El-brand i Lada

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
tommy123
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 aug 2023 12:16

El-brand i Lada

Inlägg av tommy123 »

Hej! Häromdagen märkte jag att all elektronik var död i min Lada. Provade att byta batteri och då sprakade det till och rykte en kort stund. Men ingen el i bilen. Kollade vidare och upptäckte att en kabel från pluspolens "hållare" var brunnen och koppartråden fullt synlig. Följde den brända tråden ned till drivremmen. Kan det vara den som orsakat att elen är borta?

Bild
Såhär ser det ut vid "hållaren" (helt glömt nu vad det heter) för pluspolen.

Bild
Såhär ser det ut mer eller mindre hela vägen dit kabeln far.

Kan det vara den som förorsakat att elektroniken (inkl tändning osv) är död i bilen? Vad är det för kabel så jag vet vad jag ska köpa och är den svår att montera? :)
tommy123
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 aug 2023 12:16

Re: El-brand i Lada

Inlägg av tommy123 »

Kunde inte hålla mig så jag rev loss lite. Den kabeln på bilden verkar ha smällt sönder hela vägen (skrapade bort delar av bränd gummi på jordkabeln och den verkar intakt) Verkar också vara den enda skadade kabeln. Kan det vara boven i dramat som sagt?

Nere vid drivremmen satt den ikopplad, men jag tog ingen bild på samtliga kablar som ska vara där. Så när jag först får reda på vilken kabel jag ska ha och ska montera på allt - vilka kablar ska ned till driven?
rid54
Inlägg: 1459
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: El-brand i Lada

Inlägg av rid54 »

Första steget måste nästan vara att avgöra vart den överlastade kabeln går. Det är ju nästan säkert, att en komponent eller en kortslutning dragit så mycket ström ifrån batteriet, att kabeln överhettat. Normalt kunde man tänka att en säkring borde brinna av, men på nåt sätt måste man ju mata säkringsboxen... Det skulle kunna vara kabeln mellan batteri och generator. Om en diod i generatorn packar ihop, kan det uppstå "backström" som inte går via nån säkring utan jordar direkt i generatorn. Bara som exempel. Sen kan det såklart vara nån "huvudkabel" som gnagt mot en plåtyta tills isoleringen nötts bort och en kortis uppstått.

Jag har i en VAZ 2107 (en Lada-sedan) haft ett tillbud där en (osäkrad) kabel till tändningslåset blivit sliten och jordat i rattaxeln. På nåt vis lyckades även tändlåsets kontaktplatta "brinna upp". Du har lite att jobba med för att hitta problemet, men det finns hjälp att få här. Återkom när du kollat runt lite!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: El-brand i Lada

Inlägg av dea »

Där har du haft tur :o du måste kolla var den tar vägen, men generatorn är nog en bra gissning. Du måste kolla om det är nåt fel på den så du inte råkar ut för samma sak om du bara byter kabeln mot en ny.
tommy123
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 aug 2023 12:16

Re: El-brand i Lada

Inlägg av tommy123 »

Tack för era svar :) Tänkte uppdatera er lite.
Jag följde en brända kabeln och kontrollerade alla andra, allt verkar ha klarat sig. En kabel hade fått en del smällt gummi över sig men det gick att skrapa loss, så allt verkar sitta tryggt. Kabeln jag dragit ur gick ned till generatorn och den såg ut såhär:
Bild
Ingen vacker syn direkt. Jag tänker också att den blivit uppvärmd av att sitta ihop med andra eller att den skrapat mot karossen så det blivit en kortslutning. Kan det vara rimligt?

Bild
Här ser ni den hur den legat i bilen innan jag demonterade den.

Bild
Bild på hur det ser ut vid polklämman, finns lite brun kabel kvar men det mesta verkar ha brunnit bort för mig.

Bild
Såhär ser den ut när jag fått ur den ur bilen.

Satt tillbaka allt annat ganska provisoriskt. Jag kan inte med blotta ögat se att något verkar vara paj på generatorn, men jag är ju ingen expert heller. Så jag tror och hoppas att det bara är kabeln som brunnit och kortslutit bilen. Jag ska få en kabel av en bekant som jag kan sätta dit och då borde väl allt börja gå igen hoppas jag.
Är det någonting mer jag kan kika på?
Något annat som jag bör kontrollera när jag ändå håller på?

jag tänkte vara lite övernitisk och få dit kabeln, om bilen funkar - annars återkommer jag - så ska jag be någon titta igenom den, mäta spänningar i generator etc så det inte är något som bara gör att min nya kabel brinner upp för mig även den. man vill ju inte riktigt att det ska hända när man ligger på E4an..
dea
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: El-brand i Lada

Inlägg av dea »

Jag tror inte att kabeln legat mot plåt och kortslutet i och med att hela längden hade smält, utan det är något fel invändigt i generatorn.
rid54
Inlägg: 1459
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: El-brand i Lada

Inlägg av rid54 »

Jag håller med föregående talare. Sätt inte dit en ny kabel utan att ha kollat generatorn! Kabeln du visar, har definitivt skadats av för hög ström och värmts upp "inifrån", inte av andra kablar. Möjligen skulle nåt ha kunnat kortsluta precis nere vid generatorn, men jag minns inte att nåt sitter så nära där nere att det skulle hända av sig självt.

Det går rätt lätt att mäta upp generatorn på plats om man tar det enkelt. Man mäter resistans mot jord på den skruv där kabeln satt (alla andra sladdar måste bort från den skruven). Det ska vara stort motstånd (Megaohm). Andra värden antyder att dioderna är skadade.

Det är inte svårt, om än lite trångt, att ta loss generatorn. Om den är tveksam är det nog det bästa att ta loss den och lämna in den hos nån bilelektrisk firma som får kolla/laga.

Innan du gör mycket jobb, bör batteriet kollas. Koppla loss nån av polerna, mät spänningen, försök ladda upp ordentligt, mät spänningen igen. Minst 12,5 Volt ska det vara när det är fulladdat.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
tommy123
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 aug 2023 12:16

Re: El-brand i Lada

Inlägg av tommy123 »

Tack för alla bra svar! :)

Ja, det lutar nog åt att jag ska låta en verkstad kolla, om det är lite mer allvarligt än att bara byta en kabel. Vi har en i krokarna, så jag ska prova att haka på nya sladden, se att den startar - sen ringer jag och beställer tid, så får Ladan inte rulla mer än dit när det är dags. Det måste väl gå att köra en kort stund med den nya kabeln, lär väl inte bli brand omgående? Med den vi har i nu så har vi ändå kört runt en hel del.

Batteriet var det första jag trodde var fel, så det plockade jag ur och laddade upp till helt! Och om det är bränt har jag ett extra.

Det är så konstigt också, att det inte hände i samband med en körning och pågående felåkande ström, utan när den stått still i två dagar eller något sådant. Har inte märkt av någonting övht som varit defekt på bilen heller, startar omgående, går jämnt o fint och är sådär perverst robust som en Lada ska vara.
rid54
Inlägg: 1459
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: El-brand i Lada

Inlägg av rid54 »

När du kopplar in batteriet, kolla noga så att det inte "blixtrar" när du sätter på sista polskon, då är det risk att det fortfarande går tjuvström (till generatorn, kanske).

Det finns ingen brytning av strömmen mellan batteri och generator, det är alltid ihopkopplat. Dioderna i generatorn ska blockera ström från batteriet tillbaka i generatorn, men släppa fram ström från generatorn till batteriet. Om nån diod klappar ihop, kommer ström att rusa från batteriet, genom generatorn och till jord = kortslutning, vilket alltså kan hända oberoende av om man kör eller inte.

Min rekommendation är att inte sätta i den nya kabeln till generatorn, utan sätta i batteriet och köra till närmsta verkstad och be dem kolla hur läget är. Batteriet klarar strömförsörjningen flera mil på egen hand.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
tommy123
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 aug 2023 12:16

Re: El-brand i Lada

Inlägg av tommy123 »

Nu provade jag det - det hände ingenting, startspärren gick inte igång, lamporna fungerar inte och händer ingenting om jag vrider på tändningen. (och blixtrade inte när jag satte i batteriet heller)
Vad kan det vara tecken på?
tommy123
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 aug 2023 12:16

Re: El-brand i Lada

Inlägg av tommy123 »

Fortsatte kolla runt i motorn och upptäckte ytterligare en skadad kabel. Tänkte att nä nu får någon som kan titta på den. Bärgare kom inom 30 minuter å nu får Ladan bo på verkstan så dom kan se hur pass omfattande det här var. Tack för alla idéer etc från er :)
rid54
Inlägg: 1459
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: El-brand i Lada

Inlägg av rid54 »

Tråkigt för dig. Hoppas man hittar problemet och kan fixa det utan för mycket besvär. Vore kul om du skriver lite om lösningen, det kan vara lärdom för oss alla här.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
tommy123
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 aug 2023 12:16

Re: El-brand i Lada

Inlägg av tommy123 »

Ja, självklart! Kommer säkert fråga en massa när vi hämtar ut bilen, vad som gjorts å vad orsaken var och lite annat. Kunskap är makt :-) Återkommer så fort det finns något nytt att berätta.
tommy123
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 aug 2023 12:16

Re: El-brand i Lada

Inlägg av tommy123 »

Hämtat ut Ladan nu och den går som en klocka igen. Jag frågade vad som gjorts och det var kabeln till startgeneratorn som brunnit, (som vi konstaterat här) och flera andra kablar runtom i motorn hade ingen eller bristande isolering. Oklart om de hade bidragit till el-felet eller om de var soon-to-be elfel. De hade isolerat och dragit om kablarna så allt inte legat som en tätt packad sladdhärva. Det hela hade lösts på någon timme och gick på 2800 kronor totalt. Nu känner man sig lite lätt klåpig som inte gjorde det själv... men iallafall en erfarenhet rikare.

Batteriet hade klarat sig å är fortfarande i bruk också så det behövde jag inte ersätta.

edit:
Däremot märkte vi nu att när man startar tändningen så börjar det surra från "boxen" på bagageluckan, ljudet försvinner när motorn startar.. och motorlampan lyser. Den kanske bara behöver släckas, men jag ska nog skicka tillbaka Ladan för kontroll så det är gjort.
rid54
Inlägg: 1459
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: El-brand i Lada

Inlägg av rid54 »

Det var ju bra att det gick att fixa till rimligt pris.

När man slår på tändningen, brukar man kunna höra bränslepumpen gå några sekunder, om man inte startar motorn direkt. Den går ju igång sen när man startar och går sedan hela tiden, men det hör man inte.

Man kan släcka motorlampan (radera felkoder) genom att utan stress göra följande:
1. Koppla loss batteriets minuspol.
2. Slå på tändningen och strålkastarna (inget händer, givetvis, iom att batteriet är bortkopplat)
3. Vänta ett par minuter
4. Slå av tändningen och belysningen
5. Återansluta minuspolen

När man slår på tändningen igen sen, ska motorlampan lysa, men slockna när man startar motorn. Tänds den igen, måste man läsa felkoder och eventuellt göra nån sorts åtgärd (beroende på vilken kod/vilka koder som man hittar).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar