Hjälp! Lada Niva 2006, där motorn mullrar och inte vill varva.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Melle
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 feb 2022 21:22

Hjälp! Lada Niva 2006, där motorn mullrar och inte vill varva.

Inlägg av Melle »

Jag behöver tips om vad som kan vara felet på min Lada. Jag har byggt en A-traktor av en Lada Niva 2006 genom att koppla på elektrisk spärr, det har funkat i två år men nu så har den fått problem. Den startar lätt men när man gasar så mullrar den bara och vill inte varva upp helt. Jag har kollat att den går på alla cylindrar och det gör den, jag testade även att starta om datorn i bilen genom att koppla loss batteriet men inget funkade, jag har även kollat att elspärren funkar och det gör den. :(

'någon som känner igen problemet?

Det hade varit skönt med lite hjälp. :)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hjälp! Lada Niva 2006, där motorn mullrar och inte vill varva.

Inlägg av SA4AQS »

Några fler lätta saker man kan kolla om motorn går dåligt, luftfiltret och slangen till spjällhuset om det är blockerat, bränsle har du rätt bränsletryck till spridarna.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hjälp! Lada Niva 2006, där motorn mullrar och inte vill varva.

Inlägg av rid54 »

"Mullrar" är lite diffust, är det "andningsljud" från insuget eller mekaniskt slammer från vevrörelsen eller kolvar?

En 2006 har OBD och felkoder är faktiskt ofta till en del hjälp. Prova att läsa av motorstyrningen för felkoder.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Melle
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 feb 2022 21:22

Re: Hjälp! Lada Niva 2006, där motorn mullrar och inte vill varva.

Inlägg av Melle »

ljudet är som ett andningsljud från insuget, den går bra på 1/3 av gasen sen börjar den mullra och vill inte varva mer än 2500. jag har kollat fuftfilter och slangarna till spjälhuset men ser inget som kan vara fel. jag ska kolla bränsletryck och felkoder när jag kommer in i ett garage.

Jag ska köra hem den på släp och kolla lite mer i ett riktigt garage.

tack för svaren :)
Melle
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 feb 2022 21:22

Re: Hjälp! Lada Niva 2006, där motorn mullrar och inte vill varva.

Inlägg av Melle »

En uppdatering om hur det går. jag har kollat vacum, bränsletryck, kompression och nya tändstift, alla tändkablar funkar. inget av detta är felen.
jag försökte läsa felkoder men kom inte åt dem.

jag börjar tro att det är något fel på luftmassemätaren då bilen går lite bättre när den inte är ur kopplad.
ska bilen dö när man kopplar ur mätaren eller ska den fortfarande fungera på lada?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hjälp! Lada Niva 2006, där motorn mullrar och inte vill varva.

Inlägg av rid54 »

1. Funkar "motorlampan", dvs den gula motorsymbolen tänds vid tändning på och sedan slocknar? Eller slocknar den inte? I så fall finns felkoder. Tänds den inte alls är det nåt fel.

2. Biltema sålde får några år sedan en billig variant som tar de relevanta koderna från Niva (Bosch-system). De borde nog ha en liknande produkt även nu. På vilket sätt får du inte ut ev koder? Nåt felmeddelande i apparaten eller säger den inget alls? Tändningen måste vara på.

3. Bortfall av luftmängdmätaren borde få systemet i "limp-home mode", dvs körbar men inte som normalt. Systemet kan jobba med spjällvinkel och varvtal och åtminstone hålla bilen rullande. Gär den bättre när LMM är urkopplad eller inkopplad? Det finns också möjligheten att nåt annat är knas, som tempsensorn (inte samma som till mätaren) eller att den tar väldigt mycket tjuvluft (vakuumslangen till bromsservot är en känd svag punkt), eller att det kommer in intagsluft efter LMM (som då inte mäts) pga sprickor i gummiröret eller så.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar