Byta packning till ”sump” på växellåda?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Byta packning till ”sump” på växellåda?

Inlägg av NEO »

Har någon bytt packning till sumpen (eller vad det heter) på växellådan? Finns det någon risk att något blir knas vid en sådan operation? Köpte packningssats när jag köpte lite annat och vill råda bot på diverse oljeläckage. Ser ut som den fuktar lite där.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?

Inlägg av NEO »

Svarar mig själv... Största risken är nog att det inte blir tätt då gamla packningen typ fan gift sig med locket. Lite skrapande och pillande att få bort den. Men å andra sidan så är det la inte mm precision i ngt i dessa bilar så blir säkert bra.

Bild
Bild
Bild
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?

Inlägg av dea »

Får hoppas det blir bättre med ny packning :)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?

Inlägg av niva-2121 »

Glöm bara inte att "rikta" plåten.
D v s se till att flänsen är helt plan = att inte partierna runt skruvhålen "sticker upp".
Ett annat tips är att när du applicerat tätningsmedlet(Permatex rekommenderas) låta tätningsmedlet stelna ½ timma eller så innan du drar trågskruvarna "för gott".
Drag heller inte skruvarna "för kung och fosterland".
Forumsponsor
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?

Inlägg av NEO »

Bra tips! Allt sånt är lite för sent dock. :shock: :?

Ska man ha tätningsmedel OCH packning? :roll: Kommer det bli tungt, jobbigt och svårt med bara packning? :cry:
niva-2121 skrev: 18 okt 2021 11:39 Glöm bara inte att "rikta" plåten.
D v s se till att flänsen är helt plan = att inte partierna runt skruvhålen "sticker upp".
Ett annat tips är att när du applicerat tätningsmedlet(Permatex rekommenderas) låta tätningsmedlet stelna ½ timma eller så innan du drar trågskruvarna "för gott".
Drag heller inte skruvarna "för kung och fosterland".
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?

Inlägg av NEO »

Det blev tungt, jobbigt och svårt med bara packning. :roll: Läcker en hel del och jag antar att det är just runt sump-locket. Får köpa hem en ny packniung, riva ner locket och se om det går att rikta bättre. Sen kanske krydda med permatex eller annat klet. Enda jag har hemma är något ryskt klet.

Lada power har locket osså på sidan men tyvärr slut i lager. :?


NEO skrev: 18 okt 2021 12:09 Bra tips! Allt sånt är lite för sent dock. :shock: :?

Ska man ha tätningsmedel OCH packning? :roll: Kommer det bli tungt, jobbigt och svårt med bara packning? :cry:
niva-2121 skrev: 18 okt 2021 11:39 Glöm bara inte att "rikta" plåten.
D v s se till att flänsen är helt plan = att inte partierna runt skruvhålen "sticker upp".
Ett annat tips är att när du applicerat tätningsmedlet(Permatex rekommenderas) låta tätningsmedlet stelna ½ timma eller så innan du drar trågskruvarna "för gott".
Drag heller inte skruvarna "för kung och fosterland".
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?

Inlägg av rid54 »

Det är ju ingen belastning eller speciell passning på locket, så det kanske är en idé att prova med två packningar (och lite "klet") eller att försöka göra en egen packning av nåt mjukare, tjockare material. Jag antar att det är nån liten skevhet eller ojämnhet i tätningsytan som spökar här.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?

Inlägg av NEO »

rid54 skrev: 06 jun 2022 08:22 Det är ju ingen belastning eller speciell passning på locket, så det kanske är en idé att prova med två packningar (och lite "klet") eller att försöka göra en egen packning av nåt mjukare, tjockare material. Jag antar att det är nån liten skevhet eller ojämnhet i tätningsytan som spökar här.
Mmm... har knackat till locket lite och beställt en näve packningar samt det däringa permatex som det pratats om så får vi se. 8-)
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?

Inlägg av niva-2121 »

Permatex applicerar du endast på tråget - INTE på växellådshuset - efter att du "riktat" tråget så att anliggningsytan mot huset är heeeeelt plant.
Forumsponsor
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?

Inlägg av NEO »

niva-2121 skrev: 08 jun 2022 08:42 Permatex applicerar du endast på tråget - INTE på växellådshuset - efter att du "riktat" tråget så att anliggningsytan mot huset är heeeeelt plant.
Humm... Hittade aldrig riktigt vilken permatex man skulle köra men beställde 'Permatex The Right Stuff Packning'. Inte hittat någon exakt beskrivning på tillvägagångs-sätt och hade någon slags plan på att köra packning OCH permatex.

Typ:
Växellåda
Packning
Permatex
Tråg/sump/lock

Låta permatexen stelna 20-30 min innan man skruvar ihop det helt och se till att alla ytor är helt torra och fria från smuts och olja innan ihopskruvning. Men oklart om ovan är helt rätt? :roll:
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?

Inlägg av NEO »

Att göra enligt min plan ovan verkar ha löst det största läckaget. Har dock något mer som ser ut att komma från annat håll. Skulle väl behöva avfetta och göra rent allt för att se bättre men tänker att olja och smuts är vad som håller ihop Otto just nu. 😬😂

Vad jag kan se så rinner oljan längs kablarna på sensorn på lådan och droppar ner på backen där under. Vad är det för sensor? Brukar den läcka? Något ovan den som brukar läcka?

Bild



Edit: sensorn verkar vara: Sensor reverse 5-speed differential lock switch
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?

Inlägg av rid54 »

Alltså..., på växellådan sitter ju endast backljuskontakten. På F-lådan finns difflock-indikeringsswitchen.

Det är samma växelförare (gaffel) för 5:an och backen, men kontakten är ju bara för att ge backljuset ström. Det ska vara en kopparbricka som tätning där, har jag för mig.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?

Inlägg av NEO »

Den på bilden jag tog bör la vara den som syns på sidan precis rakt ner under spak här:

Bild

Men det är nog så att de benämner den så då det är samma sensor för båda dessa ändamål, även om de sitter på olika positioner.
https://ladaworld.com/en/electric/714-s ... 21213.html

Men frågan är la mer om någon haft läckage runt den? Eller om något ovan kan läcka och rinna ner längs kablarna och droppa på backen. På bilden ovan ser det ju inte ut som om det finns skitmycket annat än pluggen på sidan av lådan samt då eventuellt packbox i bakkant som kan läcka. Packning vid spaken är ny, igen, så bör inte vara där det läcker. Gjorde rent där när jag fyllde på oljan igen så man får la riva ner det om ett tag och se hur det ser ut.


rid54 skrev: 11 jun 2022 18:22 Alltså..., på växellådan sitter ju endast backljuskontakten. På F-lådan finns difflock-indikeringsswitchen.

Det är samma växelförare (gaffel) för 5:an och backen, men kontakten är ju bara för att ge backljuset ström. Det ska vara en kopparbricka som tätning där, har jag för mig.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?

Inlägg av SA4AQS »

Ja det är samma sensor på båda.

Jag tycker det ser ut som det runnit uppifrån växelspaken.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Byta packning till ”sump” på växellåda?

Inlägg av NEO »

Mhjo kanske är så. Får riva ner inredningen igen efter några mil och se om det stänkt ut något. Försökta byta den inre lilla damasken osså men lyckades inte splitta växelspaken för att få loss den. Sitter ju någon slags plastkrage som håller ihop den ser det ut som. har någon haft denna isär utan att ha sönder något?
SA4AQS skrev: 12 jun 2022 15:13 Ja det är samma sensor på båda.

Jag tycker det ser ut som det runnit uppifrån växelspaken.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
Skriv svar