Kommer inom kort en komplett beskrivning av bränsle systemet med bilder, har gjort et litet ryck igen.Markus Almroth skrev:En principskiss på ditt bränslesystem med pitotrör skulle vara intressant... (har kommit ett snäpp framåt i mitt projekt )
/M
Har börjat att använda Nivan, var ute och körde med släpkärran igen ca 1 mil skulle jag åka för att lämna tillbaka den .Efter ca 6km så börjar den gå lite smådåligt på halvgas för att inom kort inte fungera alls på första steget
Fan en ispropp med bara 4 km kvar så körde jag fullgas (andra steget) och tog mig till mor o fars bondgård
Under slutet av resan så tänkte jag ispropp lär man väl inte få med dagen etanolblandade bensin men symtomen var identiska.Kommer in på ladugården stannar och kastar upp huven för att kolla om det var ngn frostbildning på förgasaren eller om den var kall.Då min tryckbox gör det trögt att titta in i halsringarna så kollade jag utsidan och kände på förgasaren men allt kändes ok (lätt jummet).
Lät den stå 5 min för att låta eventuell is smälta.Provstarade fin tomgång, helt död på första porten
Jaja hjälpte föräldrarna med lite däck byte på deras bil park mot lite lunch
Dags för hemfärd, startar fint på tomgång dör direkt om man öppnar spjället lite går att komma förbi det genom att pumpa på gasen så att acc pumpen duschar in soppa för att sedan gå ok på andra steget.Det som finns till förfogande är tomgång sen ingenting mera ingenting för att funka något sånär på 3500rpm och uppåt.Kan intyga att resan hem blev lite intressant.Måste ännu en gång förundras över hur snabbt det går att åka med Nivan på krokiga småvägar, sjukt bra väghållning för en så hög bil
Bara att bita i äpplet så ur med munstyckena i fuggen blåste rent dom och kollade upp storlekarna på dom.plockade tillbaka grejerna så funkade allt kanon
Den här fuggen har säkert legat på hyllan i 10år så det kanske är lite avlagringar som kommer att släppa vartefter och ställa till det, om så är fallet så kommer den att plockas isär för rengjöring.
Huvudbromscylindern gör mig galen, hur fan kan man konstruera något dylikt
Har rivit den 4ggr men med enbart en manschettring (som funkar) och 2 o-ringar (som funkar lika bra som ett blinkers relä) Bakre kretsen funkar kanon men främre funkar ibland men oftast inte
Lite nytta har jag gjort också.
Börjat göra lite fästen, adaptrar och dylikt till bränslesystemet.Lätt att bränna en halv dag på småpyssel som man kunnat ordna med yxa ,spett och lite najtråd.
retur till soppa tanken behöva om man skall köra turbo.Svarvade en rörstump till 16mm och borrade ett 8mm hål där jag moterade en bit 8mm rörstump med bra vinkel.Hade velat ta fram tigen nu men den finns ju som sagt inte så det blev till att miga tunnväggigt mot ganska grovt rör. Blev inte 100% porfritt jätte svår med mig när man inte kan bränna på ordentligt.
Här är röret monterat på avluftningsslangen till tanken. Då lilla röret har instick i den svarvade delen så hoppas jag att det skall funka utan läckage eller doft från porerna (fick ha ganska mycket tryckluft tryck för att få det att bubbla i vatten hinken vid läckageprov).
Mässings biten jag håller i handen är en stödhylsa till soppaslangen i plast, den gör så att man kan köra en gummislang direkt mot plastslangen och dra åt med en slangklammer
Hepp
Då jag kör 8mm soppaslang i hela bygget så måste ingående nippeln till soppapumpen justera i diameter.Upp i svarven spänna upp försiktigt och med stöddubb försiktigt karva bort ett par mm
Lite fästen svetsade på torpedväggen för soppapump och soppafilter, hållaren till soppapumpen är till vänster i bild.
Hann med att få lite mattsvart på delarna också innan det var dags för Barca/Chelsea.