Deas Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Nu är bilen ihop igen :D hoppas ju på att det bara var bromscylindern som läckte och inte från bakaxeln men det lär ju märkas. Slängde på den nya trumman så får den gamla ligga som reserv.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Deas Niva

Inlägg av Larsson »

Visst är det härligt att meka Niva.....allt är så okomplicerat. :)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Japp det är ju det :D
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Bilen rullar på utan missöden, men så vågar man väl inte skriva. Det är ju väldigt lite aktivitet här så tänkte att jag skulle skriva nåt iallafall :D
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Deas Niva

Inlägg av rid54 »

Lite aktivitet är bara bra! Just bromsar är ju ett trist område när de börjar strula... Hoppas det håller sig lugnt på den fronten!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Fixat en saxlyft, bara resten av verkstaden som ska fixas också men lyften har jag önskat mig många år :D

Bild

När jag gjorde första provlyftet och kollade under nivan så såg jag att det var kletigt vid vänster bakhjul, kollade bilder och såg att där har jag bytt bromscylinder så det borde inte vara den. Jaja bara riva och fixa ju :roll:

Bild

Provade med rysk avdragare men gick bet med det så fick bli en tur till blåa varuhuset.
Bild

Den löste problemet
Bild

Ut med tätningen.
Bild

Såg att det låg skit i den så rengjorde tätningen, men såg inga skador så tänkte faktiskt monterat ihop igen men beställde ny. Antar att läckaget berodde på att det antagligen varit för mycket skit i tätningen så den inte har kunnat hålla tätt.

På denna bilden kan man se lite av skiten som var i röret. Tydligen skulle jag bytt oljan oftare......
Bild
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Deas Niva

Inlägg av niva-2121 »

Vilken årsmodell är det?
Har också råkat ut för oljeläckage via packboxen.
Fr o m "M" så finns längre in i banjon en stor men tunn O-ring.
Kan det vara den som släppt förbi bakaxelolja?
Forumsponsor
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Den är reggade som 15 i Sverige. Där är en tunn stor oring som kom ut, men såg inte varifrån. Tror den ska sitta utanför lagret och hålla fukta ute.
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Deas Niva

Inlägg av maggan »

Härligt med lyft!
Ser ut som en väldigt bra start på en bra verkstad :D

Håll oss uppdaterade på resten av verkstadsprojektet
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Jo lyft har jag saknat, har inte blivit så mycket skruvande senaste åren för man har väl blivit bekväm av sig. Ska försöka få lite bilder på verkstadsbygge men det blir nog ett långtidsprojekt. Är väl 3 år sen som vi började på att jämna till golvet i en gammal loge, man skulle ju gjutit golvet då innan man ställde in en massa mög längs väggarna. Lyften har stått och väntat nästan 1 år på montering liksom port i 6 mån men känns bättre att ha grejorna väntandes än att jag ska vänta på grejer till bygget :roll:
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

När jag ändå väntade på tätningen så blev det lite annat att fixa med bilen, sitter ju skruvade plåtar i främre hjulhusen som var helt upprostade :(

Bild

Blev tillverkning av 2 som passar vettigt iallafall och lite färg på dom så ska dom nog hålla ett tag till. Efter monteringen blev det även underredsmassa i hjulhusen
Bild

Fick tätningen och monterade ihop allt, verkade iallafall bli tätt.
Bild
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Hade tydligen fått ett brev om att bilen var obesiktigad i början på månaden som jag missat :( blev iallafall besiktning igår. Första kommentaren från besiktningstjejen var vilken cool bil :D
En 2:a på glapp styled samt en uppmaning om att handbromsen var i svagare laget men ok för nu :D så får beställa led och fixa en ombesikning.
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

I morse hämtade jag ett paket på posten så hem och skruva, sen blev det en tur till Besikta :D kom ut med ett godkännande därifrån.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Deas Niva

Inlägg av niva-2121 »

dea skrev: 05 sep 2022 09:11 Den är reggade som 15 i Sverige. Där är en tunn stor oring som kom ut, men såg inte varifrån. Tror den ska sitta utanför lagret och hålla fukta ute.
Den stora tunna O-ringen ska sitta innanför lagret.
Känn med fingret så känner du ett spår i axelröret.
Tror inte det har någon större betydelse om du glömde O-ringen.
Har för mig den kom med "nya" bakaxeln.
Forumsponsor
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Kollade på nån bild och zoomade in och det är som du skrev, ser ut som ett spår där
Bild
Skriv svar