Jag har lite problem med min 'nyare' Niva, en 2012:a. Bilen går fint (om än med lite ventilknack), men om jag lämnar den på tomgång får jag snabbt (20-sek till nån minut) en blinkande check engine lampa och felkod 'Cylinder misfire'. Felet uppkommer i princip bara när bilen står på tomgång (har fått det 2-3 ggr vid höga varvtal när jag kört). Gasar jag på lite från tomgång så blir det inga fel, behövs inte många rpb extra för att det inte ska komma. Det varierar lite vilken cylinder som drabbas. Bilen kan också vara svårstartad och ibland vägra att starta om den är lite varm. Är aldrig några problem när den är kall. Det som händer efter ett par start/stop är att startmotorn inte orkar dra runt och den ger symptom på att inte ha tillräckligt med ström (trots nyladdat batteri). Den går dock att starta med starthjälp. Har ingen aning om felen är kopplade men tänkte att det var bäst att nämna det...
Jag har bytt tändstift, tändkablar, spole samt vakumslangen till bromsservot (planerar byta övriga slangar också). Batteri och generator är nyligen bytta.
Har någon några tips på hur jag ska fortsätta felsökningen? Tackam för all hjälp jag kan få