Någon som provat denna?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Någon som provat denna?

Inlägg av Larsson »

Såg denna grej hos Umeå Offroad och tycker den ser rejäl ut, men känner mig lite skeptisk.

Någon som provat?

https://www.umeaoffroad.se/index.php?ma ... ts_id=1797
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Någon som provat denna?

Inlägg av SA4AQS »

Haha den lär ju inte gå sönder i första taget, jag som tyckte att en förstärkt med lite mer gummi var tillräckligt.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Någon som provat denna?

Inlägg av rid54 »

Spännande.... Jag kan tänka mig att det går att balansera en sådan med mer precision än en som "bara" är gummi, vilket kanske är bra. Å andra sidan blir ju linjäriseringen av lådorna sannolikt mer kritisk, den är måhända mindre flexibel än originaldelen. Jag misstänker att den kan vara svår att montera utan att ta ner F-lådan, vilket faktiskt är möjligt med originaldelen (om man har tålamod...), men det är spekulation.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Någon som provat denna?

Inlägg av Larsson »

Har kört med den ett halvår nu......funkar fint!

Få se om den håller längre eller kortaren än de normala.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Någon som provat denna?

Inlägg av dea »

Trevligt med återkoppling, kändes det som ännu viktigare med linjering av lådorna eller det var inga problem med det?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Någon som provat denna?

Inlägg av rid54 »

En "sidokommentar" här:

Jag tog en utgående axel från en skrotad växellåda och kapade den till lämplig längd. Den kunde sedan monteras i en rejäl svarv. Den trearmade medbringaren monterades och alltihop fick snurra lite sakta. Det visade sig att de tre "öronen" i medbringaren inte låg i samma plan, dvs ett av dem kan sägas "sticka ut" lite; inte som att det är ocentrerat, men som att det inte ligger i samma plan som de två andra. Det som monteras på en sådan medbringare kommer att helt enkelt "sitta lite snett". I praktiken innebär det att hardyskivan och därmed även drivknuten i mellanaxeln kommer att skeva lite, vilket ger en form av vibration vid lite högre varvtal. Självklart kollades att axeln satt helt rakt i svarvchucken - det är helt enkelt så att vissa medbringare tydligen inte är fullständigt plana i den yta (de tre öronen) som hardyskivan skruvas fast i. Jag har hört om detta på andra ställen och jag misstänker att det kan vara en sorts grundproblem i de fall man upplever att drivlinan vibrerar i farter över 60 km/h. Linjärisering av lådorna är självklart viktigt, men jag undrar om det inte kunde vara på sin plats att försöka kolla just medbringaren på växellådans utgående axel om man har svårt att få en vibrationsfri gång. Den CV-knut som sedan många år ersatt knutkorset i mellanaxeln bör kunna hantera ett litet vinkelfel mellan lådorna utan att skapa vibrationer. Under förutsättning att den är i gott skick och väl smord...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Någon som provat denna?

Inlägg av Larsson »

dea skrev: 19 sep 2023 21:16 Trevligt med återkoppling, kändes det som ännu viktigare med linjering av lådorna eller det var inga problem med det?
Det var tydlig att att jag behövde "shimsa ner" fördelningslådan 4-5mm när jag monterade ihop grejerna igen.....
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Skriv svar