Sk(rutten)

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Lite samkväm i påskhelgen blev det som för många andra.. Det innebar att det blev fyra ungar i 13-15 års ålder som fick sig en åktur i nivan. Kvällen innan rustades den med baksäte..... Den börjar snart se ut som era nivor 8-)
Vädret höll 4 plus men åka skulle det göras iallafall.

Huset som vi har är en gammal tågstation men det är snart 60 år sedan tåget gick förbi . Men banvallen finns kvar och ger en lagom skumpig tur för att ungarna skulle tjoa och tro att sista stunden var kommen... Det blir något visst när naturen kommer in i bilen .Kanske skulle bygga en cab?
Efter några hundra meter finns det det en gammal traktorväg som man kan vika ner på och leder ut mellan gärdena bakom huset, den gör en slinga så man kommer tillbaka en bit innan huset och det blir då en kilometers färd ungefär. Där ute är det orörd snö med tunn is på vattenpölarna.... Mycket uppskattat om man är lomhörd annars blir man ,när hjulen brakar igenom isen och sjunker några cm så stiger tjoandet i falsett och tinitus är ett faktum.

Det var så roligt att när maten hade intagits med tillhörande kaffe så skulle det åkas ett varv till...Ja, niva är grejjen :lol:

Lite jobb fick det bli idag .Ström till vinchen får bli ett separat batteri som hamnar i kofferten.Vill undvika löst synligt kablage som ligger ivägen på golvet eftersom den ej kommer att få någon inredningsmatta Ett försök att lägga en pluskabel i taket och genom A-stolpen på passagerarsidan var dagens uppgift. Tog en tunn elkabel och lirkade ner den i A-stolpen uppifrån. Kom en bit sen blev det stopp. Körde då upp en lång ståltråd ifrån hjulhuset och konstaterade att med lite tryck så segade jag igenom något på samma plats . Kollade förarsidan men där var det öppet hela vägen.
Okej, då kan det knappast vara något livsviktigt som sitter i stolpen och titthålsoperation inledes. Borrar och träffar rakt i någon seg tätning. Lägger ett snitt och öpnnar upp för att se vad som går att göra.
Bild
Eftersom den ej finnes på vä sida så tog jag bort den. Den sitter med en svetspunkt och ger definitivt ingen styrka iallafall.
Bild
skönt med gammal bil ;)
Bild
Medlem 2019
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Grillförbud sa frugan är lika med svetsförbud också. Det innebär ut ur garaget och gör lite nytta :shock:
Måla garaget urrk, men fint blev det . Världens sämsta sommar om man hade tänkt att bygga niva men familjen fick ihop många badtimmar :)
Tvätta innertak gick iallafall .
Kul att se att någon försökt trycka tillbaka ett nerhoppat tak..... :?
Bild
Bild
Lite såpa gjorde susen.
Bild

Ahlberg hade en bra baklucka som inhandlades. Tänkte köpa mig lite tid när det ändå var svetsförbud...
Men Skrutten har levt ett så hårt liv att bakstammen är någon cm ihoptryckt. Luckan fick inte plats. Ja ja den får användas en annan gång.
Fram med den näst bästa bakluckan och se vad man kan hitta på .
Bild
Bild
Nää nu blev det semester .....Måste fundera på hur jag ska göra.. Skära isär bakstammen och bredda bilen?


Efter denna lååånga viloperiod så tog jag igår tag i det igen med beslut att låta bilen vara och förminska bakluckan som ändå är utom räddning enligt dom flesta :lol:
Bild
Bild
Pillade upp den vikta kanten och flyttade in det en bit.
En ny nederdel behövs nog också....
Bild
Bild
Ja nu kör vi igen..... ;)
Medlem 2019
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Sk(rutten)

Inlägg av dea »

Bra jobbat :D
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Bild
Jag smög på skrutten en mörk kväll,monterade batterikablarna och ....DEN STARTADE DIREKT....Vilken vagn 8-)
Vi ska bygga en bro .Den är en bra bit inne i skogen. Vad finns det för fordon som har markfrigång och vinsch för ändamålet??
Jag har en halvfärdig skogsbil hasplade jag ur mig . BRA sade mina cykelvänner. Du löser problemet :lol:
Vi kom 40 meter ifrån med traktor och vagn och dumpade av två gamla telestolpar .Sen fick jag prova vinschen för första gången.
Det gick förhållandevis bra.

Bild
Bild
Bild
Ville bara säga hej och berätta att den lever och mår bra. ;)
Medlem 2019
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Sk(rutten)

Inlägg av ahlberg »

Trevligt med livstecken!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar