Skogs Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Användarens profilbild
suddenfromaspudden
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 aug 2021 08:12
Ort: Björnlunda
Kontakt:

Skogs Niva

Inlägg av suddenfromaspudden »

Hej alla. Många gånger har jag ramlat in på ert forum när jag surfat runt med Niva drömmar.
Men nu i våras så stod stjärnorna upplajnade å chansen kom att slå till på en lite smårisig Niva som stått hos en granne på landet de senaste 4-5 åren. Men nu gjorde jag slag i saken å köpte den efter digert blängande som den stått och suktat mig ett par år.
Inget baksäte i bak och en extra fördelarlåda låg i skuffen. Och ett sönderkört avgassystem.
Jag hade provkört den tidigare och då var batteriet slut så man fick starta den med starthjälpare, men den gick inte varm å allt som behövde fungera gjorde det, för utom diff spärren. Men när jag nu kom över till hans gård för att köra den de 200 meterna hem till min gårdsplan så ville den inte längre starta.
Jag började med att testa gnista och de hade den, sen körde jag en 4 lit dunk med aspen dir innan soppa pumpen för att utesluta stopp i bränslerören. Men då började bensinpumpen läcka som ett såll. Så de blev en improviserad renovering av den med lite silikon. Och efter 15 promenader av och an hem å tillbaka till grannen så kunde jag köra den hem till mitt lilla garage.
Stor glädje infann sig.
Väl hemma började listan växa på vad jag behövde fixa för att få den till en rolig skogsbil under sommarsemestern.
Förgasare och bränslepump renoverings kit inhandlades och de togs med hem från landstället för att hinnas fixas innan nästa fritidshusresa.
Umeå offroad bistod med snabb leverans av delarna o arbetet startade.
Väl uppe pålandet nästa gång så monterades de på igen.pumpen fungerade kanon men förgasaren ville inte riktigt gå som den skulle.
Ett komplett service fick den oxå. Nya stift, kablar, filter och oljor i alla lådor å axlar.
Men efter en helgs skuvande så beställde jag en ny förgasare och en ny brytarlös fördelare ink tändspole.
Någon månads väntan till nästa långhelg så sattes allt på plats. Den STARTADE OCH GICK KANON! Men efter 4 startförsök så brann startmotorn och även en sådan fick beställas.
Nu började semestern och den nya starten kastades in och nu fungerade ju allt!
Första skogs turerna imponerade! Med rätt blanka däck så tog den sig fram otroligt bra och den nätta storleken hjälper verkligen mellan träden.
Nu startar de kosmetiska arbetet med utrivning av all gammal isolering för att komma ner till rost hål i golv som lagas och de mesta får en rejäl dos rostskyddsfärg.
Säkert 100 m kabel rivs ut som inte går nånstans. Ett avgassystem fixas av de delar som låg i skuffen när den köptes.
Växellådan tjuter, men det är troligtvis lagertjut så de för rulla med tills de inte går mer så får de bli en bättre begagnad en senare.
Ena framlycktan byts och slangen till kopplingens slavcylinder byts ut.
Som ett sista pass för uppiffning så lackar ja den i tidsenlig 80tals look med lite coola stripes på bakskärmarna och rally svart på huven. Svart plåtfärg på fälgarna och på sparklådorna.
Jag är otroligt nöjd med mitt köp och eftersom det änsålänge är en skogsbil så finns inte pålitlhets kravet som en vardagsbil har. Men ju mer den fixas så närmar de sig en besiktning nån gång i framtiden. Men innan dess får de bli några skogsår för att lära känna den närmare.
De som finns i planen är nya offroad däck och en billig winch. Annars är jag nöjd på det hela för den lilla budget som detta gett.
Hoppas ni gillar den och jag ser fram emot att använda ert trevliga forum fyllt av kunniga personer i min resa mot en mer renoverad version av min nya familjemedlem!
Mvh Matte

Alltid trevligt med lite bilder.

På inköpsdagen
Bild
Bild

Ny stötfångare tillverkas
Bild

Lackeringsdags
Bild

Semester fixet klart.
Bild
Bild
Bild
Lada Niva -87
Toyota Landcruiser HJ60 -85
Volvo 142 -67