Finns det en märkesklubb för Niva i Sverige?

Allmänt Lada-Niva snack!
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Finns det en märkesklubb för Niva i Sverige?

Inlägg av Mats A »

Finns det en märkesklubb för VAZ/Niva i Sverige? Jag kan inte hitta någon. Det finns ingen i förteckningen över märkesklubbar hos MHRF. När jag googlar "märkesklubb Lada Niva" får jag träff på detta forum samt Facebook-gruppen.

Om det inte finns en märkesklubb, skulle det vara intressant att skapa en?

Ett sätt att nå ut till möjliga medlemmar kunde vara att skriva till alla registrerade ägare av till Lada Niva. Jag skrev till Transportstyrelsen och undrade hur man skulle gå tillväga för att få en lista över alla registrerade ägare av Lada Niva. Skulle en sådan begäran komma i konflikt med GDPR, undrade jag. Svaret lät vänta på sig men till slut fick jag besked. I sammanfattning svarade Transportstyrelsen så här:

Det finns 754 fordon registrerade som Lada Niva i någon form. Så följer en tabell som visar fördelning på årsmodeller, från 1982 - 2020. Det kan finnas fler, men de är i så fall registrerade på ett annat sätt. Det finns dessutom 51 bilar ägda av personer som är reklamskyddade.

Transportstyrelsen säljer ägaruppgifter ur vägtrafikregistrets fordonsdel. Kostnaden är 1071 kr i grundavgift + 1,60 kr per registreringsnummer. Moms tillkommer. Man måste fylla i en ansökningsblankett. Hela det presenterade urvalet på 754 adresser kostar 2 277 kr, exklusive moms.

Om det skulle finnas ett intresse av att skapa en märkesklubb, hur skulle man då finansiera ett köp av adressuppgifter? Eller skulle man börja med personer som är anslutna till detta Forum och Facebook-gruppen?

För själva föreningens bildande finns det rutiner, som här hos Skatteverket:
https://skatteverket.se/foreningar/driv ... 28338.html

Personligen tycker jag det skulle vara trevligt att inte bara begränsa sig till Lada Niva, utan att föreningen omfattar bilar av alla modeller av märket VAZ Lada Zjiguli. Det känner jag igen från Svenska Land Rover klubben. Där samlas alla ägare av de tidigaste seriebilarna från tidigt 1950-tal till den senaste Range Rover av årets modell.

Synpunkter, förhoppningar eller farhågor?

Bild
Niva 2012
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Finns det en märkesklubb för Niva i Sverige?

Inlägg av dea »

Det är ju att någon ska orka dra det tunga lasset, det märks tydligt på bla detta forum att när ingen skriver nåt om sin bil så blir det väldigt tyst.

Jag skulle tyvärr inte vara villig att lägga den tiden som behövs för att driva någon klubb, men jag hade gärna varit medlem.
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Finns det en märkesklubb för Niva i Sverige?

Inlägg av Mats A »

dea skrev: 03 nov 2022 21:20 Det är ju att någon ska orka dra det tunga lasset,...
Inte "någon" - utan "några". Och är vi många som drar blir insatsen för var och en så mycket mindre. Vi börjar med att samla en grupp människor som är intresserade av att vara medlemmar. Vi säger inget om en styrelse än.

Skulle du vilja vara medlem i en förening för Lada Niva? Skriv ett svar här nedan så ser vi snart.

Bild
Niva 2012
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Finns det en märkesklubb för Niva i Sverige?

Inlägg av niva-2121 »

Instämmer med DEA.

Tyvärr har FB "tagit död" på flera bil- och offroadklubbar jag varit medlem i.

Tråkigast var när BAZUKI lades ner - p g a ointresse från medlemmarna att engagera sig i klubbens drift.
Har sedan drygt 20 år tillbaka ägt 4 "småsukkor" - och äger fortfarande.

Andra klubbar jag varit medlem i är bara en spillra av vad de var för ett eller två decennier sedan.
I alla fall vad det gäller engagemang från medlemmarna.
Bidragande har varit "datoriseringen", då många äldre medlemmar utestängts.
JCS, WJK, SLRK och SCK för att nämna några.
I den sistnämnda har jag varit betalande medlem i närmare 5 decennier.
Utmärkt tidning med fina bilder numera - men tyvärr inte längre med fokus på mitt huvudintresse - meka 2CV.

Detta, lada-niva.se, eminenta forum anser jag är ett utmärkt substitut för en registrerad klubb, med allt vad det för mer sig i administration.
Stort tack till Larsson som drar "lasset" vidare.
Tyvärr har aktiviteten avtagit sista decenniet.

En fråga - vad vill man åstadkomma med en märkesklubb?
Eftersom NIVA är en riktig terrängbil, tekniskt sett en av de förnämsta på marknaden, kanske man kan tänka sig att klubben skulle bli främst för de
offroadfrälsta.
Eller, som nu, en bank för tips på hur man håller sin NIVA vid liv och/eller förbättrar/moddar den för offroadkörning.
Eftersom spridningen av NIVA-bilar/-ägare geografiskt är så stor tror jag det blir svårt med fysiska klubbmöten, och då tror jag hela idén med klubb faller.

Ursäkta om jag låter negativ.
Forumsponsor
Användarens profilbild
Mats A
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 sep 2022 11:06
Ort: Fagerås, Kil

Re: Finns det en märkesklubb för Niva i Sverige?

Inlägg av Mats A »

Jag kan tänka mig en organisation baserad på Svenska Land Rover klubben, där jag varit aktiv i tio år. Det är en förening med 1300 medlemmar. Föreningen är uppdelad på 19 distrikt, grovt sett efter länsgränserna. Styrelsen har kontakt med distrikten via ett distriktsombud som väljs av medlemmarna varje år. Distriktsombuden träffar varandra och styrelsen på planeringsmöten två gånger per år för utbildning och ideutbyte. Varje distrikt har en aktivitetspeng som baseras på antalet medlemmar, dock minst 3000 kr. Jag är för närvarande DO för distrikt Värmland.

Fasta aktiviteter varje år är
- sommarträffen fyra dagar i augusti, där ett distrikt i taget bjuder in till aktiviteter. På sommarträffen sker också årsmötet, där ny styrelse och andra funktioner väljs enligt stadgarna.
- höstträffen i slutet av september där ett annat distrikt bjuder in till två dagars aktiviteter.
- "Födelsedagen" första helgen i februari, för att fira föreningens grundande 1987.
- DO-val i varje distrikt första helgen i september.
Sedan är det upp till varje distrikt att ordna aktiviteter. Det är inte DO:s uppgift att ordna aktiviteter, men däremot att hos styrelsen yrka ersättning för tex entre eller andra kostnader.

SLRK har en kanonfin medlemstidning som enligt skatteregler ges ut fyra gånger per år. Det finns dessutom en hemsida med forum, medlemsregister, evenemangskalender etc. Men, det är viktigt att komma ihåg, SLRK har utvecklats under 35 år. Jag satt som redaktör för medlemstidningen RoverLand 2014 - 2018 och sammanställde då flera jubileumsnummer med anledning av trettioårsjubileet 2017. Jag fick då kopior på de första medlemsbladen, som bestod av två dubbelvikta och häftade A¤-sidor. Mycket enkelt, nästan påvert, men det fyllde sin funktion.

Som sagt, SLRK grundades i februari 1987 i Sigtuna av åtta personer. Därifrån har det växt.

Men till sist, och det är en viktig synpunkt: Upplever inte vi som hänger här på Forum och/eller på Facebook ett behov av en märkesklubb, då ska vi inte tvinga igång något.

https://mhrf.se/medlemsklubbar/
Niva 2012
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Finns det en märkesklubb för Niva i Sverige?

Inlägg av niva-2121 »

Tack för sammanställningen av de i MHRF ingående bil-/märkesklubbarna. :D
Ser att WJK, Willys Jeep Klubb, men inte JCS, Jeep Club Sweden, finns med :o
B t w så är SLRK en klubb med högt i tak.
Som SLRK-medlem deltog jag ett flertal gånger i de, nu tyvärr nedlagda, aktiviteterna på Ekeby med såväl Niva som Jimny.
Vi har säkert mötts där.
Utmärkande för min NATO-gröna Niva var reservhjulet utanpå bak på en "swing away".
Som jag även hade på mina "Deffar".

Ursäkta o t. :oops:
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Finns det en märkesklubb för Niva i Sverige?

Inlägg av rid54 »

Kul med SLRK-flashback... jag var en av de 8 i Sigtuna, men har inte haft LR på många år nu. Senast en Sereis II från 1960, vet ej om den lever än.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar