Innertak

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Innertak

Inlägg av jag »

Har någon sorts innertak i gallon, som av erfarenhet från tidigare bilar brukar vara ett helsike att ordna med.

Nu är det så att jag har innertaket i huvet hela tiden vilket inte är något direkt bekymmer när jag har keps men desto jobbigare barhuvat. Det är bara precis i breddgraden för framsätesåkarna. Där går att trycka upp taket åtminstone 5cm.

Mellan yttertak och innertak verkar vara en plåtpinne jag antar skall spänna upp taket men den ligger mest och skräpar mellan taken.

Finns här nå sätt att åtgärda taket utan att riva ut hela inredningen, fönster, skada galonen osv? Eller blir det till att åka med innertaket i huvet ytterligare en tid framöver?
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Innertak

Inlägg av niva-2121 »

Hallå, vet inte om metoden är tillämpbar på ditt tak?
Men på gamla SAAB:ar värmde man taket försiktigt med UV-lampa både vid nymontering och då det började "säcka" för att "spänna upp det".
Forumsponsor
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Innertak

Inlägg av jag »

Tack för tips men tror (givetvis ovetande men en stark tro) att detta inte är en korrekt metod för Nivan. Innertaket skall inte spännas som ett tygstycke utan skall på något vänster vara välvt och följa välvda insidan av yttre plåttaket så att gallonen alltså är konkav uppåt sett från insidan. :geek:
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Innertak

Inlägg av jag »

Här tror jag den skramlande plåtpinnen mellan inner- och yttertak har en funktion, som pinnarna man sticker i kupoltält - där kupoltältet är konvext, men sitter man i tältet är ju formen konkav såsom innertaket i bilen.

Men detta är gissningar som sagt, men kanske någon brottats med samma problem tidigare med smarta lösningar på lager?
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Innertak

Inlägg av jag »

https://ladaworld.com/sv/interior/1345- ... 04106.html

Det är otroligt vad man hittar när man VABar hemma med dottern. Här är tältpinnen till innertaket jag förmodade existerade. Den har alltså på något vänster lossnat och istället för att hålla upp innertaket tynger det nu ner innertaket istället. Lite motsatt funktion alltså.

Nu ska jag lista ut hur jag kan få dit den igen utan att sabba själva innertaket (galonen). Misstänker att den likt på andra gamla bilar är blandat limmad, inklämd mellan fönsterlister och clipsad med mördarclipps med hullingar bara för att garantera att man har sönder saker lite extra..

Någon med tips? Lär börja ta mig an detta imorgon kanske. KANSKE :lol: :lol:
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Innertak

Inlägg av rid54 »

Prylen i fråga finns i reservdelskatalogen och där anges det finnas 5 stycken, det kanske är just den över huvudet som lossnat... Misstänker starkt att man kan behöva göra hål i galonen ut mot taksidorna för att komma åt att manövrera stången. Det ser ut som den ska sitta i "spänn" mot takkanterna, inget om några skruvar eller liknande finns på ritningen. Det kanske går att göra små hål så det går att föra in nåt tångliknande verktyg? Med förhoppningen att det går att klistra över hålen efteråt...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar