Homegrown Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Kul som fan att tråden är välbesökt :shock:
Lade all min energi jag hade på den här bilen under tiden jag hade stora besvär med mitt hjärta. Låg budget och dålig kropp så körde man på vilja. Vill tacka alla som bidrog med knowhow och billiga/sponsrade delar som behövdes för att dra projektet i den riktning jag ville.
Homegrown Nivan finns kvar och väntar på att jag skall få tid med den. Hade fixat en fin framruta som skulle monteras men i samband med att jag tog in en tvåpelarlyft i garaget lyckades jag knäcka den av misstag.
Har alldeles för många fordon för att hinna med allt så har bestämmt mig för att inte köpa flera. För närvarande har jag snöat in på Renault R4, R8 och Geolette.
Man är tidsoptimist så man hoppas varje år att Nivan skall få slira lite i skogen och rita svarta spår i asfalten. 8-)
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Gjorde ett litet ryck på Nivan idag :shock:
Den har stått orörd ett antal år nu.
Började med att byta alla bränsle slangar, då det var Biltemas kvalitet på de flesta. Bilen Biltemas igen (hade hemma).
Monterade i ett batteri men var inte tillräckligt med ström, det bara klickade om startsolinoiden. Provade ett annat batteri samma visa. Började felsöka lite visade sig att jordflätans pressning släppt i batteripolen. Lossar flätan vid torpeden samt vid växellådan. Upp med polklämman i skruvstycket värmde med gasolen i med fluss och sedan ledtenn. Blev bra bara att montera tillbaka.
Nu klickade det inte bara utan den drar rent motorn utan problem. :)
Då det sitter turbo på bilen så har jag monterat en walbro pump för att sköta bränsle tillförseln. Ingen tendens till att soppa pumpen går. Brukar sno ström från bakrutevärmaren till soppa pumpar på mina turbo snabbyggen, snurrar på alla säkringar fortfarande död. Konstaterar att det är ström fram, fan pumpen död. Av med slangarna igen demontera elen och gör ett försök att väcka den.
Knackar den hårt i betonggolvet samt kopplar elen växelvis plus växelvis minus. Ingen reaktion :?
Stömsätter pumpen och knackar samtidigt hör att den går ett varv eller så, kör växelvis igen och till slut hoppar den igång. Den låter helt okej, kommer förhoppningsvis att funka.
Återmontering och provkörning av pump, tändning på, bakrutevärmare på den surrar igång greppar bränsle och cirkulerar bränslet :D Men lyckan blev kortvarig då turboförgasaren (Weber DAT)flödade vilt, kanske bränsletrycksregulatorn hängt sig eller problem med flottören eller nålventilen. Stängde av bakrute värmaren (soppa pumpen). Demontera plenumet konstaterar att det flödat rejält.

Hoppas att jag har inspiration tillräckligt att få igång den igen.
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Homegrown Niva

Inlägg av dea »

:D Skoj att du är på gång igen med bilen
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Homegrown Niva

Inlägg av maggan »

Ja ja ja!! Bild
detta har jag väntat på i 10 år :)
Hoppas lusten håller i seg 👍
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

dea skrev: 02 aug 2023 05:15 :D Skoj att du är på gång igen med bilen
Känner att det är daga för ett litet ryck igen, många projekt så alltid något som får stå tillbaka.
Kul att forumet finns kvar eloge till Larsson.
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

maggan skrev: 02 aug 2023 08:44 Ja ja ja!! Bild
detta har jag väntat på i 10 år :)
Hoppas lusten håller i seg 👍
Kul att ni kommer ihåg den :mrgreen:

Hoppas kunna ge den lite kärlek igen. Några bilder verkar det inte bli då jag inte lyckas få till det. Provat bildtagg men det vill sig inte.
Får bli textbaserad, lite tråkigt men så är det. (Om ingen har något bra knep, har inga socialamedia).
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Inga tendenser på att tända på någon cylinder inte ena på startgas, troligen ingen gnista. Plockade ur stiften som var sura efter flödade fuggen, kan vara en felkälla tvättade dom med brakecleen blåste värmde upp dom ordentligt med gasolen.
Drar runt motorn på starten så den får spotta ur sig allt som inte ska vara där.
Monterar tillbaka tre stift och kollar gnista med det fjärde, ingenting helt gnistfritt :|
Dags att mäta spänning igen 12.4V på batteriet och 11,88V på tändspolen, 11,88 på brytaren hmmm. Kollar gnista med tändkabeln från spolen, öppnar brytaren ibland gnista ibland ingenting. Kass spole kanske, börjar med att demontera brytaren och gör rent kontaktytorna med en liten fil ställer 0,4mm gap och Tjoooho gnista finns. I med sista stiftet ger fuggen en snaps och drar runt den på starten, hoppar igång och går så läng det finns soppa i förgasarhalsen. :)
Fyller upp flottörhuset med snapsflaskan och en dutt i spjället. Motorn hoppar igång och går relativt bra så länge det finns bränsle i flotörhuset. Repeat repeat repeat konstatera att motorn funkar ställde tändningen lite då jag kört retard pga turbon.
Startmotor trilskas då den inte alltid greppar startkransen.
Dags att tömma tanken på gamla bensinen. Kopplar slang direkt på elpumpen direkt till en dunk på med tändning och bakrutevärmare (soppapumpstyrning). Den rödbruna bensinen pumpas ut i sakta mak så fort pumpen suger luft stänger jag av och fyller tanken med fem liter 95okt.
Byter till en genomskinlig dunk och pumpar tills bränslet ändrar färg, tömmer dunken och kör igen. Ren soppa ;)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Homegrown Niva

Inlägg av dea »

Gött när man får igång den, även om det ”bara” är på snaps :lol:
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

dea skrev: 02 aug 2023 19:01 Gött när man får igång den, även om det ”bara” är på snaps :lol:
Ja det är en bra början lite fräsch soppa i tanken och flottörhuset fyllt med bränsle från snapsflaska så går den helt ok i motorn, dags att prova bränslesystemet. Kör pumpen med motorn avstängd för att se om det läcker någonstans, till min stora glädje var det tätt.
Drar igång den på starten, nu är den tjurig och verkar ha soppa brist. Den vill bara gå på tomgång och accpump, fyller upp flottörhuset när bilen går på tomgång. Med fyllt flottörhus verkar den gå som det är tänkt men pumpen fyller inte upp flottörhuset till rätt nivå som det verkar. Demonterar det lilla plastfilteret på inkommande bränsle som många webrar är utrustade med, inga avlagringar eller annat som blockerar filtret. Allt tyder på felaktig flottörnivå.
Blir till att gå igenom fuggen, demonterar bränsle samt vattenanslutningarna till choken samt slangen mellan förgasare och bränsletrycks regulator.
Konstaterar att "gummit" i mina hemmagjorda förgasarfotspackningar inte verkar tåla bränsle särskilt bra då den närmast förgasaren såg väldigt trött ut.
Bara att kolla upp vilken nivå som det skall vara, men det var inte bara. Min Weber handbok hade fått fötter och försvunnit från bokhyllan. Sökte weber DAT på Google fick inte så många träffar däremot fastnade jag vid paddan resten av kvällen kollade hembygds turbofuggar etc men hittade inga inställningar. 8-)
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: Homegrown Niva

Inlägg av Homegrown »

Plockar isär förgasaren förutom packningen i delningsplanet så ser det näst nytt ut invändigt.
Verkar som gammal bensin inte lämnar lika mycket rester som nyare bränslen.
Plockade ut allmunstycken, rensade och blåste rent allt.
Sonen kom förbi med ett par weberhandböcker så till slut hittade vilken flottörnivå som det skulle var (6mm), hela 8mm fel satt den. Efter ett antal ombockningar blev det till slut rätt, tillbaka med munstyckena och pilla tillbaka packningen (borde haft ny) och skruva ihop.
Hemmagjorda gummipackning under förgasaren tålde inte bränslet och var helt deintegrerad, gjorde en ny av omklippta weber 36/36 förgasarfotpackningar.
Monterar tillbaka allt i omvänd ordning, mitt förgasarlänkage funkar fortfarande (bockad gassvetstråd samt elkabel i en ögla). Ansluter vattenledningarna till automatchoken bränsleledning samt trycksatta avluftningen och pitotröret.
Lite mer soppan tanken på med tändning, starta elpumpen (bakrutevärmaren) titta efter läckage. Ingenting :shock: trycker på startknappen den hoppar igång och går fint på tomgång vartefter kylvattentempen ökar så minsker chokefunktionen. Provgasar lite och den svarar på gas som den skall.
Konstaterar att jag inte har någon fotbroms men handbromsen tar utmärkt blir en liten provkörning på tomten innan jag bli sugen på att köra upp på berget. Blir på andra försöket då lågväxeln inte är någon stenkrypare.
Summasummarum motor,låda, koppling,fördelningslåda och handbroms funkar likaså fläkt och värmepaket så det är en god början på ett återväckande. 8-)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Homegrown Niva

Inlägg av dea »

Skoj när man lyckas att få bilen att gå så man kan ta en liten provtur :D
Skriv svar