Cylinder misfire vid tomgång

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
_jni_
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 jan 2019 16:43
Ort: Harlösa

Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av _jni_ »

Hej
Jag har lite problem med min 'nyare' Niva, en 2012:a. Bilen går fint (om än med lite ventilknack), men om jag lämnar den på tomgång får jag snabbt (20-sek till nån minut) en blinkande check engine lampa och felkod 'Cylinder misfire'. Felet uppkommer i princip bara när bilen står på tomgång (har fått det 2-3 ggr vid höga varvtal när jag kört). Gasar jag på lite från tomgång så blir det inga fel, behövs inte många rpb extra för att det inte ska komma. Det varierar lite vilken cylinder som drabbas. Bilen kan också vara svårstartad och ibland vägra att starta om den är lite varm. Är aldrig några problem när den är kall. Det som händer efter ett par start/stop är att startmotorn inte orkar dra runt och den ger symptom på att inte ha tillräckligt med ström (trots nyladdat batteri). Den går dock att starta med starthjälp. Har ingen aning om felen är kopplade men tänkte att det var bäst att nämna det...

Jag har bytt tändstift, tändkablar, spole samt vakumslangen till bromsservot (planerar byta övriga slangar också). Batteri och generator är nyligen bytta.

Har någon några tips på hur jag ska fortsätta felsökningen? Tackam för all hjälp jag kan få :roll:
Äger för tillfället två Nivor en 2005:a och en 2012:a
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av dea »

Även fast generatorn är bytt, har du mätt att den laddar? Tänkte på att den inte orkar starta utan starthjälp ibland så kanske det blir för låg spänning så den missar på tomgång.
_jni_
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 jan 2019 16:43
Ort: Harlösa

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av _jni_ »

Normalt har bilen inga problem att starta, det är bara ibland om man gjort ett par kortare turer och den är varm. Cylinder felet uppkommer dock även när den är kall. Kan ju dock vara värt att mäta för att se så att kablarna är ok etc. Ska göra det. Tack!
Äger för tillfället två Nivor en 2005:a och en 2012:a
_jni_
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 jan 2019 16:43
Ort: Harlösa

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av _jni_ »

Kollade batteri och generator på lunchen. Batteriet håller 12.7 innan jag startar och när bilen går ligger spänningen på 13.8 så det känns inte som att det är några problem där.

Passade även på att byta tändstift och tändkablar (igen). Det hade ingen som helst effekt, strax efter jag startar får jag åter misständning. Mest på cylinder 2 nu, men även någon gång på cylinder 4. Rensar jag koden med bilen i gång går den normalt ett tag för att sen åter misstända. Noterade att några av tändstiften var rätt oljiga på gängorna, men känns inte så extremt, eller kan det ha med det hela att göra?
Äger för tillfället två Nivor en 2005:a och en 2012:a
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av rid54 »

Man får en känsla av att felen inte är relaterade, men det är ju svårt att säga...

Misständningen kan bero på tändspolen eller dess anslutningar (på lågspänningssidan). Systemet är typ "wasted spark" vilket innebär att cylindrarna hänger ihop 2 och 2 (1 och 4, 2 och 3). Om en spole är lite på bommen, kan två cylindrar påverkas. Om det inte finns andra felkoder kanske det kan vara nåt att undersöka. Annars är det inte ovanligt, att kamaxel- och vevaxelsensorerna behöver bytas, men oftast får detta egna koder. Sen kan ju även nån spridare vara dålig, eller att bränsletrycket inte är konstant, men där blir det svårare att ha nån åsikt, tycker jag. Olja på tändstiftens gängor tror jag är helt betydelselöst. Ventilknack låter lite mysko, det är ju hydrauliska justerare i denna motor. Testat kompression varm motor? Nån justerare kanske kärvar.

Startproblem som du beskriver känns som problem i strömbanan vid höga strömmar, dvs huvudkablarna mellan batteriets pluspol o startmotor, motor och chassi, chassi till minuspol. Kolla alla anslutningar och kablar/flätor. Batterispänningen låter helt OK.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av SA4AQS »

Hur är det på en 2012a är kamkedjan hydrauliskt justerad den också?
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av rid54 »

Jo, hydraulisk kedjespännare kom nog åtminston före 2006.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av SA4AQS »

Ja jag hade det på min som jag bytte ut mot en ny mekanisk variant, tänkte mest om det fanns kvar på 2012 års modell, men den lilla vinkel förskjutningen som eventuellt skulle kunna bli av lågt oljetryck och glapp spännare skulle ju inte märkas av på tändningen då den tar signalen från kamaxeln.

Jag hade också lite problem med en tändspole, och då hade jag problem ibland med lite misständningar på tomgång.
Du säger att du har mest på cylinder 2 om du byter plats på tändkablarna mellan 2 och 3 så kanske även felet följer med om det är tändnings relaterat tänker jag.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
_jni_
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 jan 2019 16:43
Ort: Harlösa

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av _jni_ »

Tack för era synpunkter!
Jag har nu bytt Kamaxel och vevaxel-sensorerna och de sista vakuumslangarna utan att problemet försvinner. Är motorn helt kall kan den stå på tomgång utan att något händer. Stänger jag sen av den och startar igen så kommer miständingen ganska snabbt, men fortfarande i princip bara på tomgång. Nu verkar det nästan bara ske på cylinder 2. Jag bytte tändkabel mellan 2:an och 3:an och fick fortfarande felkod på 2:an. Spolen är ju dessutom nybytt, så borde inet vara den...

Jag har skaffat en kompressionsmätare så ska föröka mäta det så snart som möjligt. Något annat som är värt att undersöka?

Tack!
Äger för tillfället två Nivor en 2005:a och en 2012:a
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av rid54 »

Om jag inte minns galet, så känner motorstyrdatorn (ECU) av misständningar, genom att "lyssna på" tandhjulet på vevaxeln med vevaxelsensorn. Om vevaxelns hastighet varierar på ett sätt som antyder att en cylinder inte jobbar, sätts felkoden (och CE-lampan tänds). Om du har bytt sensorn är det knappast den som är problemet, men det kan ju inte skada att kolla att tandhjulet är rent och (om möjligt) att sensorn sitter som den ska.

Sen kan det ju inte skada att du känner efter, om misständningarna märks på riktigt, det borde kännas i hur motorn går. Man kan exempelvis känna på motorn vid tomgång, när ECU larmar. En riktig misständning brukar kunna kännas i hur motorn rör sig, en sorts pulserande rörelse när den felande cylindern skulle ha jobbat. En annan metod är att lite försikitgt dra på lite på "för hög" växel, dvs växla upp så motorn ligger på 1000-1200 rpm och ge lite gas. Det brukar kännas tydliga vibrationer från motorn och även där borde en icke-jobbande cylinder märkas.

Sen kan det vara fråga om dålig komp och det kan inte ECU ge någon ledtråd om - den fattar inte mer än att en cylinder är avvikare. Ett kompressionsprov är absolut en bra åtgärd. Det viktiga är inte totaltrycket utan att cylindrarna är lika.

Sen kan man gå på riktiga långskott - knacksensorn kanske är lös eller dålig, men det borde sätta en egen felkod.

Ett prov man kan göra är att ta loss vakuumslangen till bromsservot och plugga nippeln i insuget. Det är inte okänt (om än ovanligt) att servot läcker.

Sen kan det ju vara nåt på bränslesidan, en spridare som är lite täppt eller trög, men det är inte så vanligt har jag för mig. Man skulle kunna byta plats på ett par spridare och se om felet följer med.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: 29 jan 2023 13:26 Om jag inte minns galet, så känner motorstyrdatorn (ECU) av misständningar, genom att "lyssna på" tandhjulet på vevaxeln med vevaxelsensorn. Om vevaxelns hastighet varierar på ett sätt som antyder att en cylinder inte jobbar, sätts felkoden (och CE-lampan tänds). Om du har bytt sensorn är det knappast den som är problemet, men det kan ju inte skada att kolla att tandhjulet är rent och (om möjligt) att sensorn sitter som den ska.

Sen kan det ju inte skada att du känner efter, om misständningarna märks på riktigt, det borde kännas i hur motorn går. Man kan exempelvis känna på motorn vid tomgång, när ECU larmar. En riktig misständning brukar kunna kännas i hur motorn rör sig, en sorts pulserande rörelse när den felande cylindern skulle ha jobbat. En annan metod är att lite försikitgt dra på lite på "för hög" växel, dvs växla upp så motorn ligger på 1000-1200 rpm och ge lite gas. Det brukar kännas tydliga vibrationer från motorn och även där borde en icke-jobbande cylinder märkas.

Sen kan det vara fråga om dålig komp och det kan inte ECU ge någon ledtråd om - den fattar inte mer än att en cylinder är avvikare. Ett kompressionsprov är absolut en bra åtgärd. Det viktiga är inte totaltrycket utan att cylindrarna är lika.

Sen kan man gå på riktiga långskott - knacksensorn kanske är lös eller dålig, men det borde sätta en egen felkod.

Ett prov man kan göra är att ta loss vakuumslangen till bromsservot och plugga nippeln i insuget. Det är inte okänt (om än ovanligt) att servot läcker.

Sen kan det ju vara nåt på bränslesidan, en spridare som är lite täppt eller trög, men det är inte så vanligt har jag för mig. Man skulle kunna byta plats på ett par spridare och se om felet följer med.
Köpte för många år sedan en något begagnad Jetta med 6 månaders garanti hos Volvo i Vällingby.
Den gick oroligt på tomgång.
Inga felkoder.
Inga synpunkter vid besiktningen, då den var nybesiktad.
6 månaders garanti på bilen.
Lämnade först in den till Volvo där jag köpt bilen.
De bytte tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, tändspole m m.
Bilen gick ändå inte jämnt på tomgång.
Volvo lämnade då bilen till en av Sveriges största VAG-verkstäder.
Ingen förbättring.
Besökte i tjänsten Borlänge.
Lämnade in Jettan hos lokala VAG-verkstaden.
De visste direkt vad felet var.
Enligt dem ett vanlig och känt fel och, om jag minns rätt, föremål för återkallelse.
Vacuumslangen mellan insugsröret och bromsservot var sprucken och läckte, trots att bilen endast var ett par år gammal.
Så Fjollträskverkstäder ger jag inte mycket för. :evil:
Forumsponsor
_jni_
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 jan 2019 16:43
Ort: Harlösa

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av _jni_ »

Hej
Ledsen för sent svar, har inte haft tid att fixa med bilen förrän nu... Nu har jag iaf gjort ett kompressionstest och fått: 10.3 12.8 11.3 11.5 bar. Känns som att det är ganska stor skillnad mellan högsta och lägsta? Tipps på hur jag går vidare med felsökningen mottages tacksamt!

Johan
Äger för tillfället två Nivor en 2005:a och en 2012:a
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av rid54 »

Jag tror inte att kompressionen är boven här. Det är visserligen lite skillnad, men om det vore problem pga detta, skulle det nog vara mer "konsekvent" än det du beskriver. Det jag kommer att tänka på nu är spridare och bränsletryck. Det kan vara idé att kolla att bränsletrycket ligger rätt. Att flytta om spridare kan kanske ge en ledtråd till om nån av dem är lite dålig.

Sen har jag för mig att vissa modeller av motorstyrdon klipper den spridare som sitter i en cylinder som misständer, detta för att inte oförbränt bränsle ska hamna i katalysatorn. Jag minns inte om Nivans ECU gör så, men det kan ju trassla till felsökningen; om en cylinder missar ett par gånger och spridaren stängs av lär det ju inte bli lättare att hitta felet.

Det är inga problem med kylning/kylvätska? Man kan visst mäta om det finns koldioxid i kylvätskan, skulle kunna vara en miniläcka i topplockspackningen.

Kolla luftintaget/röret efter filtret. Gummidetaljer i de här bilarna är inte alltid av toppkvalitet. Om det läcker in efter luftmassemätaren kan det bli galet.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
_jni_
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 jan 2019 16:43
Ort: Harlösa

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av _jni_ »

Tackar för inputen!
Jag var inne lite på samma spår och bytte bränslefiltret för en vecka sen utan effekt, men jag får väl skaffa mig en bränsletrycksmätare för att kolla kanske. Det är oftast 1:an eller 2:an som får misständing, ibland 4:an men då alltid tillsammans med en av de andra. 3:an har aldrig misstänt. Känns lite underligt om flera spridare är dåliga? Jag skulle kanske kunna byta 2:an och 3:an och se vad som händer.

Jag har kollat gummikopplingen och den verkar hel. Har ingen startspray hemma, annars antar jag att det skulle funka för att kolla det?

Kylaren känns ok. Ren och fin.

Det skulle inte kunna vara lyftarna som är dåliga? Tänker att om de ibland inte orkar med kanske de kan ge underliga fel som dessa? Motorn knackar ju också. Tänkte kolla kedjespänningen också vid tillfälle, borde väl inte ge den här typen av fel, men då kan jag utesluta att det är den som låter iaf. Är ju hydraliska lyftare och spännare på denna, men har läst om andra som haft problem med att de kärvar. Får nog ta och besikta min 05:a så att jag har en Niva att köra med medans jag jobbar vidare med den nya ;)
Äger för tillfället två Nivor en 2005:a och en 2012:a
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Cylinder misfire vid tomgång

Inlägg av rid54 »

Nåt knackande ska man nog inte behöva höra från dessa motorer. Min (2011) har gått 12000 mil och där är inga motor-oljud. Det har cirkulerat uppgifter om dålig kvalitet i det hydrauliska systemet för ventiljustering, så visst kan det ha nåt med det att göra. Det man tänker sig är att nån/några kolvar inte trycks upp i justercylindrarna och att ventilspelet därför blir för stort (och klapprar). Man kan visst byta tillbaks till manuella justerare men det är ju lite av ett ingrepp, så man vill väl veta först om det är ett problem.

Jag vet ju inte hur avancerad Nivans ECU är egentligen, men det är ju ett Bosch-system. Med rätt utrustning och en PC eller en smartphone lär man kunna få realtidsdata från ECU och kanske man däri kan finna nån ledtråd - jag har aldrig testat detta, bara läst om det. Man behöver en felkodsinsamlare som kan prata med en dator; det finns nån som heter "ELM" nånting som lär funka bra, det kanske går att hitta info "på nätet".
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar