rid54 skrev: ↑29 jan 2023 13:26
Om jag inte minns galet, så känner motorstyrdatorn (ECU) av misständningar, genom att "lyssna på" tandhjulet på vevaxeln med vevaxelsensorn. Om vevaxelns hastighet varierar på ett sätt som antyder att en cylinder inte jobbar, sätts felkoden (och CE-lampan tänds). Om du har bytt sensorn är det knappast den som är problemet, men det kan ju inte skada att kolla att tandhjulet är rent och (om möjligt) att sensorn sitter som den ska.
Sen kan det ju inte skada att du känner efter, om misständningarna märks på riktigt, det borde kännas i hur motorn går. Man kan exempelvis känna på motorn vid tomgång, när ECU larmar. En riktig misständning brukar kunna kännas i hur motorn rör sig, en sorts pulserande rörelse när den felande cylindern skulle ha jobbat. En annan metod är att lite försikitgt dra på lite på "för hög" växel, dvs växla upp så motorn ligger på 1000-1200 rpm och ge lite gas. Det brukar kännas tydliga vibrationer från motorn och även där borde en icke-jobbande cylinder märkas.
Sen kan det vara fråga om dålig komp och det kan inte ECU ge någon ledtråd om - den fattar inte mer än att en cylinder är avvikare. Ett kompressionsprov är absolut en bra åtgärd. Det viktiga är inte totaltrycket utan att cylindrarna är lika.
Sen kan man gå på riktiga långskott - knacksensorn kanske är lös eller dålig, men det borde sätta en egen felkod.
Ett prov man kan göra är att ta loss vakuumslangen till bromsservot och plugga nippeln i insuget. Det är inte okänt (om än ovanligt) att servot läcker.
Sen kan det ju vara nåt på bränslesidan, en spridare som är lite täppt eller trög, men det är inte så vanligt har jag för mig. Man skulle kunna byta plats på ett par spridare och se om felet följer med.
Köpte för många år sedan en något begagnad Jetta med 6 månaders garanti hos Volvo i Vällingby.
Den gick oroligt på tomgång.
Inga felkoder.
Inga synpunkter vid besiktningen, då den var nybesiktad.
6 månaders garanti på bilen.
Lämnade först in den till Volvo där jag köpt bilen.
De bytte tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, tändspole m m.
Bilen gick ändå inte jämnt på tomgång.
Volvo lämnade då bilen till en av Sveriges största VAG-verkstäder.
Ingen förbättring.
Besökte i tjänsten Borlänge.
Lämnade in Jettan hos lokala VAG-verkstaden.
De visste direkt vad felet var.
Enligt dem ett vanlig och känt fel och, om jag minns rätt, föremål för återkallelse.
Vacuumslangen mellan insugsröret och bromsservot var sprucken och läckte, trots att bilen endast var ett par år gammal.
Så Fjollträskverkstäder ger jag inte mycket för.