Lastbärare för dropplist?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Lastbärare för dropplist?

Inlägg av Mats A »

Var hittar man lastbärare med fästen för dropplist? Biltema har för en avskräckande billig peng, men där är profilen tvärs taket för kort. Nivan kräver 135 cm, typ. Thule har en sats för 2300 kr :shock:
Alternativet blir Biltema och skaffa egna profiler, alt. ta fram svetsen och skarva...

https://www.thule.com/sv-se/buyers-guide
Niva 2012
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lastbärare för dropplist?

Inlägg av rid54 »

/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Lastbärare för dropplist?

Inlägg av Mats A »

Tack för tipset, men jag ska ha lastbärarna till extraljushållare snarare än som lastyta.

Jag upptäcker att takfästena från Biltema och Saab inte kan monteras ovanför dörrarna. Fästena tar i dörrarna och antingen repar du dörrarna eller så drar du loss fästena när du öppnar en dörr. Lastgallret från Lada World har antagligen nättare fästen. Jag monterar en lastbåge rakt ovanför B-stolpen. Då bländar inte ljusen i huven.

Återkommer med bilder.
Niva 2012
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lastbärare för dropplist?

Inlägg av niva-2121 »

Jag köpte min(a) på en bilskrot.
Volvo 740 är tillräckligt breda.
Biltemas spelar i en helt annan division än Thule = rena skiten!
Forumsponsor
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Lastbärare för dropplist?

Inlägg av Zphinx »

Jag har biltemas på min bil. Funkar galant om man klämmer till den delen som tar tag runt droplisten lite. Byggde en takkorg som jag monterade in lysen i år alla håll o kanter.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lastbärare för dropplist?

Inlägg av rid54 »

En möjligen OT kommentar, men de gånger jag kört fordon med ljuskällor monterade ovanför/bakom förarplatsen, har jag blivit rätt irriterad. Vid minsta antydan till dimma/dis eller nederbörd (snö är värst) får man mycket reflexljus in i ögonens synfält. Många extrastrålkastare är usla på att avgränsa ströljuset och moderna LED-ramper och liknande är inget undantag, tvärtom... Allt som reflekterar ljus blir störande och ju närmare föraren desto värre (tycker jag).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Lastbärare för dropplist?

Inlägg av Mats A »

niva-2121 skrev: 25 nov 2022 08:58 Biltemas spelar i en helt annan division än Thule = rena skiten!
Ja, det är rimligt eftersom Biltema kostar tiondedelen av Thule.
Niva 2012
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lastbärare för dropplist?

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: 25 nov 2022 16:39 En möjligen OT kommentar, men de gånger jag kört fordon med ljuskällor monterade ovanför/bakom förarplatsen, har jag blivit rätt irriterad. Vid minsta antydan till dimma/dis eller nederbörd (snö är värst) får man mycket reflexljus in i ögonens synfält. Många extrastrålkastare är usla på att avgränsa ströljuset och moderna LED-ramper och liknande är inget undantag, tvärtom... Allt som reflekterar ljus blir störande och ju närmare föraren desto värre (tycker jag).
Lite o t men på en Land Rover Defender SVX monterade jag 2 storknickar uppe på "störtbågen" så att de i princip satt högst upp på A-stolparna.
Orsaken till att jag inte monterade dem på taket var att med lampor på taket kom jag inte in i garaget.
På storknickarna monterade jag långa "omvända mösskärmar".
Härigenom förhindrades blänk i motorhuven och mildrades besvären vid snöfall.
Inspirationen kom från rallybilarna som vintertid ofta hade långa skärmar på extraljusen - förr på "min tid".
Forumsponsor
Skriv svar