Tack för era svar

Tänkte uppdatera er lite.
Jag följde en brända kabeln och kontrollerade alla andra, allt verkar ha klarat sig. En kabel hade fått en del smällt gummi över sig men det gick att skrapa loss, så allt verkar sitta tryggt. Kabeln jag dragit ur gick ned till generatorn och den såg ut såhär:

Ingen vacker syn direkt. Jag tänker också att den blivit uppvärmd av att sitta ihop med andra eller att den skrapat mot karossen så det blivit en kortslutning. Kan det vara rimligt?

Här ser ni den hur den legat i bilen innan jag demonterade den.

Bild på hur det ser ut vid polklämman, finns lite brun kabel kvar men det mesta verkar ha brunnit bort för mig.

Såhär ser den ut när jag fått ur den ur bilen.
Satt tillbaka allt annat ganska provisoriskt. Jag kan inte med blotta ögat se att något verkar vara paj på generatorn, men jag är ju ingen expert heller. Så jag tror och hoppas att det bara är kabeln som brunnit och kortslutit bilen. Jag ska få en kabel av en bekant som jag kan sätta dit och då borde väl allt börja gå igen hoppas jag.
Är det någonting mer jag kan kika på?
Något annat som jag bör kontrollera när jag ändå håller på?
jag tänkte vara lite övernitisk och få dit kabeln, om bilen funkar - annars återkommer jag - så ska jag be någon titta igenom den, mäta spänningar i generator etc så det inte är något som bara gör att min nya kabel brinner upp för mig även den. man vill ju inte riktigt att det ska hända när man ligger på E4an..