Mätarhus

Lägg upp en annons på saker du behöver till din Niva.
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Mätarhus

Inlägg av Lada-Vilgot »

Sökes mätarhus till en -05 lada. Kan tänka mig betala några hundringar. Alt om någon har ett trasigt mätarhus med fungerande varvmätare.
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Mätarhus

Inlägg av rid54 »

Hej.

Är det varvräknaren som strular? Om du inte är säker på att själva instrumentet (alltså varvtalsmätaren) är trasig, så kan det ju löna sig att gå igenom alla anslutningar som berör denna. Det är gott om lödningar och kontakteringar som kan påverka och ibland är det kanske lite måndag-morgon-fenomen som slår igenom i kvalitetskontrollen vid tillverkningen när det gäller det elektriska. Funkar alla andra instrument och kontrollampor på rätt sätt?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Mätarhus

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej!

Ja, grejen va den att jag köpte bilen och så fungerade inte hastighetsmätaren så jag tog isär klustret men fan inget vettigt. När jag sedan satte ihop alltsammans igen så slutade vatten tempmätaren fungera och samtidigt såg jag att vajern för hastighetsmätaren inte satt fast i klustret :x så efter att jag bytt vattentempmätaren mot en från Biltema så hade varvräknaren lagt av. Gick igenom men fann inga konstiga eller brända löddningar så jag tänkte bara se här om någon hade ett extra hus över :D
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Mätarhus

Inlägg av rid54 »

OK, hittar du ett annat instrumentkluster är det ju inte fel att prova. Min erfarehet av en 2006 är att multikontakterna (2 stycken) inte är rymdsondkvalitet precis, och att det kan bli avbrott/dålig kontakt i dessa när man rör dem. Då kan ju vad som helst drabbas (instrument/lampor). Jag är inte expert på ryska grejer, men det är generellt sällan ett elektriskt (mät-)instrument går sönder, det är oftare problem med kablage och kontakter. Även om nån har ett nytt kluster, så är det en bra idé att noggrant kolla kontakter och sånt vid montaget. Lite kontaktspray, kanske (INTE sånt som 5-56, utan riktig kontaktspray).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Mätarhus

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej,

Kan ju inte skada att testa, kanske tom sparar en slant. Tack för tipsen! :)
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
Skriv svar