Oregelbunden start

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Skogsnivan
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 mar 2019 19:34

Oregelbunden start

Inlägg av Skogsnivan »

Hej!

Min Niva och jag kommer inte riktigt överens :D . När jag i helgen skulle hem från jakttur så ville den knappt starta. Detta har hänt tidigare, och det kan hända att bilen helt lägger av om inte tändningen drar igång. Då har jag tidigare fått bogsera hem den, eller om jag parkerat den i uppförsbacke, rulla igång den.
Om man vrider tändningen så tar det lite längre tid än vanligt, man får hålla nyckeln vriden (hör ett dovt burr i kanske 2 sek innan tändning). Misslyckas en eller flera försök så vill den inte alls dra igång motorn. Starthjälp hjälper inte heller då.

Jag har läst på nätet och här, och misstänker att det kan vara solonioden, startmotorn, eller tändningen som är körd. Tips mottages gärna! Min felkodsläsare fungerar inte men motorlampan indikerar fel.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Oregelbunden start

Inlägg av niva-2121 »

Om ström kommer fram till alla förbrukare, och ampéremetern visar normalt kan det vara som så att startmotorn behöver lite "extra hjälp".
Prova att knacka med en stor skruvmejsel eller annat på startmotorn medans någon håller tändnyckeln i startmotorläge.
På några offroadkörda Suzuki Samurai använde jag ett "bilprovningskoben" av aluminium att knacka med.
Kolen var så slitna att fjädrarna bakom inte orkade trycka ut kolen mot kollektorn.
Mycket slitna kol kan även fastna p g a "byrålådeeffekten".
Lerbad underlättar heller inte kolens rörlighet. :oops:
Kolen lossar då man knackar på startmotorn.

Ett förslag. :lol:
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Oregelbunden start

Inlägg av rid54 »

Ett "dovt burr" kan vara solenoiden som slår till och från i rask takt. Det kan vara fel på solenoiden, eller att en anslutning till startmotorn har dålig kontakt. Kolla att polskorna är i gott skick (alla kablar där sitter "som berget"), kolla pluskabeln till startmotorn, kolla jordförbidningar mellan batteri och chassi, och chassi - motor. Även den tunna kabeln till solenoiden bör säkerställas att den sitter bra och har god kontakt.

"Fellampan" tror jag inte tänds pga startproblem, utan snarare att det finns nåt annat som ligger bakom. Du kan troligen släcka den (ta bort felkoderna) genom att göra så här:

Lossa skon från batteriets minuspol.
Slå till tändningen, vänta en minut.
Slå ifrån tändningen.
Sätt tillbaka skon på minuspolen.

Om den återkommer vid startförsök, kan det vara fråga om att det blir så kraftiga spänningsvariationer när startmotorn inte går som den ska, att styrboxen larmar om detta ("låg systemspänning").
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar