Hur är Niva för krävande bergsvägar?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Snowman
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 aug 2022 22:20

Hur är Niva för krävande bergsvägar?

Inlägg av Snowman »

Hej allesammans,
ny medlem här. Jag heter Anton och bor på den lilla kanarieön La Palma där jag hamnade som barn pga pappas arbete som astronom på det svenskbyggda solteleskopet som utgör en del av det internationella astronomiska observatorium som ligger här. Förra december månad började jag arbeta i observatoriets besökscentrum. Det ligger på 2000 meters höjd, en timmes resväg i vardera riktningen på en smal och brant väg med en miljon kurvor. Asfalten är i dåligt skick med sprickor och kanter där nya plättar lagts på, konstant våt under vintermånaderna och med risk för frost och isfläckar över trädgränsen. Ofta sten på vägen som ibland inte syns pga den extrema kontrasten mellan soliga och skuggiga partier. Jag kör mest på 2an och 3an och motorbromsar mycket på hemvägen. Jag har ofta en del last eftersom jag kör med ett taktält och sköter ett jordbruksland på min fritid så det blir ofta verktyg, säckar med kompost mm i bilen. Min Citroen Berlingo som nu har rullat 24000 mil har börjat att ta en hel del stryk och varit inne på verkstaden vid flera tillfällen, och det börjar luta mot att jag måste tänka på något annat alternativ. En 4x4 känns som en självklarhet och Nivan är ett intressant alternativ. Bra prisläge, de annonser jag sett har betydligt lägre milantal än min bil, och i det hela har jag alltid gillat Nivans inget-nonsens-filosofi och utseende. Jag skulle vilja höra om några av er har någon erfarenhet av den här typen av vägar med Nivan och om ni anser den stryktålig nog.

Hälsningar, Anton
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hur är Niva för krävande bergsvägar?

Inlägg av rid54 »

Nivan är hyfsat stryktålig, vill jag påstå. Men allt hänger på körstilen, den är inte osårbar... En hel del hänger också på att man har rätt däck med rätt tryck, så att chocken från ett potthål exempelvis, inte helt och hållet hamnar i hjulupphängningen. Fast jag har inte hört att nån kört sönder sin Niva på en väg, även om det varit en dålig väg. Jag har kört hyfsat långa sträckor i Lettland, på rätt usla vägar, och det brukar kännas stabilt och bra och inget i "löpverket" har gått sönder på 12000 mil (tar i trä...), utom en framfjäder. Lite spontant skulla jag väl tro att om en Berlingo klarar uppdraget, gör en Niva det också. Sen ska man ju komma ihåg att Nivan är en lite "gammeldags" bil; man ska byta alla oljor då och då, kolla dem dessemellan och hålla koll på drivknutsdamasker och knutkors och liknande (de flesta är smörjbara). Det här forumet håller massor med info och tips om Niva, vilket man uppskattar eftersom småfel inte är okända.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar