Intrumentpanel svart. Säkring nummer 2 löser ut

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Intrumentpanel svart. Säkring nummer 2 löser ut

Inlägg av wadsbo »

Hej!
Behöver lite tips på felkällor.
Helt plötsligt så slocknar hela instrumentpanelen. Alla mätare dör och blinkers slutar funka.
Kollar säkringarna och säkring nr 2 har löst ut. Sätter i en ny säkring, kör några dagar men samma sak händer igen.
Kan det vara kortis i blinkerspaken (vanligt fel?) eller finns andra ställen som jag också bör kolla?
Finns det något bra sätt att mäta sig fram till felet med multimeter?

Det positiva är att felet uppstod dagen efter besiktning :D

/Wadsbo
Niva-15
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Intrumentpanel svart. Säkring nummer 2 löser ut

Inlägg av rid54 »

En knepighet här är ju att det är svårt att veta hur man "byggt ut" elsystemet i en 2015 jämfört med en från runt 2000 eller så. För min 2011 finns det en sorts grundschema med de klassiska säkringarna i två rader, och sedan fyra extra för fläktar, CPU och bränslepump. Var man hakat på instrumentet (nyare sorten) vet jag inte. Det man kan göra i din situation är ju att stå på tomgång och trixa med blinkers, v-tork, backljus, diffspärrlampa etc etc och se om det går att provocera fram felet och försöka koppla det till nån manöver. Har du en säkringsförteckning för just din årsmodell nånstans? Grundschemat finns i verkstadshandboken del 3.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Intrumentpanel svart. Säkring nummer 2 löser ut

Inlägg av wadsbo »

Hej.
Tack för tips med att provocera fram felet!
Det som gör det hela lite trixigt är att säkringen gått när jag har kört rakt fram och inte använt blinkers eller nått annat.
Jag får fortsätta felsöka och kombinera det med lite provokation :)
/Jesper
Niva-15
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Intrumentpanel svart. Säkring nummer 2 löser ut

Inlägg av rid54 »

Jag har haft ett par rykande incidenter med min Vaz 2107, som till slut ledde till att jag fick riva rattstångskåpan och instrumentpanelen och byta ut tändlåset på grund av värmens härjningar bland kablage och omkopplare. I praktiken handlar det om att ett par kabelknippen ligger nära rattstången och om de inte är rätt fastnajade så kommer rattstången att nöta på isoleringen, vilket till slut leder till oväntade och oönskade strömbanor. Det elektriska i dessa bilar (personbils-Lada) är inte jätteolikt Nivans system.

Jag vet inte hur Niva 2015 ser ut runt ratten, men kåpan är inte svår att få bort på min 2011 och då kan man granska hur kablaget mår. Det kan ju vara nåt med slitage av isoleringen på vissa ledare. Det är ju tur, att du verkar ha kortis på en säkrad ledare... :shock: I mitt fall blev det rök och stank och lite jobb med att byta ledare med förkolnad isolering.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Intrumentpanel svart. Säkring nummer 2 löser ut

Inlägg av wadsbo »

Har kollat kablage vid rattstången och, som du beskriver, så hade stången skavt igenom eltejpen på ett ställe men inte kablarna.
Funderar på om jag ska byta hela blinkerspaketet. Har för mig att jag läst nånstans här på forumet att de ofta går sönder.
Niva-15
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Intrumentpanel svart. Säkring nummer 2 löser ut

Inlägg av wadsbo »

En liten statusuppdatering så här på torsdagskvällen.
Tänkte att felet kanske fanns i "spakhuset" så nytt sådant inköptes och monterades. De va' h*lvete vad ratten satt. Fick snickra till en hemmagjord avdragare för att den skulle lossna. Bild på den kommer :)

Vred om nyckeln. Allt verkade att funka och och ingen trasig säkring men när jag vred på ratten och skulle köra iväg så började tutan att tuta. Lite panik eftersom dottern sov. Fort in under huven och rycka strömkabeln från batteriet. Grejen är att jag inte monterat dit mitten på ratten "tutknappen" så jag fattar inte hur det kunde börja tuta. Nån som har nån idé?

Märkte även att motorlampan helt plötsligt börjat att lysa. Felkod P0504. Nått med bromspedalgivaren tror jag. Tips tas tacksamt emot även för det här felet.

Kul med Niva. Laga ett fel (förhoppningsvis) och två nya uppstår....

/Wadsbo.
Niva-15
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Intrumentpanel svart. Säkring nummer 2 löser ut

Inlägg av rid54 »

Tutkontakten är kopplad så att det kommer +12 V till en kontakt kopplad till rattmitten, som jordar, och då aktiveras tutan. Om änden på sladden till kontakten nuddar "jord" i rattstång eller nåt, så tutar det.

Bromskontakten är tydligen mycket komplicerad på nyare bilar. Det är enligt schemat två kontakter som växlar, när pedalen trycks ner. Det man kan göra är väl att kolla så kontakten (kontakterna?) sitter på rätt plats och att sladdarna inte lossnat.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Intrumentpanel svart. Säkring nummer 2 löser ut

Inlägg av wadsbo »

Ny uppdatering:
Tutan fixad. Släpskon var tydligen lite böjd så när jag monterade ratten så tryckte ratten släpskon mot själva rattstången = jord.
Felkod P0504 är fortfarande kvar. Kontakten såg OK ut och ingen kabel var loss. Blir väl till att köpa en ny kontakt så får vi se om det hjälper
Här är bilden förresten på min hemmasnickrade avdragare https://photos.app.goo.gl/h2zabmtn1PUo5BY48. En styck biltemaavdragare, en styck hylsa och ett styck fäste till krängningshämmare.
Niva-15
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Intrumentpanel svart. Säkring nummer 2 löser ut

Inlägg av rid54 »

En riktig GDS-pryl!

Får du tillbaka felkoden efter att ha rensat? Jag tänkte att det kunde vara ett intermittent fel som är borta, men felkoden hänger kvar ibland.

Hur går rattmitten bort? Är det "bara att dra" eller är där nån form av fästen?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
wadsbo
Inlägg: 298
Blev medlem: 22 jul 2012 18:42
Ort: Vänersborg

Re: Intrumentpanel svart. Säkring nummer 2 löser ut

Inlägg av wadsbo »

Med risk för att jinxa det hela men nu verkar det funka. Säkringen är fortfarande hel och felkoden har inte kommit tillbaka efter att ha rensat bort den.
Rattmitten sitter med 4 skruv. Två med nån form av plastdistanser och två som jordar rattmitten. Dom som jordar var lite luriga att få bort eftersom dom fäster i "jordpluttar" som gärna snurrar med när man skruvar ut skruvarna. Lite svårt att förklara men kanske lättare att se på fotot. Klackarna på jordpluttarna ska ner i de avlånga hålen i ratten och förhindra att de snurrar. Misstänker att de går att skruva dit jordpluttarna i ratten och sedan med milt våld trycka ner rattmitten över dom.

https://photos.app.goo.gl/t5x9bZqmnMcTsuiz5
Niva-15
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Intrumentpanel svart. Säkring nummer 2 löser ut

Inlägg av Vazmannen »

smart lösning... jag har ryckt i ratten varje gång, dock med muttern kvar nåt varv...
Skriv svar