Sida 1 av 1

Oljevolym

Postat: 18 jan 2022 17:55
av Arnefilur
Hej På er samlade expertpanel.

Någon som har koll på hur mycket olja det går åt om jag skall byta i växellåda, fördelningslåda och främre + bakre slutväxel?
80W90 GL-5 helsyntet verkar vara "the shit" om jag tolkar trådar om detta rätt. Håller ni med?

// Leif Arnefur
Lada Niva 21214 1997
@nivan_ivan

Re: Oljevolym

Postat: 20 jan 2022 09:34
av Larsson
Ja helsyntet gjorde en himla skillnad på min bil, man känner hur mycket lättare allt rullar framförallt på vintern.

Oljemängd har jag inte exakt i huvet men en uppskattning är: 2L till växellådan (ska överfyllas lite), 1L till fördelningslådan, 1,3L till fram och 1,3L till bakaxel.

Det borde stämma hyffsat....

Re: Oljevolym

Postat: 20 jan 2022 09:52
av niva-2121
Har samma erfarenhet av helsyntet i växellådan.
Mycket mer lättväxlad när det är kallt.
Jag slog i (och överfyllde med vänsterhjulen på 2 lastpallar) MoPar helsynt automatlådeväxellåda(beroende på att jag hade det på hyllan). :lol:

Re: Oljevolym

Postat: 20 jan 2022 10:20
av jag
en liten heads up.

Det bildas lite tryck i växellådan. Fyllning + överfyllning räknas till totalt ca. 2L (1,5L enligt spec + 5dl extra) i växellådan och gäller enbart 5-petade lådor.

När man tömmer ligger olja kvar i bak i lådan, cirka 2-3dl. Därför rekommenderas inte att fylla mer än 1,8L.

Blir det övertryck i lådan kan packningarna till lådan skjuta om man har otur.

Plocka bort mittplasten som täcker tunneln vid växelspakarna och skruva bort växelspaken. Det finns två uppsättningar muttrar, inre och yttre, skruva dän de tre yttre, INTE DE INRE! 10mm muttrar.

Häll sedan oljan däri. Svinenkelt och man slipper krångla under bilen och hålla på och höja ena sidan osv.

Mycket enkelt allting! Du har olja i diffar, f-låda och vxl-låda bytt på ett par timmar från start till slut av arbetet. Senaste bytet tog ganska precis 1h.

Jag kör biltemas helsyntetiska 75W90 GL-4/GL-5 som stämmer med alla specar i handboken till Nivan samt är skonsam mot röda metaller - art. 36-997. Kan inte svara för kvalitén men jag är en sån som byter lite oftare, typ var 500e mil (har ju inte kört mer än så hittills men bytte när jag köpte den och bytte dan före dopparedan igen och då såg den fortfarande fin ut).

Re: Oljevolym

Postat: 21 jan 2022 07:20
av Larsson
Byter du olja i drivlinan var 500e mil? :o

Re: Oljevolym

Postat: 21 jan 2022 09:42
av niva-2121
Larsson skrev: 21 jan 2022 07:20 Byter du olja i drivlinan var 500e mil? :o
Kör man i skogen och ofta dränker bakaxeln kan behovet av byte vara ännu oftare än 500 mil.
Varm banjo som doppas i kallvatten i dike eller liknande medför att loften i banjon drar ihop sig och suger in vatten genom luftningen.
Då riskerar man att vatten dras med in i banjon.
Resultatet kan bli en grå emulsion - har jag råkat ut för.

Har man uppdragna luftningar så finns knappast risken.
Men ändå - 500 mil på en bil som som får leka i spenaten anser jag inte konstigt.

Re: Oljevolym

Postat: 21 jan 2022 17:08
av SA4AQS
Ja det beror helt på hur man kör.

Re: Oljevolym

Postat: 23 jan 2022 20:22
av jag
Larsson skrev: 21 jan 2022 07:20 Byter du olja i drivlinan var 500e mil? :o
Nja, skulle jag säga. 1000mil är ju legio vad jag läst på baxter. Men precis som tidigare sagts så bör man göra det oftare om man kör i terräng. Enligt handboken varje gång men så kan jag ju inte hålla på när jag varit ute nästan varje helg senaste månaderna :lol:

Sen har jag ju inte kört nå i djupare vatten förvisso men tänker att påfrestningar på drev ändå blir något högre. Och så är det ju min bruksbil dessutom så är ändå och småpular lite titt som tätt och då är det ju ingen direkt plåga att byta när jag ändå är igång med annat. Har spilloljetråg och service/tvätthall på jobbet så är lätt gjort på lunchen/innan/efter jobb.

Re: Oljevolym

Postat: 15 mar 2022 06:58
av jag
Jag har tidigare angett Biltemas diffolja 36-997 som jag använt. Nu var jag där i förra veckan igen och köpte för att byta i helgas. Sagda olja är tagen ur sortimentet.

Den jag köpte denna gång har art 34-023 som är ny i sortimentet. Den gamla oljan har ingen direkt ersättare, dock uppfyller den nya alla kriterier enligt handbok och baxter samt är skonsam mot gula metaller. Kan konstatera både mindre vibrationer och oväsen efter detta byte. Om det har med nya oljekvalitén att göra eller om det var dags (efter återigen bara ett par månader) låter jag vara osagt.

Inte mycket flis alls i gamla oljan, men mörk och vatten/oljeemulsion i diffarna. Växlar mycket finare nu än förra veckan.

Re: Oljevolym

Postat: 15 mar 2022 08:59
av niva-2121
jag skrev: 15 mar 2022 06:58 Jag har tidigare angett Biltemas diffolja 36-997 som jag använt. Nu var jag där i förra veckan igen och köpte för att byta i helgas. Sagda olja är tagen ur sortimentet.

Den jag köpte denna gång har art 34-023 som är ny i sortimentet. Den gamla oljan har ingen direkt ersättare, dock uppfyller den nya alla kriterier enligt handbok och baxter samt är skonsam mot gula metaller. Kan konstatera både mindre vibrationer och oväsen efter detta byte. Om det har med nya oljekvalitén att göra eller om det var dags (efter återigen bara ett par månader) låter jag vara osagt.

Inte mycket flis alls i gamla oljan, men mörk och vatten/oljeemulsion i diffarna. Växlar mycket finare nu än förra veckan.
Förmodligen sviterna av att varma axlar doppats för djupt i kallt vatten. :oops:

Re: Oljevolym

Postat: 15 mar 2022 09:20
av jag
niva-2121 skrev: 15 mar 2022 08:59
jag skrev: 15 mar 2022 06:58
Inte mycket flis alls i gamla oljan, men mörk och vatten/oljeemulsion i diffarna. Växlar mycket finare nu än förra veckan.
Förmodligen sviterna av att varma axlar doppats för djupt i kallt vatten. :oops:
Jag tror det också. Som tidigare nämnts för mig här i forumet bör jag ju dra upp luftning till axlarna högre upp. Måste bara ta reda på vad det är för gäng på luftventilen bak och sen verkar det vara en helt annan lösning på främre diffen så där måste jag fnula ut en bra lösning. Om ingen annan har färdig lösning på lager :lol: :lol:

Re: Oljevolym

Postat: 15 mar 2022 23:09
av SA4AQS
jag skrev: 15 mar 2022 09:20
niva-2121 skrev: 15 mar 2022 08:59
jag skrev: 15 mar 2022 06:58
Inte mycket flis alls i gamla oljan, men mörk och vatten/oljeemulsion i diffarna. Växlar mycket finare nu än förra veckan.
Förmodligen sviterna av att varma axlar doppats för djupt i kallt vatten. :oops:
Jag tror det också. Som tidigare nämnts för mig här i forumet bör jag ju dra upp luftning till axlarna högre upp. Måste bara ta reda på vad det är för gäng på luftventilen bak och sen verkar det vara en helt annan lösning på främre diffen så där måste jag fnula ut en bra lösning. Om ingen annan har färdig lösning på lager :lol: :lol:
Den som söker han finner ;)
http://postapcz.vot.pl/baxter-mirror/re ... athers.pdf

Re: Oljevolym

Postat: 18 mar 2022 17:27
av dea
Bra beskrivning i länken :D

Re: Oljevolym

Postat: 21 mar 2022 07:29
av jag
SA4AQS skrev: 15 mar 2022 23:09
jag skrev: 15 mar 2022 09:20
niva-2121 skrev: 15 mar 2022 08:59
Förmodligen sviterna av att varma axlar doppats för djupt i kallt vatten. :oops:
Jag tror det också. Som tidigare nämnts för mig här i forumet bör jag ju dra upp luftning till axlarna högre upp. Måste bara ta reda på vad det är för gäng på luftventilen bak och sen verkar det vara en helt annan lösning på främre diffen så där måste jag fnula ut en bra lösning. Om ingen annan har färdig lösning på lager :lol: :lol:
Den som söker han finner ;)
http://postapcz.vot.pl/baxter-mirror/re ... athers.pdf
Tackar så hjärtligt! Mer detaljerat och lättfattat än sådär blir det nog knappast!