dyra hjul

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

dyra hjul

Inlägg av jag »

God eftermiddag!

Jag är på jakt efter en uppsättning hjul (nej, har ännu inte lagt in något på köpes) och trillade över denna annons.

https://www.blocket.se/annons/sodermanl ... k/99652470

Vill bara varna så ingen köper dessa hjul för det pris som begärts.

Fälgarna kostar 640kr/st nya original Lada Bronto. Alltså 2560kr för en uppsättning.

Däcken kostar enligt prisjämförelsesida för mellan 640kr/st - 950kr/st. Alltså från 2560kr för en uppsättning.

Köper man då från billigaste leverantören blir det en slutnota på 5120kr. (De i annonsen är alltså 220kr ifrån nypris exkl. montering)

Men de är ju coola, så det finns ju fler anledningar att köpa, ville bara varna så ingen behöver känna sig blåst och köpt för överpris.
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: dyra hjul

Inlägg av niva-2121 »

Det är ju fritt fram att begära vad man vill.
Marknaden bestämmer priset.
Sålde 4 st Michelin X-ICE, med 9 mm mönster, på DOTZ-fälgar för 2.000:-.
Började med 3.500:- men fick krypa ner i pris vartefter. :oops:

Försökte även, för några år sedan, skänka bort 4 lösa däck med mönsterdjup mellan 7 och 9 mm.
Blev återvinningen efter flera annonser, bl a på detta forumet. :cry:

De utannonserade hjulen passar ju endast till NIVA.
Med CB 108 hade de även passat "småsukkorna".
Så de blir nog kvar länge - NIVA-folket är mera "ekonomiska" än Suzuki-dito. :lol:

Söker du hjul så sök på Suzuki SJ/Jimny. ;)
Forumsponsor
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: dyra hjul

Inlägg av jag »

Du har givetvis rätt, såg bara att priset var väl saftigt och tänkte att det är nästan alltid surt att upptäcka i efterhand att man betalat mer än vad något kanske egentligen är värt.

Men som jag skrev också, finns ju fler anledningar till varför man kan tänkas köpa, de är ju de facto rätt coola och skulle ge vilken Niva som helst ett rätt fräsigt uttryck, så även jag skulle nästan kunna köpa uppsättningen trots priset. :-)

håller gluggarna öppna även efter suzuki-fälgar, men jag tycker inte det verkar stämma med ET-måttet och är orolig att jag ska behöva börja skära/bredda skärmarna vilket jag inte har nå lust med.
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: dyra hjul

Inlägg av rid54 »

ET ("offset") ska man vara lite noga med, tycker jag. Navet sitter ju där det sitter i originalfälgarna för att lasten ska hamna så att hjullagren (fram) belastas neutralt så gott det går, samt att styrradien ska lira med anliggningsytan. De bilar jag kört med "fel offset" (ingen Niva iofs) har alla haft dålig styrprecision och levt om en del i ratten vid pådrag och broms. De har kanske haft "för mycket fel", men går man den vägen bör man ta det lite försiktigt. Tycker jag...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: dyra hjul

Inlägg av jag »

Mycket bra poäng, det är något jag märkt i andra bilar också, då man bara slängt på spacers för att få en sportigare look.

Nu är just det inget bekymmer för mig tror jag, jag har tänkt fortsätta köra med original till vardags och he på de grövre däcken när jag känner behov av dem, typ när jag kör i skogen och då ligger jag ju ändå mest på ettans lågväxel.. rätta mig om jag har fel.

Ganska många ”små” förändringar kan få stora konsekvenser får jag för mig. Det vore superkul att kunna låsa diffarna fram/bak, men då ökar belastningen på drivlinan 4ggr (om jag förstått det hela rätt) vilket inte drivaxlar och annat är dimensionerat för och det är större risk för haveri. Större hjul vore också skoj men även det ger större belastning på drivlinan samt förhöjd hastighet och då börjar funderingarna gå mot stenkrypare som är ett jädra jobb och riskerar bli dyrt. Höja bilen - oroar mig för sladdrig/svajig körning på motorväg. Belastning på länkar och knutar, vinklar på axlar/kardaner. Uppstår då behov av att sänka lådor? Isf försvinner en stor del av vitsen med höjning. Behöver jag då fler hasplåtar? Vinner jag egentligen någon artikulation vid skogskörning? Tyngdpunkten höjs och lättare för tippning. Osv. Osv. Osv.

Nu är jag ju som väl bekant inte särskilt erfaren när det kommer till Niva och hade jag inte använt den främst som bruks hade jag haft lättare för att ta ut svängarna och testa lite idéer. Men nu är det ju praktiskt taget den enda bil jag har.
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: dyra hjul

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: 24 feb 2022 18:19 ET ("offset") ska man vara lite noga med, tycker jag. Navet sitter ju där det sitter i originalfälgarna för att lasten ska hamna så att hjullagren (fram) belastas neutralt så gott det går, samt att styrradien ska lira med anliggningsytan. De bilar jag kört med "fel offset" (ingen Niva iofs) har alla haft dålig styrprecision och levt om en del i ratten vid pådrag och broms. De har kanske haft "för mycket fel", men går man den vägen bör man ta det lite försiktigt. Tycker jag...
Niva original 16" stålplåtfälg har ET 58 mm.
Niva "lyx-/alternativfälg" 15" lättmetallfälg JET/BWA har ET 38 mm.
Dotz Pharao, alternativfälg 15" har ET 45 mm.(en fälg som av Niva handlarna såldes som alternativ till originalfälgen,och som det är lättare att hitta alternativa däck till).

Har haft alla 3 ovanstående fälgar + Suzuki-fälgar med ET 10 mm på min Niva.
Med originalplåtisarna hade jag 25 mm "spacers" för att bilen inte skulle se så smalspårig ut.
Helt klart snyggare, tycket jag, med hjul som "fyller ut" hjulhusen.

Att hjullagren belastas olika av olika ET(inpressningsdjup på fälgen) är oemotsägligt.
Men ett avvikande ET tror jag inte nedsätter livslängden på hjullagren märkbart.
Visserligen har Niva erkänt "överkänsliga" hjullager - men ändå.
Jag har "avverkat" 16 st 4x4-bilar(förutom en massa 2-hjulsdrivna)men har aldrig råkat ut för hjullagerhaveri.
Körde Defender, Wrangler, G-Wagen med upp till 35" och som mest +50 mm ET.

Så att montera Suzukifälgar med ET 10 vis JET/BWA skiljer endast 28 mm.
Inte mycket då många använder 25 - 30 mm "spacers" bakom sina original stålplåtfälgar.

Anser jag. :D

B t w. Det går att använda Suzukifälgar på Niva - men inte tvärt om - förutom ET även CB. 8-)
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: dyra hjul

Inlägg av rid54 »

jag skrev: 24 feb 2022 20:09 Mycket bra poäng, det är något jag märkt i andra bilar också, då man bara slängt på spacers för att få en sportigare look.

Nu är just det inget bekymmer för mig tror jag, jag har tänkt fortsätta köra med original till vardags och he på de grövre däcken när jag känner behov av dem, typ när jag kör i skogen och då ligger jag ju ändå mest på ettans lågväxel.. rätta mig om jag har fel.

Ganska många ”små” förändringar kan få stora konsekvenser får jag för mig. Det vore superkul att kunna låsa diffarna fram/bak, men då ökar belastningen på drivlinan 4ggr (om jag förstått det hela rätt) vilket inte drivaxlar och annat är dimensionerat för och det är större risk för haveri. Större hjul vore också skoj men även det ger större belastning på drivlinan samt förhöjd hastighet och då börjar funderingarna gå mot stenkrypare som är ett jädra jobb och riskerar bli dyrt. Höja bilen - oroar mig för sladdrig/svajig körning på motorväg. Belastning på länkar och knutar, vinklar på axlar/kardaner. Uppstår då behov av att sänka lådor? Isf försvinner en stor del av vitsen med höjning. Behöver jag då fler hasplåtar? Vinner jag egentligen någon artikulation vid skogskörning? Tyngdpunkten höjs och lättare för tippning. Osv. Osv. Osv.

Nu är jag ju som väl bekant inte särskilt erfaren när det kommer till Niva och hade jag inte använt den främst som bruks hade jag haft lättare för att ta ut svängarna och testa lite idéer. Men nu är det ju praktiskt taget den enda bil jag har.
Du har en bra analys av situationen, tycker jag. Större hjul, högre bil, låsning i drivlina etc ger allt mer krafter i det mekaniska kring axlar och drivning. Detta kan leda till haverier, såklart. Det är dock inget specifikt för Niva. Jag minns hur man fick hålla tungan i rätt mun när det gällde gamla LandRovers. De hade styv fyrhjulsdrift och körde man på asfalt var det lätt hänt att man drog av en drivaxel i bakaxeln om man glömt koppla ur 4WD.

Min personliga uppfattning, som är färgad av att Nivan är min enda bil, en "daily driver" sen 10 år, är att konstruktörerna troligen dimensionerat grejerna efter vad originalmotorn kan ge för krafter i ett värsta scenario med originalhjul och på ett "normalt terrängunderlag". Det står specifikt i nån skrift, att bilen inte är dimensionerad för ständig körning offroad, vilket troligen innebär, att drivknutar, knutkors, splines, länkarmsbussningar, kulleder etc etc inte är tänkta att jobba fullt ut under hela bilens körsträcka. Jag vet (har testat) att bilen klarar mycket mer än man själv tycker är bekvämt (om man inte är ett offroadpro), men den klarar kanske inte 10.000 mil på det sättet. Nu har min gått nästan 12.000 mil och är nybes. U.A., och det enda jag egentligen jobbat lite med är kardanaxlarna - bytt fram och tillbaks mellan original (knutkors) och nyare med CVJ. Men jag kör 95 % landsväg...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: dyra hjul

Inlägg av niva-2121 »

Det här med att "knäcka drivaxlar" är avhängigt hur man brukar/använder sin (4X4-)bil.
Själv började jag 1999 med en då ny Nissan Terrano II -99.
Har sedan fortsatt med 4 Suzuki, 3 Jeepar, 2 Defender, 1 Mercedes GeländeWagen,1 Mazda Tribute,1 Mitsubishi Shogun samt en Lada Niva M 2011.
Har aldrig knäckt en drivaxel.
GeländeWagen var "fulldiffad" = 3 diffspärrar original (plus 35":or), 1 Jeep fulldiffad med eftermonterade ARB pneumatiska spärrar fram och bak (plus 33":or), 1 Suzuki med Lock Right bak (plus stenkrypare 6,5:1 och 33":or) samt 1 Lada Niva M -11 med Val Racing torsen inställd på 5 bak.

Har läst att en av de namnkunnigaste på detta forum lyckats knäcka flera drivaxlar på sin Niva.

Vet inte huruvida det finns 24 splines på bakre drivaxlar eller endast 22 splines.
Fram finns både 22 och 24 splines(vilket jag tyvärr varseblev efter att av en forummedlem inhandlat 22 splines - när min "M" har 24 splines(fram).

Jag har tävlat en del och då misshandlat drivaxlarna, men som sagt aldrig knäckt någon.
Däremot har jag lyckats få en diff att "spricka" på en Niva = ett av satellitdreven sprack och delarna maldes ner mellan kronhjul och pinjong samt vissa kullager.

En sak, när vi ändå pratar axlar, som ofta inte beaktas av en del, är att ordna luftning högt uppdragen så att inte banjon suger in vatten vid passage av djupare diken eller andra vattendrag.
Betydligt viktigare än snorkel!
Forumsponsor
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: dyra hjul

Inlägg av jag »

Att börja modda handlar ju om att göra bilen mer kapabel till de ändamål man tänkt sig. Jag tycker Nivan helt i sitt originalutförande är fantastisk i terrängen men kommer definitivt sätta en spärr i bakdiffen och införskaffa hjul specifikt för skog och lera. När det blir av får tiden utvisa, inte exakt idag iom de vanliga bestyren i livet och jag behöver få igång mercan först vilket är planerat till sommaren.
niva-2121 skrev: 03 mar 2022 10:28 En sak, när vi ändå pratar axlar, som ofta inte beaktas av en del, är att ordna luftning högt uppdragen så att inte banjon suger in vatten vid passage av djupare diken eller andra vattendrag.
Betydligt viktigare än snorkel!
Hur har du ordnat med luftningen? Hur har du fästat slang/rör i nippeln? Vart leder du den upp? Sitter den på permanent eller något man ”slänger dit” innan man ger sig ut i spenaten? Har allvarligt tänkt på det där men inte undersökt saken närmre.

Snorkel är väl för de flesta som att rita fartränder på en sportbil? Främst för utseendet, inte så många som har reellt behov av det.. definitivt inte jag, vad jag vet. Skaffar jag alls snorkel ska det vara av avloppsrör med ”kakburk” högst upp (som jag vet garanterat håller tätt, tvekar på standardsnorkeln som saluförs :lol: ). Kan även tycka det känns viktigare att få upp generatorn till högre punkt innan snorkel. Men det är ju mina åsikter. Jag har ju fel lika ofta som andra. :-)
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
Skriv svar