Hej, jag har köpt en Lada...

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS »

Hej, jag har köpt en Lada niva, den har gått 4000 mil och jag har tänkt att göra en service på den.

Bild
Årsmodell 2006 Chassinr: XTA21214051796340 om någon blir klok på det.

Jag hittar inget oljefilter på biltema när jag söker på reg nummer, finns det något som passar från biltema?

Har tillgång till den här GL4 och GL5 oljan på jobbet kan jag använda dem i min niva?
Och i såna fall ska jag överfylla växellådan?
Senast redigerad av SA4AQS den 13 aug 2019 14:46, redigerad totalt 1 gånger.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av Lenin »

Jag har använt Biltemas 50-112 på massor av Lada. Biltema marknadsför detta varunummer till massor av SAABar, men som sagt - jag har kört tusentals mil med detta filter i Ladabilar utan problem.
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS »

Lenin skrev: 18 maj 2019 21:43 Jag har använt Biltemas 50-112 på massor av Lada. Biltema marknadsför detta varunummer till massor av SAABar, men som sagt - jag har kört tusentals mil med detta filter i Ladabilar utan problem.
Tack så mycket för svar inte så lätt att hitta rätt på biltema, ska börja med att köpa oljefilter, motorolja och kanske även generator rem.

Här är en till bild
Bild
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS »

Gjorde service idag, bytte olja i motorn blev biltema mineral 10W-30, och 2 liter GL4 oljan som jag länkade till i första inlägget i växellådan, sen hittade jag en dunk med den GL5 här oljan som fyllde i diffarna och fördelningslådan.

Ser ut som den läcker lite olja vid alla kardan axlar och styrväxeln.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Hittade även ett par dåliga slangar till vevhusvetilationen och en trasig damask, kopplade även in datorn och hittade att den misständer på cylinder 1 och 3.

Är detta normalt för en Niva?
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av rid54 »

Misständningar är inte "normalt". Kan du tömma felkoderna och se om de återkommer? Misständningar kan ge blinkande "motorlampa" först, sedan lyser den fast. Cyl. 1 och 3 är olika spolar, första misstanken blir då tändstiften... de kanske måste kollas.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS »

Tänkte jag skulle kollat tändstiften men hittade inte hylsan, ja jag har raderat koderna får se vad så kommer tillbaka sen.

Finns det någon bra guide för att byta inre drivknuts dansken?
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS »

Läste felkoder idag och fanns bara en som kan bero på att jag inte har vant mig med kopplingen ännu och mina motor stopp kan ha resulterat i en kod :roll:
P0422 Main catalyst efficiency below threshold bank 1 permanent

Dom jag raderade förut har inte kommit tillbaka ännu,
P1602 Control module power supply voltage Intermittent/erratic
P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire
P0301 Cylinder 1 Misfire
P0303 Cylinder 3 Misfire
P0500 Vehicle speed sensor malfunction

Tänkte även justera kamkedjan men såg att det var hydrauliskt på den här.
Bild
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av dea »

Trevlig bil du fått fatt på. Hoppas på att felkoderna håller sig borta nu då :)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av rid54 »

Hej. Håller med om att den ser fin ut och det är en bra årgång... Koderna måste du förmodligen tömma och se om du får tillbaks några. Om det inte går att tömma med läsanordningen, så får man ta till den brutala metoden: Ta loss en batteripol, slå på tändningen och lyset, vänta 5 minuter, slå av tändningen och lyset och återmontera batteripolen. Därvid bör felkodsminnet vara återställt. Tyvärr är koden P0422 inte så kul att tas med om den återkommer. Normalt sett får man lysande "motorlampa" om den faktiskt är aktiv (dvs felet "finns") och då är det nåt galet med avgasreningen, kanske katalysatorn. I ditt fall kan det vara fråga om att det beövs en rejäl långkörning i landsvägstempo för att rensa katen innan du börjar oroa dig för den koden. Kolla tändstiften, tändkablaget och luftfiltret.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av ahlberg »

Brukar inte läckande avgasgrenrör kunna ge dessa fenomen?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS »

dea skrev: 22 maj 2019 13:36 Trevlig bil du fått fatt på. Hoppas på att felkoderna håller sig borta nu då :)
Ja, den är väldigt fin och utan rost.
rid54 skrev: 22 maj 2019 18:10 Hej. Håller med om att den ser fin ut och det är en bra årgång... Koderna måste du förmodligen tömma och se om du får tillbaks några. Om det inte går att tömma med läsanordningen, så får man ta till den brutala metoden: Ta loss en batteripol, slå på tändningen och lyset, vänta 5 minuter, slå av tändningen och lyset och återmontera batteripolen. Därvid bör felkodsminnet vara återställt. Tyvärr är koden P0422 inte så kul att tas med om den återkommer. Normalt sett får man lysande "motorlampa" om den faktiskt är aktiv (dvs felet "finns") och då är det nåt galet med avgasreningen, kanske katalysatorn. I ditt fall kan det vara fråga om att det beövs en rejäl långkörning i landsvägstempo för att rensa katen innan du börjar oroa dig för den koden. Kolla tändstiften, tändkablaget och luftfiltret.
Det var inga problem att radera felkoderna med jobbets delphi obd verktyg, Ja kanske att den är lite igensotad var ju en gammal gubbe som hade bilen innan som bara åkte ut i skogen och plockade svamp med den, har kört ganska hårt ett par dar till och från jobbet just för att rensa lite, kollade luftfiltret det såg bra ut blåste rent det också, tändstiften tycker jag ser ok ut alla har en jämn färg inget som avviker.
Bild
ahlberg skrev: 22 maj 2019 22:57 Brukar inte läckande avgasgrenrör kunna ge dessa fenomen?
Intressant, får ta och kolla om jag ser något.

Bytte även två trasiga slangar för vevhusventilationen.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av rid54 »

Niva 2006 har ett system som har en trevägskat och två lambdasonder. Den första (före katen) styr bränsletillförseln, den andra kontrollerar katen. Den första sonden jobbar ihop med motorstyrningen, som pendlar bränslemängden mellan lite för mycket och lite för litet några gånger per sekund. Detta för att katen ska kunna göra sitt jobb enligt planen. Den bakre mäter syrehalten efter katen och, om jag fattat allt rätt, ska den finna en stadig syrehalt att rapportera. Om inte katen funkar perfekt, kommer lambdasond nr 2 att rapportera pendlande syrevärden, eftersom katen inte jobbar optimalt, och då kan man få P0422. Som nämnts kan alla läckage mellan motorn och sond 1 vara problematiska, men i värsta fall är det katen som är på bommen, av någon anledning. Min 2006 körde jag till 12000 mil utan problem med det systemet, det är inte troligt att Nivan är särskilt "dålig" på något sätt i det avseendet, men otur kan man ha. Det kan dessutom ha skett saker under förre ägaren, som inte är bra (man har kört med misständningar under en tid, till exempel) och då tar katen stryk. Tändstiftet ser fint ut, men byt dem alla ändå. Kolla grenrörsskruvar, skarven mot avgasröret och eventuella hål i övrigt före katen.

Allt ovan är aktuellt endast om koden är aktiv, dvs återkommer och tänder "motorlampan". Kolla f.ö. att motorlampan tänds och släcks vid start som den ska.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS »

rid54 skrev: 24 maj 2019 21:49 Niva 2006 har ett system som har en trevägskat och två lambdasonder. Den första (före katen) styr bränsletillförseln, den andra kontrollerar katen. Den första sonden jobbar ihop med motorstyrningen, som pendlar bränslemängden mellan lite för mycket och lite för litet några gånger per sekund. Detta för att katen ska kunna göra sitt jobb enligt planen. Den bakre mäter syrehalten efter katen och, om jag fattat allt rätt, ska den finna en stadig syrehalt att rapportera. Om inte katen funkar perfekt, kommer lambdasond nr 2 att rapportera pendlande syrevärden, eftersom katen inte jobbar optimalt, och då kan man få P0422. Som nämnts kan alla läckage mellan motorn och sond 1 vara problematiska, men i värsta fall är det katen som är på bommen, av någon anledning. Min 2006 körde jag till 12000 mil utan problem med det systemet, det är inte troligt att Nivan är särskilt "dålig" på något sätt i det avseendet, men otur kan man ha. Det kan dessutom ha skett saker under förre ägaren, som inte är bra (man har kört med misständningar under en tid, till exempel) och då tar katen stryk. Tändstiftet ser fint ut, men byt dem alla ändå. Kolla grenrörsskruvar, skarven mot avgasröret och eventuella hål i övrigt före katen.

Allt ovan är aktuellt endast om koden är aktiv, dvs återkommer och tänder "motorlampan". Kolla f.ö. att motorlampan tänds och släcks vid start som den ska.
Ja, jag har tänkt att byta tändstiften ändå men det är ingen panik med att göra det tänkte jag.
Motorlampan fungerar bra som den ska, den tänds och släcks vid start, och blinkade lite när jag fick några "kärringstopp" i driven på mcdonalds.

Jag är mer bekymrad om den inre drivknuten som damasken var skadad på, om jag måste byta hela knuten eller bara fetta om och byta damasken?
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av rid54 »

Om inte drivknuten lever om eller glappar tydligt, finns det väl egentligen inget skäl att byta den. Jag skulle nog ta isär, göra rent, sätta på ny damask, fetta in och återmontera.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av niva-2121 »

Appropå drivaxeldamasker så vill jag berätta om mina erfarenhet av dom röda "danska" silicondrivaxeldamaskerna.
Några här på forumet höjde dem till skyarna.
Mina yttre originaldamasker läckte lite, så jag beslöt att byta alla fyra drivaxeldamaskerna till röda Silicondito.
För mig var livslängden på dessa endast runt 100 mil innan de började läcka.
Det är ju inte så jättekul att byta dom igen, men jag gjorde det.
Blev damasker från Umeå Offroad den här gången.

Läste att AUDI-damaskerna från Biltema var ett alternativ, men det provade jag inte.
Just byte drivaxeldamasker är väl något som NIVA-ägare med åren blivit fena på att byta. :lol:
Forumsponsor
Skriv svar