Ingen halvfart på kupefläkten

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ingen halvfart på kupefläkten

Inlägg av rid54 »

OK. Prova med att strunta i halvfartsledningen och koppla den vita där den röda sitter på motståndet (koppla bort den röda). Lägg sedan plus till den bruna så som det är kopplat nu. Du bör få "halvfart" på motorn. Koppla sedan förbi motståndet (allt annat lika) och då bör du få helfart. Det är så schemat säger att det ska vara kopplat. I praktiken ska det alltså gå ledare från omkopplaren till "båda sidor av motståndet"; den som går till "utsidan" ger halvfart på motorn, den som går till insidan, vilket också blir direkt till motorn, ska ge helfart. Den röda ledaren är ju väldigt oklar vad den ska vara till. Dina försök ger ju intrycket av att den i princip är jordad, då det verkar bara gå en massa ström utan att nåt händer (annat än att motståndet blir varmt...).

Har du fått något infoblad eller liknande om motorn? Det verkar ju konstigt i överkant det som har drabbat dig... Sådana motorer som faktiskt har en särskild halvfartskontakt brukar normalt inte behöva ett mostånd också.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Ingen halvfart på kupefläkten

Inlägg av Mats A »

Ja, jag får reducerad fart genom att koppla vit helfart genom motståndet.
rid54 skrev: 04 nov 2022 15:02 Koppla sedan förbi motståndet (allt annat lika) och då bör du få helfart.

Dina försök ger ju intrycket av att den [röd ledare] i princip är jordad, då det verkar bara gå en massa ström utan att nåt händer (annat än att motståndet blir varmt...).
Med vad menar du att jag ska koppla förbi motståndet? Vit ledare är ju upptagen med halvfart. Då har jag bara röd ledare kvar. Jag vet att försöker jag koppla in röd ledare direkt på 12V får jag en kortslutning. Jag öppnar motorn och förstår inte vad jag ser, annat än det är den sedvanliga konstruktionen med kommutator, borstar och magnet. Här ser man att jord och röd halvfart sitter på samma sida (=neg sida?). Vit helfart är på den andra. Vad det innebär förstår jag inte. Men tittar jag i en av handböckerna framgår det att röd och vit ska ansluta på samma sida av kommutatorn.

Bild

Bild

(П står för röd, Ч för svart och ГЧ för blå/svart, dvs vit i min motor)

Jag har ingen annan info om inkoppling än de som är tryckta i handböckerna.
Niva 2012
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Ingen halvfart på kupefläkten

Inlägg av Mats A »

Problemet är löst!

Både den gamla och den nya motorn har fel färger på ledarna jämfört med kopplingsschemat. Ytterligare förvirrat blir det av att två av de tre färgerna överensstämmer med schema - men med annan funktion.

Så här ska det kopplas:

Svart ledare är helfart. Röd är halvfart. Grön (eller vit på den gamla motorn) är jord.

Det förklarar varför den nya motorns gröna ledare hade en ringkoppling...
Niva 2012
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ingen halvfart på kupefläkten

Inlägg av rid54 »

Det var ju skönt att det löste sig! Synd att färgerna inte stämde och egentligen är ju lösningen med två sladdar ut från samma punkt i motorn rätt lurigt. Men snyggt jobbat!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Ingen halvfart på kupefläkten

Inlägg av Mats A »

Tack för alla inpass och tips!
Niva 2012
Skriv svar