Ljusinställning

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Ljusinställning

Inlägg av Mats A »

Inför ett byte av strålkastarinsatser tittar jag i handboken och hittar en helt värdelös bild med mått. Här hänvisas dessutom till en "reference point E" som jag för mitt liv inte kan återfinna på bilden.

Om jag står 5 meter från en vägg, hur högt ska ljusbildens horisont ligga?

Bild
Niva 2012
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ljusinställning

Inlägg av rid54 »

Nånstans i motorrummet, på nån plåtyta, kan det sitta en liten, vit dekal med en strålkastarsymbol och en märkning med 3% eller liknande. Det anger, har jag för mig, lutningen på ljuskäglan nedåt. Dvs att på 10 m ska ljusstrålen peka 0,3 m nedanför ljuskällan. För halvljusets skarpa övre gräns borde det bli vid markytan vid 30 m. Bilden är som du säger inte särskilt givande.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Ljusinställning

Inlägg av SA4AQS »

"Three vertical lines should be drawn on the screen (Fig.7-32):
centre line O and lines A and B through the reference points E corresponding to each headlamp center"

"If the headlights are correctly aligned, a cut-off at the top of
the beam patterns must be at line 2 (Fig.7-32), while the intersection points of horizontal and angled lines should coincide with
reference points E"
Jag tolkar att det är lamoprnas center som är E, för det är därifrån som jusbilden går i vinkel från den horisontella linjen.

Bild
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Alf
Inlägg: 115
Blev medlem: 13 mar 2010 11:12
Ort: Uppsala

Re: Ljusinställning

Inlägg av Alf »

Eftersom höjden beror av vilka däck man har och vilket skick fjädringen är i så är det ju svårt att ange den generellt. På bilden ser det ut som att horisonten ska vara 120 mm lägre på 5 meters håll.
Kör upp bilen mot väggen. Rita av strålkastarens mitt. Backa 5 meter. Justera så strålkastaren lyser 12 cm under.
Kankse?

/Alf
Lada Niva 1,7i -04
Amazon -65
Ford 4610 -87
Fiat 128 3P -76
Fiat 128 3P -76
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Ljusinställning

Inlägg av niva-2121 »

Alf skrev: 10 jan 2023 09:23 Eftersom höjden beror av vilka däck man har och vilket skick fjädringen är i så är det ju svårt att ange den generellt. På bilden ser det ut som att horisonten ska vara 120 mm lägre på 5 meters håll.
Kör upp bilen mot väggen. Rita av strålkastarens mitt. Backa 5 meter. Justera så strålkastaren lyser 12 cm under.
Kankse?

/Alf
Jag gör i princip på samma sätt.
Skillnaden är att jag sätter tejp på väggen.
Olika färg för skilda bilar. :lol:
Forumsponsor
Skriv svar