Förgasare, renovera...?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Förgasare, renovera...?

Inlägg av NEO »

Verkar finnas lite olika förgasare på nivorna. Kan någon lite mer påläst än mig utifrån nedan bild säga vilken förgasare som sitter på vår 88a?

Bild


Upplever att det läcker och luktar lite bensin och tänkte att en renovering av förgasaren kanske råder bot på delar av det. Inte så att den går dåligt och egentligen ska man väl inte pilla på sådant som funkar. Men tänker att man förmodligen aldrig haft förgasaren isär för rengöring och packningsbyte, så why not. :?
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Förgasare, renovera...?

Inlägg av rid54 »

Jag hittade ett dokument om 1600-motorn på "turbo-nutter", däri beskrivs förgasarna som används.

2107-1107010 tycks vara den första modellen (till 1980), sen kom 2107-1107010-10 (utbytbara) och 2107-1107010-20, som har uttag för tändförställningsvakuum. Den sistnämnda kan användas för att byta ut de två tidigare, men då ska fördelaren bytas till en med vakuumklocka. Annars tycks skillnaderna vara lite i tomgångssystemet och att det är lite olika munstycken etc.

Så en killgissning är att du har 2107-1107010-20 om du har tändningsvakuum.

Det finns en del äldre trådar om förgasarrenovering här på forumet. Det tycks vara noga att man är försiktig med delarna, då det tydligen kan hända att de blir "skeva" och inte tätar så bra, man kan få planslipa vissa ytor. Mest är det väl membran som spricker och att flottörventilen inte tätar ordentligt. Troligen kan du hitta repsatser och nya förgasare på russian4x4.de, kanske Umeåoffroad har också.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Förgasare, renovera...?

Inlägg av NEO »

Nice! 8-) Mmm... Det var egentligen upptäckten av reperationssatser som faktiskt triggade mitt tänk om att renovera den. Men fastnade sen i vilken förknasare det faktiskt är. Hittat på lada-power till Solex och Weber (om jag inte minns fel).

Får söka lite mer här osså innan jag ger mig på detta.

Tackar! 8-)
rid54 skrev: 08 jun 2022 08:34 Jag hittade ett dokument om 1600-motorn på "turbo-nutter", däri beskrivs förgasarna som används.

2107-1107010 tycks vara den första modellen (till 1980), sen kom 2107-1107010-10 (utbytbara) och 2107-1107010-20, som har uttag för tändförställningsvakuum. Den sistnämnda kan användas för att byta ut de två tidigare, men då ska fördelaren bytas till en med vakuumklocka. Annars tycks skillnaderna vara lite i tomgångssystemet och att det är lite olika munstycken etc.

Så en killgissning är att du har 2107-1107010-20 om du har tändningsvakuum.

Det finns en del äldre trådar om förgasarrenovering här på forumet. Det tycks vara noga att man är försiktig med delarna, då det tydligen kan hända att de blir "skeva" och inte tätar så bra, man kan få planslipa vissa ytor. Mest är det väl membran som spricker och att flottörventilen inte tätar ordentligt. Troligen kan du hitta repsatser och nya förgasare på russian4x4.de, kanske Umeåoffroad har också.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
Tomas
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 sep 2020 20:55

Re: Förgasare, renovera...?

Inlägg av Tomas »

Jag bytte ut min skräckförgasare på min 91:a mot en vanlig med manuell choke från Umeå offroad.
Det har fungerat jätte bra för mig.
NIVA-91
NIVA-87
Skriv svar