Ny och nyfiken

Allmänt Lada-Niva snack!
Dörner
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 jul 2022 09:04

Ny och nyfiken

Inlägg av Dörner »

Tack för insläpp. Jag är helt ny och mycket entusiastisk. Jag vill köpa mig en Niva men vet inte vad jag ska undvika och vad jag ska gå på. ?
Hur är det med delar och reparationer?
Tacksam för hjälp !
Trevlig helg
Lars Dörner
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ny och nyfiken

Inlägg av rid54 »

Det har gått lite tid sen du skrev, men om intresset finns kvar kan du få följande kommentar:

Vad du ska undvika beror på vad du gillar/kan meka med. Om du inte har möjlighet eller kunskap att svetsa i tunnplåt, undvik rost! Det mekaniska med en Niva är oftast inte så svårt att fixa till vid behov, men plåtarbete kräver ju lite mer.

En mölighet är om du hittar en "veteran" i bra skick - den är nog värd att ta hand om även om det är mycket mekanikjobb.

En annan är att gå på en "Niva M", efter 2011. Om den inte redan har för mycket rost, lämna in den för rostskyddskomplettering och ge den kärlek så kommer den att ge en fin bilupplevelse.

Delar finns till låga priser genom svenska och tyska och danska firmor. Reparationer är svårare att hitta nån som gör på rätt sätt, många verkstäder fattar inget av den klassiska konstruktionen. Men det är ganska lättfattligt och mycket går att göra själv.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
tommy123
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 aug 2023 12:16

Re: Ny och nyfiken

Inlägg av tommy123 »

Umeå Offroad har gott om delar till väldigt bra priser, något jag märkt är att reservdelar till Nivor är mycket mycket billigare än för andra märken.Kan skilja hundratalskronor på vissa saker. Det mesta finns alltid inne för "vanliga" ärenden och personerna bakom firman är jättehjälpsamma och trevliga.

Något du däremot ska gå igenom innan du köper en Niva är ju det klassiska (det har ju sagts i andra trådar) att du inte kan se och jämföra den med en vanlig bil, Nivan är långsammare än andra bilar, Nivan har inga bekvämlighetsfinesser, men du får en stabil, stark och pålitlig bil och man vänjer sig faktiskt vid det också. Det är lite tråkigt att sitta i en Niva i en 5 timmars-körning men det går. Och den kommer bara rulla och rulla - om du sköter om den! Rostskyddsbehandla, kan du göra själv eller hos verkstad. Gör en kontroll över motorn nån gång om året, byt olja och ge den samma kärlek du gett en annan bil.

Sen om den faktiskt börjar haverera eller något fuckar upp, så är det mesta lätt att lösa själv, be om hjälp bland alla otroligt kunniga o vänliga medlemmar på detta forum, eller ta till en verkstad. Eftersom Nivan är så "simpel" så kan de allra flesta meka med en tillslut :) Jag har tummen mitt i handen men den vanligaste servicen är inga problem.
Skriv svar