Är LADA NIVA en snygg / vacker bil?

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Är LADA NIVA en snygg / vacker bil?

Inlägg av niva-2121 »

Vad tycker ni?
Jag tycker att det som är praktiskt/ändamålsenligt är snyggt / vackert.
Min motivering är att LADA NIVA är så "lagom" och har så praktiskt formgivet "skal".
Jag vill placera NIVA´n i samma grupp som SUZUKI SAMURAI TIN TOP (som jag ägt), nya SUZUKI JIMNY, HONDA E och, i viss mån, HUNDKOJAN(varav jag ägt 4 st från 850 cc till 1275 cc) samt SUZUKI JIMNY(som jag f n äger en -06:a) utgående modell.
Nya bilar är för det mesta vämjeliga i linjespelet och näst intill omöjliga att ta sig i och ur.
Sidorutorna, liksom taklinjen sluttar ner bakåt och sidrutornas nederkant/linje sluttar uppåt.
Bakrutornas storlek och utformning behöver jag väl inte yttra mig om.
Värsta exemplet, tycker jag, är Volvo XC40 - har ni provat att ta er in och ut?
Mercedes A- och B-klass är nästan lika besvärliga p g a de små framdörrarna - prova får ni se.
Att vissa bilar, t ex Mazda MX-5 Miata, är något besvärliga att "ta på och av sig" accepterar jag = hör till biltypen.
Jag är ingen atlet, men heller inget monster, och mäter c:a 180 cm och väger drygt 95 kg.
Vad jag har mest mot Niva´n är att baksätets ryggdyna inte går att fälla samtidigt som man får plats bakom ratten.
(men det går att fixa med Suzuki Samurai-bakstolar)

Fritt spånat direkt från hjärtat - med vilket man ska köpa bil. :lol:
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Är LADA NIVA en snygg / vacker bil?

Inlägg av rid54 »

Kul frågeställning...

I viss mån är det så att jag kopplar användbarhet till god estetik, liksom. Riktigt användbara grejer blir på nåt sätt snygga. Det första jag tänkte om Nivan var inte "en snygg bil", men efter att ha levt med en Niva i 7 år tycker jag faktiskt att den är rätt snygg, men mycket beror nog på att den är ändamålsenligt. Funktionen har fått styra formen, känns det som. Annars är det ju mycket "yta" som dominerar när bilar formges - det ska se ut på ett visst sätt, även om det inte är optimalt för funktionen. När det gäller Nivan får man tanken, att man byggt för funktion i första hand, och sedan "fasat av" lite här och var för att det skulle gå att presentera för köparna.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Maskirovka
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 nov 2018 08:21

Re: Är LADA NIVA en snygg / vacker bil?

Inlägg av Maskirovka »

dom syns och dom känns igen lätt
till skillnad från dagens bilar där ingen hadde känt igen något om man lagt på en tunns duk över dom nyproducerade bilarna

fulsnygga skulle jag säga
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Är LADA NIVA en snygg / vacker bil?

Inlägg av ahlberg »

Jag vet att ingen vill höra det egentligen, men jag tycker man sneglade för mycket på Fiats formspråk när man ritade Nivan. Den blev liksom inte riktigt rysk. Snygg, jodå. Alla gillar en Niva. Men lite för mycket Europa.. Nedan en Fiat 127 som släpptes 1971.

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar