Starkare lampor
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
- Ort: Tärnsjö
Starkare lampor
Ska nu preppa för mörka vinterkvällar i nivan så jag behöver bättre lyse..
Vilka lampor rekommenderar ni?
Vilka lampor rekommenderar ni?
Mera mjöd i glasen!
Re: Starkare lampor
Hur ser reflektorerna ut?
Jag bytte mina då dom hade börjat visa tendens till rostbubblor samt blivit mattare jämfört med dom nya. Har för mig jag monterade i nån känd tillverkares lampa med extra mycket lyse, kommer dock inte ihåg vilken.
Jag bytte mina då dom hade börjat visa tendens till rostbubblor samt blivit mattare jämfört med dom nya. Har för mig jag monterade i nån känd tillverkares lampa med extra mycket lyse, kommer dock inte ihåg vilken.
Re: Starkare lampor
Skulle precis fråga samma sak! Ser med spänning fram emot vad du landar i och andras ljusfix.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Starkare lampor
Det finns ju vissa begränsningar om man vill besiktiga bilen utan att bygga om ljusen varje gång.... Är den typad med halogen, är det halogen som gäller. Eftermonterade Xe eller LED kommer inte att gå igenom, om inte personalen sover.
Men vad gäller halogen är det alltid en balans mellan ljusstyrka och livslängd, så länge man håller sig till standardeffekten. I princip så gör vissa tillverkare en del modeller med en glödtråd för kanske 11 V och då lyser dessa lampor starkt och vitt, men inte så länge. En standardlampa är kanske gjord för 12,5 V och lyser "normalt" och håller länge. Vissa tillverkare har nån sorts gulfilter i glaset, som ger ett "blåaktigt" sken, som ser starkt och intensivt ut, men i själva verket har ju filtret sugit upp en viss del av ljusflödet, som annars skulle kommit föraren tillgodo. En obra lösning enligt min mening...
Det är tillåtet, att ha högre effekt på helljustråden än de normala 60 W, typ 100 W, men det är inte säkert att kablaget och kontakterna gillar detta.
Mitt tips är att ha fräscha strålkastare, hålla glaset rent och sedan prova olika H4-lampor. För att säkerställa att man inte har spänningfall i kablaget etc, kan man dra kraftiga kablar direkt från batteriet till strålkastarna och låta de ordinarie trådarna styra ut reläer vid resp strålkastare för hel- och halvljus.
Ett par klassiska extralysen på stötfångaren är inte helt fel heller, om man kör mycket landsväg.
Men vad gäller halogen är det alltid en balans mellan ljusstyrka och livslängd, så länge man håller sig till standardeffekten. I princip så gör vissa tillverkare en del modeller med en glödtråd för kanske 11 V och då lyser dessa lampor starkt och vitt, men inte så länge. En standardlampa är kanske gjord för 12,5 V och lyser "normalt" och håller länge. Vissa tillverkare har nån sorts gulfilter i glaset, som ger ett "blåaktigt" sken, som ser starkt och intensivt ut, men i själva verket har ju filtret sugit upp en viss del av ljusflödet, som annars skulle kommit föraren tillgodo. En obra lösning enligt min mening...
Det är tillåtet, att ha högre effekt på helljustråden än de normala 60 W, typ 100 W, men det är inte säkert att kablaget och kontakterna gillar detta.
Mitt tips är att ha fräscha strålkastare, hålla glaset rent och sedan prova olika H4-lampor. För att säkerställa att man inte har spänningfall i kablaget etc, kan man dra kraftiga kablar direkt från batteriet till strålkastarna och låta de ordinarie trådarna styra ut reläer vid resp strålkastare för hel- och halvljus.
Ett par klassiska extralysen på stötfångaren är inte helt fel heller, om man kör mycket landsväg.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Starkare lampor
Börja med att mäta spänningen i glödlampornas kontaktstycken med avstängd motor.
Bör vara mellan 12 och 12,5 volt - ju högre desto bättre.
Under 10 á 11 volt en katastrof.
Med motor gående på något förhöjd tomgång bör spänningen vara minst 13,5 volt.
Är spänningen lägre bör man reläkoppla så att man slipper ljusomkopplaren.
Finns kabelskarvar/kopplingsstycken på båda hjulhusen där man kan gå in, om man inte vill dra nya kablar hela vägen.
Den på höger sida kräver att luftrenaren demonteras(vilket jag tyckte var besvärligt ).
Så gjorde jag på Ludmilla, som hade felfria strålkastarinsatser.
Inget fix med olagliga glödlampor.
Finns dom påstår att Philips och Osrams glödlampor är bättre = mer ljus - det enda jag vet säkert är att dom är dyrare.
Har provat på annan bil - märkte ingen skillnad.
Men visst betyder strålkastarinsatsernas kondition mycket för ljusutbytet.
Kolla även att jorden till glödlamporna är bra och utan oxid.
Bör vara mellan 12 och 12,5 volt - ju högre desto bättre.
Under 10 á 11 volt en katastrof.
Med motor gående på något förhöjd tomgång bör spänningen vara minst 13,5 volt.
Är spänningen lägre bör man reläkoppla så att man slipper ljusomkopplaren.
Finns kabelskarvar/kopplingsstycken på båda hjulhusen där man kan gå in, om man inte vill dra nya kablar hela vägen.
Den på höger sida kräver att luftrenaren demonteras(vilket jag tyckte var besvärligt ).
Så gjorde jag på Ludmilla, som hade felfria strålkastarinsatser.
Inget fix med olagliga glödlampor.
Finns dom påstår att Philips och Osrams glödlampor är bättre = mer ljus - det enda jag vet säkert är att dom är dyrare.
Har provat på annan bil - märkte ingen skillnad.
Men visst betyder strålkastarinsatsernas kondition mycket för ljusutbytet.
Kolla även att jorden till glödlamporna är bra och utan oxid.
Forumsponsor
Re: Starkare lampor
Bra förslag! Förfriska mitt minne, visst måste grillen ner för att få bort lyktorna?
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
OTTO: Niva 1600 -88a.
Re: Starkare lampor
Japp grillen behöver bort, iallafall på en urban
Re: Starkare lampor
Jo, gäller tidigare också (2006-2011, kanske tidigare ändå).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)