De sedvanliga nybörjarfrågorna

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

De sedvanliga nybörjarfrågorna

Inlägg av Mats A »

Jag har just sålt min gamla Land Rover Defender och saknar den redan. Det var enkelt att skaffa slitdelar från UK, även efter Brexit. Men: Jag far snart och hämtar min första Niva (2012). Det som bekymrar mig är att den inte tycks ha servats på några år. Det blir första åtgärden vid hemkomsten. Jag hittar diverse filter på de sedvanliga eftermarknadskedjorna.

Hos Mekonomen söker jag på reg nr och får förslag på oljefilter med antingen 86,5mm eller 93,2mm Eller ska jag gå på Biltemas art 50129?

Bör jag även byta kupefilter med vissa intervall, eller är det vid behov?

Efter att ha kört diesel i många år måste jag lära om och nytt när det gäller bensinmotorer. Tändstiftsbyte, sker det med intervall?

Jag har snokat runt på detta Forum och hittar en del fakta men inte allt. Jag önskar framförallt en riktig verkstadsmanual. Det verkar finnas en del på pdf, men jag vil ha en bok att bläddra i. Har du förslag på var jag kan skaffa en? De rephandböcker som länkas från detta forum är alla 404.
Tack för råd och tips!
Niva 2012
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: De sedvanliga nybörjarfrågorna

Inlägg av dea »

Vet att jag köpte en vhb i början på min Niva karriär, antar att det var samtidigt som jag beställde nåt annat så kan antagligen varit från ladapower och den är på engelska. Hittade https://www.russian4x4.de/en-ersatzteile-599/

Stift är på intervall, dock dålig koll på hur långt.
Kupefilter finns nog inget.
Oljefilter borde funka med biltemas, jag kör med saab filter för såna har jag på hyllan.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: De sedvanliga nybörjarfrågorna

Inlägg av rid54 »

"Välkommen i träsket" brukade vara den gängse hälsningen här. Jag har också en 2012. Nånstans där började bilen kallas "Niva M" och den har en del detaljskillnader från tidigare modeller. Bland annat instrumentet och vissa detaljer i bakaxelupphängningen och kopplingens slavcylinder. Modellen kan också ha ABS, vilket inte är så dumt, men då har den inte nån bromskraftregulator till bakaxeln, exempelvis, även om den kanske nämns i nåt verkstadsdokument

Umeå Offroad (https://www.umeaoffroad.se/) har mycket av det man behöver.

Likaså LadaWorld (https://ladaworld.com/sv/), samt Russian 4X4 (https://www.russian4x4.de/) och denna engelska sida (http://www.lada.co.uk/), som också har ett forum likt detta.

Tändstift har säkert ett intervall. Jag har kört samma i 12000 mil, men har en sats liggande för når det börjar bli behov.

Verkstadshandbok på svenska tror jag inte finns sen Matreco lade ner sin agentur för länge sedan. Engelsk som .pdf är nog det som gäller. Då bör man ha i minnet att det som står om det elektriska kan vara för modeller innan multipoint injection infördes - den nya motorstyrningen påverkar en del som annars beskrivs i det "gamla" kretsschemat. En 2012 är ju ändå EURO 5 så det är en rätt modern motorstyrning.

Om du inte vet status, så se till att byta alla oljor (växellådor, diffar), byt bromsvätska och kylarvätska.

Lycka till!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar