Snart när bensinen är för dyr för att tanka kanske man ska köra på el istället.
Finns ett företag i Tyskland som gör kitt för att el-konvertera en Lada Niva.
Kittet verkar vara utformat så att man tar bort topplocket och kolvar med vevsakar sen monterar man en elmotor på 87hk/65kW istället för topplocket som driver vevaxeln med en rem, och bränsletanken ersätts med LiFePO4 batteri på 30kWh med en räkvidd på 130-300km beroende på användning, man får även ett 220v 2000w uttag bak i bagaget.
Enligt artikeln så är priset €2,800
Företaget
https://elantrie.com/
Artikeln
https://www.carscoops.com/2021/08/you-c ... ust-e2800/
Köra Niva på El?
Köra Niva på El?
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Re: Köra Niva på El?
Då infinner sig, i alla falla för mig, frågan hur man ska kunna tillgodogöra sig miljö/Bonusbidraget på 70.000:-?
Kan man som privatperson importera och modifiera en bil innan man registrerar den?
2.800 £ innebär ju att man bör få en slant över efter Bonus-pengen.
Då skulle man demontera den nya motorn och ersätta den med ett begagnat motorblock med vevaxel.
Men hur blir det med smörjningen av vevaxelns ramlager?
Att avyttra en helt ny motor med alla nödvändiga tillbehör såsom avgassystem med katalysator m m bör inbringa ytterligare ett bidrag som får konverteringen att teoretiskt se ut som en god affär.
Man blir nog tvungen att investera i en Eberspächer eller Webasto - och dom är inte billiga nu för tiden!
Jaa, några ogenomtänkta tankar/synpunkter på konvertering Niva till batteribil.
Kan man som privatperson importera och modifiera en bil innan man registrerar den?
2.800 £ innebär ju att man bör få en slant över efter Bonus-pengen.
Då skulle man demontera den nya motorn och ersätta den med ett begagnat motorblock med vevaxel.
Men hur blir det med smörjningen av vevaxelns ramlager?
Att avyttra en helt ny motor med alla nödvändiga tillbehör såsom avgassystem med katalysator m m bör inbringa ytterligare ett bidrag som får konverteringen att teoretiskt se ut som en god affär.
Man blir nog tvungen att investera i en Eberspächer eller Webasto - och dom är inte billiga nu för tiden!
Jaa, några ogenomtänkta tankar/synpunkter på konvertering Niva till batteribil.
Forumsponsor
Re: Köra Niva på El?
Priset verkar för lågt för att man ska få allt det där, kanske har artikeln fattat fel någonstans och att 2,800 euro är priset på själva jobbet för att konvertera bilen och 19,900 euro är priset på kittet?
Undrar hur elmotorn beter sig, går den på tomgångs varv för att hålla laddning av generatorn och styrservo aktivt vid stillastående?
Undrar hur elmotorn beter sig, går den på tomgångs varv för att hålla laddning av generatorn och styrservo aktivt vid stillastående?
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89