Nybliven Ladaägare frågar massor:

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Sputnik
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 dec 2012 12:57

Nybliven Ladaägare frågar massor:

Inlägg av Sputnik »

Halloj! Helt nybliven Nivaägare - kul att vara här! Med skräckblandad förtjusning har jag köpt mig en vit 95:a. Nu behöver jag kartlägga bilens egenskaper/egenheter, förstå dem alla och rätta till saker som inte funkar. Det mesta funkar - några småsaker. Här kommer ett gäng frågor/trassel:

1. Fönstret på förardörren åker ner. Inga problem. Det är bara 12 minus ute.
2. Kupéfläkten verkar kärva - låter som en trumpet lite till och från. Tips mottages tacksamt. Det är en fråga om att smörja upp en axel misstänker jag, men trots försök inifrån kupen in i utblåsen, med silikonspray med lång pip, verkar jag inte kunna träffa rätt.
3. Nu till något som verkar något allvarligare. Tidigare ägare har bytt växellåda och koppling i samma veva. Alla växlar stannar i läge, distinkt, funkar fint. Dock kunde jag höra något som kan vara en vibration, alternativt något som slår i högre hastigheter (80-90 på fyran/femman). Om ni hört en planhyvel jobba lite för hårt någon gång, så har ni ljudet. Alternativt en smattra till en cykel, ja ni vet. Metalliskt, alternativt hårdplast som vibrerar kraftigt, vibrerande, endast vid gaspådrag - alltså ej på rull med växel i samma hastighet. Kommer krypande, och så fort jag släpper gasen försvinner det. Och det är heller inte ett ljud som alltid är där i dessa hastigheter, utan det kommer lite då och då. Växelspaken ligger still, allt rullar fint - men! - detta oväsen! Hjälp.
4. En till växellåds/kopplingsfråga. Tvåan, acceleration. Vid övre registret strax innan normal övergång till tredje växeln, så vibrerar det under gaspådrag. Talat med mekaniker som tror sig kunna åtminstone utesluta urtrampningslagret. Några förslag? Någon med erfarenhet av samma?
5. En (förhoppningsvis) enklare fråga. Difflåset. Efter körning med difflås är det omöjligt att föra spaken tillbaka, trots alla försök i världen - neutral, motor av, motor på, ändra växelkuggars läge och sen neutral etc etc. Det enda som hjälper är - ettan i och släpp kopplingen för fort, så motorn dör. Då är det hur enkelt som helst. Varför?
6. Hur kontrollerar man växellådsoljenivån?
7. Har någon en verkstadshandbok att sälja till mig?
8. Vem vill lära mig köra off-road?
9. Var i Stockholm hittar man roliga platser?

Tacksam för tips och råd. Ps. Inga råd får kosta mer än 2000 kr. :D

Vänlig hälsning,
Andreas med Sputnik.
Jocke4x4
Inlägg: 153
Blev medlem: 20 dec 2010 07:31

Re: Nybliven Ladaägare frågar massor:

Inlägg av Jocke4x4 »

1. Öppna upp insidan av dörren, plocka ut fönsterhissen. Ta isär och sätt ihop. Alt köp ny.. http://www.russian4x4.de/

2. Skruva loss fläkten, plocka bort skit och smörj. Alt köp ny..

3 Lite oklart problem, men allt låter och vibrerar i en Niva.

4. Se ovan.

5. Testa o köra långsamt samtidigt som du ändrar läge.

6. Full tank.

7. Inte jag.

8. Finns klubbar o runt Sthlm.

9. Hela Sthlm C är ett paradis för Nivor just nu,
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Nybliven Ladaägare frågar massor:

Inlägg av rid54 »

Hej.

Handböcker o annan info:
http://www.lada-niva.se/viewforum.php?f=6

En klassisk vibrationsgenerator verkar vara den korta axeln mellan växellåda och fördelningslåda, som har en drivknut (knutkors eller CV-knut, beroende på årsmodell) och en hardyskiva. Prova med friläge i fördelningslådan och "kör" på fyran-femman i normalt landsvägsvarv på motorn. Troligen känns en del vibrationer.... Hardyskivan åldras och kan bli dålig.

Mera felsökning av vibrationer kan göras också: Prova att rulla utför en backe och lägg i friläge i växellådan. Notera ev vibrationer. Lägg sedan fördelningslådan i friläge, känn om något av vibrationerna försvinner. I det sista läget är det bara kardanaxlarna som kan ge vibrationer. Detta kräver en hyfsat lång backe och lugn trafiksituation... Stanna bilen innan du lägger i växeln i fördelningslådan igen. Knutkorsen kanske behöver smörjas?

Mvh
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Nybliven Ladaägare frågar massor:

Inlägg av NivaMicke »

5. Olika stora hjul? (räcker med olika mycket luft , ha gärna lite mer luft fram än bak) Olika utväxling fram-bak? Undvik att lägga i eller ur spärren på "bra" väglag...
6. Finns en nivåplugg på växellådans vänstra sida , RÖR INTE DENNA! Lådan behöver en halvliter extra olja , och den rinner i så fall ut...
Tappa ur den gamla oljan och fyll på med ca 1,8 liter.
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Sputnik
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 dec 2012 12:57

Re: Nybliven Ladaägare frågar massor:

Inlägg av Sputnik »

Hej!

Tack för vänligheten att berätta! Jag ska testa/kontrollera/utvärdera med hjälp av era råd.

God (h)jul. Nä, den var dålig. God Jul!

