Byta packning till ”sump” på växellåda?
Byta packning till ”sump” på växellåda?
Har någon bytt packning till sumpen (eller vad det heter) på växellådan? Finns det någon risk att något blir knas vid en sådan operation? Köpte packningssats när jag köpte lite annat och vill råda bot på diverse oljeläckage. Ser ut som den fuktar lite där.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?
Svarar mig själv... Största risken är nog att det inte blir tätt då gamla packningen typ fan gift sig med locket. Lite skrapande och pillande att få bort den. Men å andra sidan så är det la inte mm precision i ngt i dessa bilar så blir säkert bra.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?
Får hoppas det blir bättre med ny packning
Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?
Glöm bara inte att "rikta" plåten.
D v s se till att flänsen är helt plan = att inte partierna runt skruvhålen "sticker upp".
Ett annat tips är att när du applicerat tätningsmedlet(Permatex rekommenderas) låta tätningsmedlet stelna ½ timma eller så innan du drar trågskruvarna "för gott".
Drag heller inte skruvarna "för kung och fosterland".
D v s se till att flänsen är helt plan = att inte partierna runt skruvhålen "sticker upp".
Ett annat tips är att när du applicerat tätningsmedlet(Permatex rekommenderas) låta tätningsmedlet stelna ½ timma eller så innan du drar trågskruvarna "för gott".
Drag heller inte skruvarna "för kung och fosterland".
Forumsponsor
Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?
Bra tips! Allt sånt är lite för sent dock.
Ska man ha tätningsmedel OCH packning? Kommer det bli tungt, jobbigt och svårt med bara packning?
Ska man ha tätningsmedel OCH packning? Kommer det bli tungt, jobbigt och svårt med bara packning?
niva-2121 skrev: ↑18 okt 2021 11:39 Glöm bara inte att "rikta" plåten.
D v s se till att flänsen är helt plan = att inte partierna runt skruvhålen "sticker upp".
Ett annat tips är att när du applicerat tätningsmedlet(Permatex rekommenderas) låta tätningsmedlet stelna ½ timma eller så innan du drar trågskruvarna "för gott".
Drag heller inte skruvarna "för kung och fosterland".
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?
Det blev tungt, jobbigt och svårt med bara packning. Läcker en hel del och jag antar att det är just runt sump-locket. Får köpa hem en ny packniung, riva ner locket och se om det går att rikta bättre. Sen kanske krydda med permatex eller annat klet. Enda jag har hemma är något ryskt klet.
Lada power har locket osså på sidan men tyvärr slut i lager.
Lada power har locket osså på sidan men tyvärr slut i lager.
NEO skrev: ↑18 okt 2021 12:09 Bra tips! Allt sånt är lite för sent dock.
Ska man ha tätningsmedel OCH packning? Kommer det bli tungt, jobbigt och svårt med bara packning?
niva-2121 skrev: ↑18 okt 2021 11:39 Glöm bara inte att "rikta" plåten.
D v s se till att flänsen är helt plan = att inte partierna runt skruvhålen "sticker upp".
Ett annat tips är att när du applicerat tätningsmedlet(Permatex rekommenderas) låta tätningsmedlet stelna ½ timma eller så innan du drar trågskruvarna "för gott".
Drag heller inte skruvarna "för kung och fosterland".
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?
Det är ju ingen belastning eller speciell passning på locket, så det kanske är en idé att prova med två packningar (och lite "klet") eller att försöka göra en egen packning av nåt mjukare, tjockare material. Jag antar att det är nån liten skevhet eller ojämnhet i tätningsytan som spökar här.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?
Mmm... har knackat till locket lite och beställt en näve packningar samt det däringa permatex som det pratats om så får vi se.rid54 skrev: ↑06 jun 2022 08:22 Det är ju ingen belastning eller speciell passning på locket, så det kanske är en idé att prova med två packningar (och lite "klet") eller att försöka göra en egen packning av nåt mjukare, tjockare material. Jag antar att det är nån liten skevhet eller ojämnhet i tätningsytan som spökar här.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?
Permatex applicerar du endast på tråget - INTE på växellådshuset - efter att du "riktat" tråget så att anliggningsytan mot huset är heeeeelt plant.
Forumsponsor
Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?
Humm... Hittade aldrig riktigt vilken permatex man skulle köra men beställde 'Permatex The Right Stuff Packning'. Inte hittat någon exakt beskrivning på tillvägagångs-sätt och hade någon slags plan på att köra packning OCH permatex.
Typ:
Växellåda
Packning
Permatex
Tråg/sump/lock
Låta permatexen stelna 20-30 min innan man skruvar ihop det helt och se till att alla ytor är helt torra och fria från smuts och olja innan ihopskruvning. Men oklart om ovan är helt rätt?
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?
Att göra enligt min plan ovan verkar ha löst det största läckaget. Har dock något mer som ser ut att komma från annat håll. Skulle väl behöva avfetta och göra rent allt för att se bättre men tänker att olja och smuts är vad som håller ihop Otto just nu.
Vad jag kan se så rinner oljan längs kablarna på sensorn på lådan och droppar ner på backen där under. Vad är det för sensor? Brukar den läcka? Något ovan den som brukar läcka?
Edit: sensorn verkar vara: Sensor reverse 5-speed differential lock switch
Vad jag kan se så rinner oljan längs kablarna på sensorn på lådan och droppar ner på backen där under. Vad är det för sensor? Brukar den läcka? Något ovan den som brukar läcka?
Edit: sensorn verkar vara: Sensor reverse 5-speed differential lock switch
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?
Alltså..., på växellådan sitter ju endast backljuskontakten. På F-lådan finns difflock-indikeringsswitchen.
Det är samma växelförare (gaffel) för 5:an och backen, men kontakten är ju bara för att ge backljuset ström. Det ska vara en kopparbricka som tätning där, har jag för mig.
Det är samma växelförare (gaffel) för 5:an och backen, men kontakten är ju bara för att ge backljuset ström. Det ska vara en kopparbricka som tätning där, har jag för mig.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?
Den på bilden jag tog bör la vara den som syns på sidan precis rakt ner under spak här:
Men det är nog så att de benämner den så då det är samma sensor för båda dessa ändamål, även om de sitter på olika positioner.
https://ladaworld.com/en/electric/714-s ... 21213.html
Men frågan är la mer om någon haft läckage runt den? Eller om något ovan kan läcka och rinna ner längs kablarna och droppa på backen. På bilden ovan ser det ju inte ut som om det finns skitmycket annat än pluggen på sidan av lådan samt då eventuellt packbox i bakkant som kan läcka. Packning vid spaken är ny, igen, så bör inte vara där det läcker. Gjorde rent där när jag fyllde på oljan igen så man får la riva ner det om ett tag och se hur det ser ut.
Men det är nog så att de benämner den så då det är samma sensor för båda dessa ändamål, även om de sitter på olika positioner.
https://ladaworld.com/en/electric/714-s ... 21213.html
Men frågan är la mer om någon haft läckage runt den? Eller om något ovan kan läcka och rinna ner längs kablarna och droppa på backen. På bilden ovan ser det ju inte ut som om det finns skitmycket annat än pluggen på sidan av lådan samt då eventuellt packbox i bakkant som kan läcka. Packning vid spaken är ny, igen, så bör inte vara där det läcker. Gjorde rent där när jag fyllde på oljan igen så man får la riva ner det om ett tag och se hur det ser ut.
rid54 skrev: ↑11 jun 2022 18:22 Alltså..., på växellådan sitter ju endast backljuskontakten. På F-lådan finns difflock-indikeringsswitchen.
Det är samma växelförare (gaffel) för 5:an och backen, men kontakten är ju bara för att ge backljuset ström. Det ska vara en kopparbricka som tätning där, har jag för mig.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?
Ja det är samma sensor på båda.
Jag tycker det ser ut som det runnit uppifrån växelspaken.
Jag tycker det ser ut som det runnit uppifrån växelspaken.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?
Mhjo kanske är så. Får riva ner inredningen igen efter några mil och se om det stänkt ut något. Försökta byta den inre lilla damasken osså men lyckades inte splitta växelspaken för att få loss den. Sitter ju någon slags plastkrage som håller ihop den ser det ut som. har någon haft denna isär utan att ha sönder något?
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.