Sida 8 av 8

Re: Deas Niva

Postat: 06 nov 2022 01:31
av dea
Skulle köra en liten runda med Nivan idag, den hade stått i 2 veckor pga vi har varit i USA så när jag startade den så misstände den en bra stund, körde en liten bit och sen plockade jag fram biltema felkodsläsaren vilken sa att P0304 misständningar på cylinder 4 så nåt rätt hade den ju iallafall. Nollade den men kom tillbaks så varvade upp lite och kände att den gick på alla igen, nollade koden igen och körde ca 1 mil utan märkbara misständningar. Får nog ta och kolla/byta stiften som första åtgärd.

Hade även lysande motorlampa för ett tag sedan som slocknade och kom imellanåt, då köpte jag läsaren, då hade jag P0327 vilket borde vara knacksensor, pillade lite på kablaget och sen har den hållt sig borta :D

Re: Deas Niva

Postat: 08 nov 2022 19:37
av dea
Bytte stiften igår, det var ganska stort elektrodavstånd men det var nog 6-7000 mil sen dom byttes, iallafall har jag inte skrivit i tråden att jag bytt dom mer än efter bilen gått 1000 mil så det var väl dags :D får se om där kommer mer problem med misständningar framöver.

Re: Deas Niva

Postat: 08 nov 2022 20:05
av rid54
Spännande...
Jag har kört 12000 mil utan att byta tändstiften. Har fått misständningslarm några gånger efter långa stillestånd, men det verkar vara mer "fuktrelaterat" än nånting annat, eftersom det "självläkt" varje gång. Det som kan spöka (om inte tändstiften är uppenbart slut) är sensorerna för kamaxeln och vevaxeln. Dessa är billiga delar och lätt utbytta.

Re: Deas Niva

Postat: 09 nov 2022 08:28
av niva-2121
rid54 skrev: 08 nov 2022 20:05 Spännande...
Jag har kört 12000 mil utan att byta tändstiften. Har fått misständningslarm några gånger efter långa stillestånd, men det verkar vara mer "fuktrelaterat" än nånting annat, eftersom det "självläkt" varje gång. Det som kan spöka (om inte tändstiften är uppenbart slut) är sensorerna för kamaxeln och vevaxeln. Dessa är billiga delar och lätt utbytta.
Vad för tändstift har du i motorn?
Vid 120.000 km rekommenderar Suzuki att tändstiften ska kontrolleras i Jimny - inte bytas!
(trots det var man ju där och kollade ett stift vid 40.000 km :oops: )

Re: Deas Niva

Postat: 09 nov 2022 10:02
av rid54
niva-2121 skrev: 09 nov 2022 08:28
rid54 skrev: 08 nov 2022 20:05 Spännande...
Jag har kört 12000 mil utan att byta tändstiften. Har fått misständningslarm några gånger efter långa stillestånd, men det verkar vara mer "fuktrelaterat" än nånting annat, eftersom det "självläkt" varje gång. Det som kan spöka (om inte tändstiften är uppenbart slut) är sensorerna för kamaxeln och vevaxeln. Dessa är billiga delar och lätt utbytta.
Vad för tändstift har du i motorn?
Vid 120.000 km rekommenderar Suzuki att tändstiften ska kontrolleras i Jimny - inte bytas!
(trots det var man ju där och kollade ett stift vid 40.000 km :oops: )
Tändstiften är original, jag har haft bilen sedan den var ny men aldrig rört dem (if it ain't broken, don't fix it).