Andreas
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Nybliven Ladaägare frågar massor:

Inlägg av ahlberg »

Här har du den bästa kollen på offroadträffar över hela landet.

http://www.4x4sweden.se/forum/viewforum ... 50009677f5

Runt Stockholm finns flera ställen där man arrangerar träffar regelbundet.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ludde
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 maj 2009 22:15
Ort: upplands väsby
Kontakt:

Re: Nybliven Ladaägare frågar massor:

Inlägg av ludde »

Tjena

Ditt fönster på där sin åker ner, hade samma fel
På min, på passagerar sidan,vajern hade gott av, bort
O kolla, finns billigt på bildelsbasen. Se
Kan rekommenderas

Mvh ludde
Sputnik
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 dec 2012 12:57

Re: Nybliven Ladaägare frågar massor:

Inlägg av Sputnik »

Tack Ludde och alla andra för era råd!
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Nybliven Ladaägare frågar massor:

Inlägg av AlterEgo »

5. På min gick det lättast att få ut diffspärren om jag drog spaken mot urkopllingsläget, körde framåt i ett och gasade till. Vid gassläppet hoppade den ur utan problem. Dom andra knepen som nämnts funkar säkert också.

6. Tappa ur oljan och fyll på rätt mängd (1.8 liter säger Micke som brukar ha rätt - 2 liter har jag också hört till en femväxlad låda) ovanifrån genom att ta loss spaken. Ta loss plasten så ser du. Ta dom YTTRE tre muttrarna och låt bli dom inre. Lossar man dom trillar det grejor av härdat stål ned bland kugghjulen och det mår lådan inte så bra av. Det går att fylla genom pluggen på sidan om man lutar bilen kraftigt år höger, men via spaken är lätt. Fyll på med helsyntet om du hittar/har råd. Växellådan är en av Nivans svagare punkter och rätt mängd av bra olja mår den bra av. Dessutom blir den medgörligare vintertid med riktigt bra olja.
Träsktroll wannabe
Sputnik
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 dec 2012 12:57

Re: Nybliven Ladaägare frågar massor:

Inlägg av Sputnik »

Hej igen vänner!

Saker löser sig.

1. En morakniv intryckt mellan fönster och list. Bra om man plötsligt måste rensa fisk och snabbt behöver en kniv.

2. Fläkten skärpte sig efter en rejäl tillsägelse.

3. Hardyskivan sprucken rakt igenom.

4. Återstår att se efter åtgärd av 3.

5. Följer råd och eget huvud men inte jättelätt.

6-9. Check.

Tack alla!
Vänlig hälsning
Andreas med Sprutnik
KEFR
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 dec 2013 22:41

Re: Nybliven Ladaägare frågar massor:

Inlägg av KEFR »

Hejsan.

Jag har exakt samma problem som du beskriver i punkt 3.
En planhyvel i hög hastighet vid gaspådrag i 4 och 5 växel.

Har du fått åtgärdat din planyhyvel och hur isåfall?

Jag har en ny hardyskiva liggande och skall byta den då jag orkar.
Förhoppningsvis försvinner ljudet iom byte.
Sputnik skrev: 3. Nu till något som verkar något allvarligare. Tidigare ägare har bytt växellåda och koppling i samma veva. Alla växlar stannar i läge, distinkt, funkar fint. Dock kunde jag höra något som kan vara en vibration, alternativt något som slår i högre hastigheter (80-90 på fyran/femman). Om ni hört en planhyvel jobba lite för hårt någon gång, så har ni ljudet. Alternativt en smattra till en cykel, ja ni vet. Metalliskt, alternativt hårdplast som vibrerar kraftigt, vibrerande, endast vid gaspådrag - alltså ej på rull med växel i samma hastighet. Kommer krypande, och så fort jag släpper gasen försvinner det. Och det är heller inte ett ljud som alltid är där i dessa hastigheter, utan det kommer lite då och då. Växelspaken ligger still, allt rullar fint - men! - detta oväsen! Hjälp.
Lada Niva 1991
Sputnik
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 dec 2012 12:57

Re: Nybliven Ladaägare frågar massor:

Inlägg av Sputnik »

Hej KEFR!

Jo då - det var mycket riktigt Hardyskivan som var slut. En gummiflärp av skivan slungades ut pga centrifugalkraften och därav ljudet. Byt skiva = problemski check. :)

Lycka till!
Niva_Evert
Inlägg: 30
Blev medlem: 28 nov 2008 16:22
Ort: Tungelsta

Re: Nybliven Ladaägare frågar massor:

Inlägg av Niva_Evert »

15/2 i botkyrka http://www1.idrottonline.se/BotkyrkaMK- ... vent=False
Jag ska försöka vara där dock ej med nivan. och det jag kan om offroding går snabbt att läraut :)
-10
Wrangler -97
Excursion -01
SJ410 -85
Cx5 -15
KEFR
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 dec 2013 22:41

Re: Nybliven Ladaägare frågar massor:

Inlägg av KEFR »

Jag böt hardyskian idag, vibrationerna försvann.
Men planhyveln lämnade kvar :(
Tror vi pratar om olika planhyvelljud, trots att din beskrivning passade exakt in på mitt missljud.
Sputnik skrev:Hej KEFR!

Jo då - det var mycket riktigt Hardyskivan som var slut. En gummiflärp av skivan slungades ut pga centrifugalkraften och därav ljudet. Byt skiva = problemski check. :)

Lycka till!
Lada Niva 1991
Jocke4x4
Inlägg: 153
Blev medlem: 20 dec 2010 07:31

Re: Nybliven Ladaägare frågar massor:

Inlägg av Jocke4x4 »

Ja o min ryska stridsmaskin finns i Sthlm. säg till om du drar på nån offroadträff så kanske vi niva-åkare hålla ihop :P
Skriv svar