Lastbärare för dropplist?
Lastbärare för dropplist?
Var hittar man lastbärare med fästen för dropplist? Biltema har för en avskräckande billig peng, men där är profilen tvärs taket för kort. Nivan kräver 135 cm, typ. Thule har en sats för 2300 kr
Alternativet blir Biltema och skaffa egna profiler, alt. ta fram svetsen och skarva...
https://www.thule.com/sv-se/buyers-guide
Alternativet blir Biltema och skaffa egna profiler, alt. ta fram svetsen och skarva...
https://www.thule.com/sv-se/buyers-guide
Niva 2012
Re: Lastbärare för dropplist?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Lastbärare för dropplist?
Tack för tipset, men jag ska ha lastbärarna till extraljushållare snarare än som lastyta.
Jag upptäcker att takfästena från Biltema och Saab inte kan monteras ovanför dörrarna. Fästena tar i dörrarna och antingen repar du dörrarna eller så drar du loss fästena när du öppnar en dörr. Lastgallret från Lada World har antagligen nättare fästen. Jag monterar en lastbåge rakt ovanför B-stolpen. Då bländar inte ljusen i huven.
Återkommer med bilder.
Jag upptäcker att takfästena från Biltema och Saab inte kan monteras ovanför dörrarna. Fästena tar i dörrarna och antingen repar du dörrarna eller så drar du loss fästena när du öppnar en dörr. Lastgallret från Lada World har antagligen nättare fästen. Jag monterar en lastbåge rakt ovanför B-stolpen. Då bländar inte ljusen i huven.
Återkommer med bilder.
Niva 2012
Re: Lastbärare för dropplist?
Jag köpte min(a) på en bilskrot.
Volvo 740 är tillräckligt breda.
Biltemas spelar i en helt annan division än Thule = rena skiten!
Volvo 740 är tillräckligt breda.
Biltemas spelar i en helt annan division än Thule = rena skiten!
Forumsponsor
Re: Lastbärare för dropplist?
Jag har biltemas på min bil. Funkar galant om man klämmer till den delen som tar tag runt droplisten lite. Byggde en takkorg som jag monterade in lysen i år alla håll o kanter.
Re: Lastbärare för dropplist?
En möjligen OT kommentar, men de gånger jag kört fordon med ljuskällor monterade ovanför/bakom förarplatsen, har jag blivit rätt irriterad. Vid minsta antydan till dimma/dis eller nederbörd (snö är värst) får man mycket reflexljus in i ögonens synfält. Många extrastrålkastare är usla på att avgränsa ströljuset och moderna LED-ramper och liknande är inget undantag, tvärtom... Allt som reflekterar ljus blir störande och ju närmare föraren desto värre (tycker jag).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Lastbärare för dropplist?
Lite o t men på en Land Rover Defender SVX monterade jag 2 storknickar uppe på "störtbågen" så att de i princip satt högst upp på A-stolparna.rid54 skrev: ↑25 nov 2022 16:39 En möjligen OT kommentar, men de gånger jag kört fordon med ljuskällor monterade ovanför/bakom förarplatsen, har jag blivit rätt irriterad. Vid minsta antydan till dimma/dis eller nederbörd (snö är värst) får man mycket reflexljus in i ögonens synfält. Många extrastrålkastare är usla på att avgränsa ströljuset och moderna LED-ramper och liknande är inget undantag, tvärtom... Allt som reflekterar ljus blir störande och ju närmare föraren desto värre (tycker jag).
Orsaken till att jag inte monterade dem på taket var att med lampor på taket kom jag inte in i garaget.
På storknickarna monterade jag långa "omvända mösskärmar".
Härigenom förhindrades blänk i motorhuven och mildrades besvären vid snöfall.
Inspirationen kom från rallybilarna som vintertid ofta hade långa skärmar på extraljusen - förr på "min tid".
Forumsponsor