Hjälp med felkoder

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Hjälp med felkoder

Inlägg av SweSweetCheeks »

Hej hallå

Nytt år nya problem. Eller snarare samma problem som dyker upp igen.

Var hemma hos en bekant som har en felkodsdator från hans verkstad hemma så vi skulle kolla Ruriks felkoder.
Dock hängde polaren inte riktigt med. Kan bero på att det var första gången han såg en niva..


P0343 - camshaft position sensor "A" circuit high (bank 1 ort singles sensor)
P0103 - mass or volyme sensor air flow "A" circuit high
P1606 - manufacture specific
Mera mjöd i glasen!
rid54
Inlägg: 1474
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hjälp med felkoder

Inlägg av rid54 »

P0103 är problem med signalen från luftmängdmätaren - för hög. Man kan inte göra mycket mer än att kolla om det är smuts på sensorn eller om det hamnat nån främmande kropp i luftvägen. Om det är en platinatrådsensor får man vara försiktig. Det går att använda "elektronikspray" för rengöring (sån som dunstar bort fullständigt)

P0304 är om att signalen från kamaxelsensorn är för hög. Inte mycket annat att göra än att byta sensorn (billig pryl, inte svår att byta). Man bör kolla kablage och kontakter såklart, gäller även föregående felkod.

P1606 är inte en standard EOBD-kod enligt Bilprovningens lista. Jag vet inte om Nivan kan sätta den och det är oklart vad den kan betyda i så fall.

Är "motorfelslampan" ( CE-lampan) tänd? Prova att ta bort koderna och se om de återkommer och om lampan tänds igen. CE-lampan ska tändas vid tändning till och slockna när motorn startar. Om den inte gör så, dvs inte tänds alls, är det nåt som måste fixas först; den lampan är en bra diagnoshjälp och om den inte funkar som tänkt, kommer bilen inte att kunna bli godkänd vid besiktning.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Re: Hjälp med felkoder

Inlägg av SweSweetCheeks »

Lampan lyser oavbrutet..

Var sitter luftmängd mätaren?
Kamaxelsenson är den som sitter mitt fram rakt in i motorn?
Mera mjöd i glasen!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hjälp med felkoder

Inlägg av ahlberg »

Kamlägesgivaren är 7 i denna bild

Bild

Ta en koll efter ärg på kontaktstyckena som ansluter till ECU. Vid föraren vänstra knä.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hjälp med felkoder

Inlägg av ahlberg »

P1606 kan möjligen vara Rough Road Sensor som skall minska risken för oplanerat gaspådrag när vägen är ojämn. Bör se ut så här:

Bild

Dock.. Kolla anslutningen först.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Re: Hjälp med felkoder

Inlägg av SweSweetCheeks »

Toppen!
Då hade jag hittat rätt. 😊

Går igenom allt vid knähöjd imorgon och letar efter ärg. 😊
Mera mjöd i glasen!
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Re: Hjälp med felkoder

Inlägg av SweSweetCheeks »

Alla kablar och kopplingar genomsökta.
Lite ärg på en säkring till extraljusen, lite skav på en kabel vid databoxen.

Han går lite bättre, men fortfarande kommer det där att han plötsligt tappar gasen. Känns som att jag plötsligt kör i en djup vattenpöl...han tappar ork, tappar fart..sen hoppar han igång igen med rätt gas och fart.

Vad är nästa steg? Kamaxelsenson eller luftmassemätaren?
Mera mjöd i glasen!
rid54
Inlägg: 1474
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hjälp med felkoder

Inlägg av rid54 »

Jag skulle kunna tro, att det "enklaste" är att byta kamaxelsensorn om det finns felkod på den. Det är en billig pryl och lätt att byta och de blir ibland dåliga (been there, done that). Luftmängdmätaren kan vara dyrare och där kanske en rengöring med elektronikspray är värd ett försök. Sen ska det gå att ta bort koderna, starta motorn och få CE-lampan att slockna. Om den tänds igen, måste man läsa koder igen. Innan man fått bort kända felkoder, är det rätt hopplöst att gå vidare. En kodläsare kan man hitta på Biltema för några hundra SEK och det är rätt bra hjälpmedel. Jag känner inte till att Nivan har några "intressanta" koder, som inte dessa BT-läsare kan visa upp och standardkoderna finns i en .pdf som jag hittade på Svensk Bilprovnings hemsida. Skicka PM om du vill ha den i ett e-brev.

Att bilen tappar orken kan ju också vara nåt med bränslepumpen. Flagor i tanken kan sätta igen sugrörets filter, det kan vara glapp i elmatningen till pumpen, det kan vara ytterligare nåt problem. Jag tror pumpsäkringen sitter vid OBD2-kontakten.

Sen kan det som nämnts vara glapp i kontakten på ECU, innanför panelen vid vänster ben.

Man ska inte förakta felkoder som sätts i ECU. De löser inte problemet, men kan peka på rätt komponent. Det kräver dock att man har ett "städat läge" att utgå ifrån, där koderna är borta, och sedan läser man de koder, som återkommer vid start/körning.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hjälp med felkoder

Inlägg av ahlberg »

Ja, det är tyvärr nog bara att jobba vidare med informationen du får via felkoderna. Så länge motorfellampan är tänd så har du något problem. Att den tappar ork kan vara att ECU går över till limp-home, ett sorts felsäkert läge så att du skall komma hem trots t ex en död givare nånstans. Detta kan dock skada katalysatorn efter ett tag eftersom det oftast innebär fetare blandning och avgasreningen går i Open loop, dvs utan lambdavärden.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Re: Hjälp med felkoder

Inlägg av SweSweetCheeks »

Äntligen!!

För första gången på flera år så är det tomt på felkoder!!

Motorn spinner som en katt. 🥰

Det verkar ha varit kamaxelsensorn som spökade. 😊

Tack för hjälpen!
Mera mjöd i glasen!
Skriv svar