Generator+

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Axel
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 aug 2020 09:09

Generator+

Inlägg av Axel »

Hej!
Jag undrar om det finns något bra sätt att få fast + på generatorn om den lilla bulten gått av, eller är jag dömd att köpa en ny? Kan man tänka sig att den gått av av någon speciell anledning som jag skulle behöva lösa, eller är det bara oflyt?

Undrar vänligen Axel
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Generator+

Inlägg av rid54 »

Skruven för + anslutningen bör vara en M5. Den sitter i en av plåtarna i "diodplattan", som är under bakkåpan. För att se vad som hänt, tror jag enda sättet är att öppna generatorn (bakkåpan) och ta loss diodplattan. Jag har en sån framför mig nu. Om din är likadan som min är ju osäkert, men på min ser det ut som om man kunde avlägsna den gamla skruven och sätta in en ny. På min skulle man behöva förstora ett hål i en av plåtarna för att kunna föra in en ny skruv, men det är aluminium, så med lite tålamod, försiktighet och en borr borde det vara genomförbart.

Alternativet är att skaffa en ny diodplatta - finns att få tag i som reservdel. Köp regulatorkitet med borstar samtidigt när ändå generatorn öppnats.

Varför skruven gått av är svårt att säga. För hårt åtdragen nån gång, korrosion, materialfel... eller vanligt "oflyt" ;)
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Axel
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 aug 2020 09:09

Re: Generator+

Inlägg av Axel »

Jag vet inte om länken funkar, men här är en bild

https://drive.google.com/file/d/1uvxW0I ... sp=sharing
Axel
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 aug 2020 09:09

Re: Generator+

Inlägg av Axel »

Men det låter som att jag inte ska behöva köpa en ny iallafall :D
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Generator+

Inlägg av rid54 »

Det ser ut att vara en annan generator (möjligen äldre) än den jag har, men jag misstänker att prinicipen är densamma...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Axel
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 aug 2020 09:09

Re: Generator+

Inlägg av Axel »

Jag öppnade generatorn, satte en ny bult, löst lätt som en plätt!
Skulle det kunna vara så att den gamla bulten brann upp pga överbelastning tex av en vinsch, eller kan jag utesluta det?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Generator+

Inlägg av rid54 »

En generator (lite generellt, sådär) har ju en sorts maximal utström och jag tror det finns nån form av skydd mot långvarig överlast även på växelströmsgeneratorer. Så överlast tror jag inte är skälet. Det borde nog i så fall i första hand ha bränt nån diod eller lindningen (i värsta fall). Utan att ha sett brottytan skulle jag snarare gissa på att nån, nån gång under historien, dragit muttrarna för hårt och överlastat materialet, eller att man dragit muttrarna för löst och därmed fått värmeutveckling/gnistbildning i kontaktpunkten. Men detta är ju lite spekulation....
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Generator+

Inlägg av ahlberg »

Mer spekulation: eftersom batteriplus ligger på ledaren till denna anslutning kan en kortslutning med nåt verktyg svetsa fast i bulten så att när man försöker lossa bulten skär gängorna. På bilden ser det ut som om det varit varmt..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar