Såg denna grej hos Umeå Offroad och tycker den ser rejäl ut, men känner mig lite skeptisk.
Någon som provat?
https://www.umeaoffroad.se/index.php?ma ... ts_id=1797
Någon som provat denna?
Någon som provat denna?
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Någon som provat denna?
Haha den lär ju inte gå sönder i första taget, jag som tyckte att en förstärkt med lite mer gummi var tillräckligt.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Re: Någon som provat denna?
Spännande.... Jag kan tänka mig att det går att balansera en sådan med mer precision än en som "bara" är gummi, vilket kanske är bra. Å andra sidan blir ju linjäriseringen av lådorna sannolikt mer kritisk, den är måhända mindre flexibel än originaldelen. Jag misstänker att den kan vara svår att montera utan att ta ner F-lådan, vilket faktiskt är möjligt med originaldelen (om man har tålamod...), men det är spekulation.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Någon som provat denna?
Har kört med den ett halvår nu......funkar fint!
Få se om den håller längre eller kortaren än de normala.
Få se om den håller längre eller kortaren än de normala.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Någon som provat denna?
Trevligt med återkoppling, kändes det som ännu viktigare med linjering av lådorna eller det var inga problem med det?
Re: Någon som provat denna?
En "sidokommentar" här:
Jag tog en utgående axel från en skrotad växellåda och kapade den till lämplig längd. Den kunde sedan monteras i en rejäl svarv. Den trearmade medbringaren monterades och alltihop fick snurra lite sakta. Det visade sig att de tre "öronen" i medbringaren inte låg i samma plan, dvs ett av dem kan sägas "sticka ut" lite; inte som att det är ocentrerat, men som att det inte ligger i samma plan som de två andra. Det som monteras på en sådan medbringare kommer att helt enkelt "sitta lite snett". I praktiken innebär det att hardyskivan och därmed även drivknuten i mellanaxeln kommer att skeva lite, vilket ger en form av vibration vid lite högre varvtal. Självklart kollades att axeln satt helt rakt i svarvchucken - det är helt enkelt så att vissa medbringare tydligen inte är fullständigt plana i den yta (de tre öronen) som hardyskivan skruvas fast i. Jag har hört om detta på andra ställen och jag misstänker att det kan vara en sorts grundproblem i de fall man upplever att drivlinan vibrerar i farter över 60 km/h. Linjärisering av lådorna är självklart viktigt, men jag undrar om det inte kunde vara på sin plats att försöka kolla just medbringaren på växellådans utgående axel om man har svårt att få en vibrationsfri gång. Den CV-knut som sedan många år ersatt knutkorset i mellanaxeln bör kunna hantera ett litet vinkelfel mellan lådorna utan att skapa vibrationer. Under förutsättning att den är i gott skick och väl smord...
Jag tog en utgående axel från en skrotad växellåda och kapade den till lämplig längd. Den kunde sedan monteras i en rejäl svarv. Den trearmade medbringaren monterades och alltihop fick snurra lite sakta. Det visade sig att de tre "öronen" i medbringaren inte låg i samma plan, dvs ett av dem kan sägas "sticka ut" lite; inte som att det är ocentrerat, men som att det inte ligger i samma plan som de två andra. Det som monteras på en sådan medbringare kommer att helt enkelt "sitta lite snett". I praktiken innebär det att hardyskivan och därmed även drivknuten i mellanaxeln kommer att skeva lite, vilket ger en form av vibration vid lite högre varvtal. Självklart kollades att axeln satt helt rakt i svarvchucken - det är helt enkelt så att vissa medbringare tydligen inte är fullständigt plana i den yta (de tre öronen) som hardyskivan skruvas fast i. Jag har hört om detta på andra ställen och jag misstänker att det kan vara en sorts grundproblem i de fall man upplever att drivlinan vibrerar i farter över 60 km/h. Linjärisering av lådorna är självklart viktigt, men jag undrar om det inte kunde vara på sin plats att försöka kolla just medbringaren på växellådans utgående axel om man har svårt att få en vibrationsfri gång. Den CV-knut som sedan många år ersatt knutkorset i mellanaxeln bör kunna hantera ett litet vinkelfel mellan lådorna utan att skapa vibrationer. Under förutsättning att den är i gott skick och väl smord...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Någon som provat denna?
Det var tydlig att att jag behövde "shimsa ner" fördelningslådan 4-5mm när jag monterade ihop grejerna igen.....
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.