60 mm.
Förläng gärna panhardstaget eller gör det justerbart.
Alternativt flytta ner panhardstagets övre infästning i karossen - bästa alternativet.

Kläd trösklarna med 4 mm härdad aluminiumplåt som formas efter "sparklådans" kontur.
Låt plåten gärna fortsätta en bit in under bilen.

215/80-15" passar utmärkt på dina DOTZ-fälgar.
Eventuellt annonserar du efter begagnade "JET"-fälgar.

En Val-Racing torsen i bakaxeln sitter som en smäck.

Grädde på moset är en luftdriven ARB i framaxeln.

Du går en strålande trevlig framtid till mötes med din Niva.
(Med tiden blir du en autodidakt Niva-mek :lol: )
Forumsponsor
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Första Nivan...

Inlägg av Mats A »

niva-2121 skrev: 04 nov 2022 17:24 Komplettera med ett i längd lagom avpassat band mellan "hatthylla" och baklucka så följer "hatthyllan" med upp när du öppnar bakluckan. En av dom moddningar jag gjorde eftersom ryssarna förmodligen inte sett att de flesta västerländska bilar har så arrangerat. ;)
Problemet är att jag inte har gångjärn på hyllan, utan den ligger löst. En tanke är att fästa tappar i hörnen närmast baksätet och använda slitsen i "högtalarkonsolerna".
Niva 2012
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Första Nivan...

Inlägg av rid54 »

Mats A skrev: 05 nov 2022 10:06
niva-2121 skrev: 04 nov 2022 17:24 Komplettera med ett i längd lagom avpassat band mellan "hatthylla" och baklucka så följer "hatthyllan" med upp när du öppnar bakluckan. En av dom moddningar jag gjorde eftersom ryssarna förmodligen inte sett att de flesta västerländska bilar har så arrangerat. ;)
Problemet är att jag inte har gångjärn på hyllan, utan den ligger löst. En tanke är att fästa tappar i hörnen närmast baksätet och använda slitsen i "högtalarkonsolerna".
Så är originallösningen - det sitter plasttappar i hyllans framkant som passar i ett par slitsar i sidoplasten. Dålig materialkvalitet i originalet, tapparna går av så i min sitter vagnsbult instuckna där tapparna satt i hyllan.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Första Nivan...

Inlägg av niva-2121 »

Instämmer med rid54.
Plasttapparna är av undermåligt material.
Ersatte dem med stålpinnar.
Jag hade även stora högtalare i hatthyllan utan snabbkopplingar på högtalarledningarna, när jag köpte bilen begagnad.
Huvudleverantören, Malmby Bilskrot, levererade ett snabbkopplingsstycke för alla 4 ledningarna.
Mycket smått och gott från den "butiken" genom åren till många bilar.
Skroten numera i "osvensk" ägo = slut med självplock. :cry:
Forumsponsor
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Första Nivan...

Inlägg av Mats A »

Den högra safarispegeln har en ful ovana att blåsa ur läge under körning. Dessutom rubbas den så fort jag stänger dörren.
Lösningen blev en nitmutter M5 i dörrkarmen. M5 gängstång inklädd i krympslang som fästs i ett extraljusstag av den runda typen.
Och ja, jag vet. Det är ingen ide att tvätta bilen förrän tjälvägarna torkat upp...

Bild
Niva 2012
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Första Nivan...

Inlägg av niva-2121 »

Mats A skrev: 03 apr 2023 17:28 Den högra safarispegeln har en ful ovana att blåsa ur läge under körning. Dessutom rubbas den så fort jag stänger dörren.
Lösningen blev en nitmutter M5 i dörrkarmen. M5 gängstång inklädd i krympslang som fästs i ett extraljusstag av den runda typen.
Och ja, jag vet. Det är ingen ide att tvätta bilen förrän tjälvägarna torkat upp...

Bild
Men hur går det då i skogen?
Min erfarenhet är att det är bra med backspeglar som INTE är ståndaktiga mot skogens fasta innevånare = träd.
Forumsponsor
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Första Nivan...

Inlägg av Mats A »

Som det gäller vardagsbilen prioriterar jag landsvägsegenskaper. Ska jag till skogs får jag väl skruva ur staget och vika in spegeln. Staget är ju gängat i båda ändar...
Niva 2012
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Placering av säkringarna

Inlägg av Mats A »

Nu har jag löst den usla placeringen av säkringarna. Jag använde originalfästena för att montera säkringsdosan bredvid huvlåset. Nu kan jag kontrollera säkringarna utan att montera ur förarstolen och krypa under instrumentpanelen. Dessutom kan jag under färd rulla på säkring 1 om inte bakrutetorkaren går. Vackert? Inte särskilt, men "funktion före form" - är inte det Nivans grundprincip?

Bild
Niva 2012
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Niva 2012 "Shrek"

Inlägg av rid54 »

Det där var ju typiskt "Nivapraktiskt" - lätt att komma åt sånt man behöver komma åt...

Det är ju egentligen förbaskat konstigt, att biltillverkare (även VAZ) sätter grejer som man nästan säkert måste komma åt nån gång, på så fåniga ställen. Just säkringar är ju ett skräckexempel på de bilar jag haft, även vanliga vägbilar. Det vanliga är att man måste stå på knä utanför förardörren för att komma åt att ens öppna säkringsboxen, och sen ska man ha ett specialverktyg för att få ut de små rackarna. Ett lysande undantag (på åtminstone den fronten) är VAZ 2107 (personbils-Lada), där sitter alla säkringar och reläer i en box direkt under motorhuven, på torpedväggen, lätt åtkomligt...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar