Catch-tank för vevhusventilation

Här kan du visa upp eller beskriva modifieringar du gjort på din bil.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Catch-tank för vevhusventilation

Inlägg av Larsson »

Har haft "grädde" under oljepåfyllningslocket i stortsett hela tiden sen jag köpte min bil. Första tanken var......topplocks packning!?!

Efter att jag helrenoverat motorn (pga andra bekymmer) så var där fortfarande "grädde" under locket.....

Mängden "grädde" varierade mellan gångerna jag kollade.....men motorn går bra i övrigt och inget kylvatten försvinner så jag antog att det var kondens i oljan pga alla korta körningar till och från jobbet.

Monterade i en "Catch-tank" för vevhusventilationen (se länk nedan) i bilen nu i höstas.
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=142648

Efter några veckors körning kollade jag innehållet i burken....den var ungefär halvfull med nått som liknar "Baileys". Innehållet är nog mest vatten som kondenserats mot de kalla väggarna inuti burken. Men nått oljeklägg finns där oxå eftersom det har så lustig färg och luktar "Ugga Bugga".

Tycker att den var lite dyr men grädden under oljepåfyllningslocket är borta sen denna lilla tank installerades.....och så blänker det fint när man lyfter på huven. 8-)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Johanniva
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 nov 2008 20:36
Ort: Borrby

Re: Catch-tank för vevhusventilation

Inlägg av Johanniva »

Geggan" som når upp i ventikåpan är kondens och oljedimma från övertrycket i vevhuset. Om man kör korta sträckor så når inte hela motorpaketet arbetstemperatur och då får man detta fenomen. Inget farligt och det sker på alla motorer oavsett märke. Motorer som upfyller avgasnorm EEC93 (tror jag, kan va så sent sonm EU steg2)och nyare har en inbyggd "catch-tank" i ventilationen.

Johanniva :oops:
Kenth
Niva 87 - Rostig
If You wanna get somewhere..... Get a Niva!
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Catch-tank för vevhusventilation

Inlägg av wadsbo »

Funderar på om man skulle testa att montera en catch-tank. Åker mest korta sträckor till och från jobbet. Känns som att motorn knappt hinner bli varm.
Synpunkter någon?
/Wadsbo
Niva-15
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Catch-tank för vevhusventilation

Inlägg av niva-2121 »

Senhösten år 1986 köpte jag en ny Citroen BX 19 GT.
Min körsträcka till och från arbetet var morgon och kväll 1½ mil enkel resa.
Motorn hinner således inte bli genomvarm.
Efter några veckor så försvann oljepåfyllningslocket, och återfanns inte.
Däremot var hela motorrummet nersölat med motorolja.
Köpte ett nytt lock, fyllde på olja och motortvättade.
Ett par veckor senare tändes ånyo oljetryckslampan.
Konstaterades att oljepåfyllningslocket saknades, att oljenivån var för låg och dags för motortvätt.
Till Citroenverkstaden igen och beklagade mig.
Fick veta att ett servicemeddelande gått ut till verkstäderna om att den ensamma O-ringen på oljepåfyllningslocket skulle kompletteras men en till.
Ett par veckor senare tändes oljetrycksvarningslampan.
Olje nivån som vanligt för låg och motorrummet nersölat - men den här gången satt oljepåfyllningslocket (berg-)fast på motorn.
I stället hade "hela baletten" med gummislangar som tillhörde vevhusventilationen lossnat.
Kontaktade nu generalagenten och förklarade mitt problem och hänvisade till att om en bilsäljare inte kan åtgärda ett problem med tre försök så kan man begära återköp.
Vi diskuterade igenom problemet och var över ens om att det var "majonäsen" i vevhusventilationen i den nya bilmotorn som frös till is och tryckstegringen i vevhuset som fick först locket att sprängas bort och, efter "modifieringen" hela vevhusventilationens "bläckfisk" att lämna motorn.
Vi var också överens om att problemet/boven var att fartvinden som kylde ner vevhusventilationen.
Till saken hör att motorn var ny för året och min bil var den första som levererades i Sverige.
Motorn var således inte utprovad/anpassad för svenska förhållanden.
Som ägare till närmare 50-talet luftkylda Citroener hade jag lärt mig att vintertid inte bara skärma av kylluftintaget framför fläkten, utan att även skärma av oljekylaren.
Men BX 19 GT-motorn hade ingen oljekylare att skärma av så att inte olja skulle gå kall.
Citroen löste aldrig problemet - "men man jobbade på det".
Själv löste jag det genom att isolera hela "förvärmningsbaletten" med cellplast av den typ man isolerar rör i fastigheter i kombination med luftavledare för fartvinden i motorrummet. 8-)

Så kan det gå om man köper en ny och (i Sverige) oprövad produkt. :(

Att installera en catchtank tänkte jag inte på. :oops:

Ber om ursäkt för lite o t, men i alla fall rörande rubriken. ;)
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Catch-tank för vevhusventilation

Inlägg av rid54 »

Nu är ju denna tråd 11 år gammal och intresset kanske inte är på topp, men ändå:

Som nämnts ovan finns det andra lösningar (motortyper) med problem avseende vevhusventilationen. Det är inte ett VAZ-problem. Jag minns tydligt majonnäs-upplevelserna i mina B20 och B30 -motorer när bilarna gick i korta omlopp. Redan där (från 70-talet) var vevhusventilationen sluten och förväntades sköta sig själv. När den inte gjorde det (skötte sig), blev det äckelpäckel i ventilkåpan och strimmor av "majonnäs" på oljestickan. Orsakerna var oftast följande:

1. Korta körsträckor enbart.
2. Dåligt luftflöde i ventilationskretsen.

För 1. gällde det att en eller två gånger i månaden köra en tiomilarunda med landsvägsfart. Det brukade hjälpa.
För 2. Gällde det att gå igenom ventilationskretsen och säkerställa att det fanns "sug" från insugningsröret/förgasaren och att det inte fanns blockering av intaget (flamfälla/slangar/luftfilter) och att alla slangar var OK.

Att det skulle vara topplockspackningen som orsakar fenomenet är lustigt nog en sak som dyker upp rätt ofta, men jag är skeptisk. Om man tänker över tryckförhållandena så är det inte en självklarhet att kylvätska (max 1 ATÖ) skulle tryckas över i smörjsystemet (typ 2-5 ATÖ), och om det verkligen händer nåt med topplockspackningen är det nog att det blåser förbränningsgaser ut i kylkanalerna. Men jag har inte sett allt, ännu. Självklart kan en cylinder ventilera rätt ut i vevhuset, så att säga, och orsaka kondens, men där borde det märkas rätt tydligt med kompressionsbortfall och misständningar, tycker man.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Catch-tank för vevhusventilation

Inlägg av ahlberg »

Jag kortkör mycket och hela vintern har jag majonnäs på oljesticka och i ventilkåpan. Motorn verkar dock inte ta skada av det och efter en timmes långkörning verkar allt emulgerat vatten kokat bort och oljan är klar igen. Hsr varit samma på alla Niva jag haft sedan 2006.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar