Deas Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Skulle köra en liten runda med Nivan idag, den hade stått i 2 veckor pga vi har varit i USA så när jag startade den så misstände den en bra stund, körde en liten bit och sen plockade jag fram biltema felkodsläsaren vilken sa att P0304 misständningar på cylinder 4 så nåt rätt hade den ju iallafall. Nollade den men kom tillbaks så varvade upp lite och kände att den gick på alla igen, nollade koden igen och körde ca 1 mil utan märkbara misständningar. Får nog ta och kolla/byta stiften som första åtgärd.

Hade även lysande motorlampa för ett tag sedan som slocknade och kom imellanåt, då köpte jag läsaren, då hade jag P0327 vilket borde vara knacksensor, pillade lite på kablaget och sen har den hållt sig borta :D
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Bytte stiften igår, det var ganska stort elektrodavstånd men det var nog 6-7000 mil sen dom byttes, iallafall har jag inte skrivit i tråden att jag bytt dom mer än efter bilen gått 1000 mil så det var väl dags :D får se om där kommer mer problem med misständningar framöver.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Deas Niva

Inlägg av rid54 »

Spännande...
Jag har kört 12000 mil utan att byta tändstiften. Har fått misständningslarm några gånger efter långa stillestånd, men det verkar vara mer "fuktrelaterat" än nånting annat, eftersom det "självläkt" varje gång. Det som kan spöka (om inte tändstiften är uppenbart slut) är sensorerna för kamaxeln och vevaxeln. Dessa är billiga delar och lätt utbytta.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Deas Niva

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: 08 nov 2022 20:05 Spännande...
Jag har kört 12000 mil utan att byta tändstiften. Har fått misständningslarm några gånger efter långa stillestånd, men det verkar vara mer "fuktrelaterat" än nånting annat, eftersom det "självläkt" varje gång. Det som kan spöka (om inte tändstiften är uppenbart slut) är sensorerna för kamaxeln och vevaxeln. Dessa är billiga delar och lätt utbytta.
Vad för tändstift har du i motorn?
Vid 120.000 km rekommenderar Suzuki att tändstiften ska kontrolleras i Jimny - inte bytas!
(trots det var man ju där och kollade ett stift vid 40.000 km :oops: )
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Deas Niva

Inlägg av rid54 »

niva-2121 skrev: 09 nov 2022 08:28
rid54 skrev: 08 nov 2022 20:05 Spännande...
Jag har kört 12000 mil utan att byta tändstiften. Har fått misständningslarm några gånger efter långa stillestånd, men det verkar vara mer "fuktrelaterat" än nånting annat, eftersom det "självläkt" varje gång. Det som kan spöka (om inte tändstiften är uppenbart slut) är sensorerna för kamaxeln och vevaxeln. Dessa är billiga delar och lätt utbytta.
Vad för tändstift har du i motorn?
Vid 120.000 km rekommenderar Suzuki att tändstiften ska kontrolleras i Jimny - inte bytas!
(trots det var man ju där och kollade ett stift vid 40.000 km :oops: )
Tändstiften är original, jag har haft bilen sedan den var ny men aldrig rört dem (if it ain't broken, don't fix it).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

God Jul på er :D

För ett tag sedan monterade jag nya strålkastare då jag "råkade" klicka med dom när jag beställde grejorna till bakaxeln :o
Bild

Var lite lösa delar igen, funkar dåligt med aluminium nitarna i den miljön.
Bild

Fick slipa lite på plastklackarna för att insatsen skulle passa hålen riktigt.
Bild

Blev nöjd med ljuset, skarpare kant på halvljus samt bättre ljus.
Bild

Lägger in denna bilden som en liten dagbok på att jag haft koden 10 december.
Bild
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Samma felkod har återkommit lite närsomhelst. Så beställde knacksensor men den blev liggandes här hemma men då koden kom allt oftare så byttes den för ett tag sedan och ännu har inte motorlampan tänts.
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Deas Niva

Inlägg av SA4AQS »

Oj här har det hänt lite grejer.

Trevligt med saxlyft!
Vart hittade du strålkastarinsatserna?
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Tack :D jo lyften är väldigt trevlig.
Lyktorna kommer från https://ladaworld.com/sv/uppgraderingar ... &results=2
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Nu har Nivan fått börja jobba igen, var på väg till jobb igår morse med Suzukin och den dog, så ordnade skjuts hem och starta Nivan på med vinterhjul och beställa besiktnings tid. Godkänd med bra att veta rostiga skivor, inte speciellt konstigt då den stått kanske ett halvår och sedan köra 1 mil i halkan så bromsade ju inte speciellt mycket.

Var ju kanske inte helt laglig kombination på detta ekipaget men jag kom hem utan nåt problem.
Bild
Skriv svar