Chernobyl-Nivan

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av jordmannen »

Avancerat! Kul när man delar med sig av kunskap.
Jag är inte lika kunnig om det utan tänkte bara ifall "det bara var att koppla in nån vaccumslang" för att få det att fungera.
Annars så duger det utan i nuläget :-)
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av Berlina »

Har du provat med och utan vakuum så vi får veta skillnad?
Medlem 2019
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av jordmannen »

Nej, jag kör inte Nivan så mycket på vintern (om det inte är rejält med snö) och har gett tid åt ett annat bilprojekt så länge.

Men, jag lovar att uppdatera om jag testar med vacuumklockan.
Vad jag dock blev lite osäker över är varifrån jag ska ta vacuum. Från insuget skrev Ahlberg, medan rid57 pratade om förgasarhalsen...
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av jordmannen »

Fick en funderare under besiktningen i höstas.
De gjorde aldrig ett bromstest och när jag frågade varför så sa de att det skulle ta sönder bilen eftersom den är fyrhjulsdriven.

Stämmer det?
Tar man sönder växellådan/axlarna eller något om man sätter enbart ett hjulpar i rullning?
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av niva-2121 »

Har råkat ut för samma bemötande på flera 4x4-bilar, d v s att man inte "vågar" köra dem i rullbromsprovaren p g a risken att förstöra något.
I plattbromsprovare går det bra, men de finns nog inte kvar.
En gång var jag mycket tacksam för Bilprovningens ovilja att köra min 4x4 i rullbromsprovaren.
En MB Geländewagen där det, som på bl a Niva och Defender, går att köra med öppen eller låst mellandifferential.
Bilen i fråga var, trots ihärdiga åtgärder från min sida, behäftad med tveksamma bromsegenskaper.
Bromsarna tog växelvis ojämnt, trots mina insatser.
Men bilprovaren som tog emot mig förklarade för kollegan att: "Den här bilen får inte köras i rullbromsprovaren."
Mina mungipor gick nästan till öronen så jag var nära att bli harmynt.
Prov på deras bana visade godkända världen.
Jag blev så glad att jag inte ville påpeka att provet utfördes felaktigt.
Korrekt utfört ska en retardationsmätare komplettera bromsprovet. 8-)

Som svar på din fråga: Ingen risk med öppen mittdifferential.
Besiktade du hos den riktiga Bilprovningen, som skattar i Sverige, eller hos någon av de nya profitörerna som skattar utomlands? :roll:

Ps. Ett lite "fult" tips till dem som har lite ojämna bromsar är att säga till bilprovarna att mittdifferentialen har "gått i baklås" så att bilen inte går att köra i rullbromsprovaren(mer än en gång :lol: ). Ds!
Forumsponsor
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av jordmannen »

Intressant, för mig så skippade de både bromsprov och avgastest helt och hållet... Jag som hade hoppats att få stoltsera med mina nya förgasare och nya tändsystem...

Så du menar att man måste sätta fördelningslådan I neutral?
Jag besiktigar alltid på samma station, icke svensk. Jag tycker att de har en bra inställning, speciellt till veteranbilar, där.
De vet att att man bara kör bilen för nöjes skull och har bra koll på allt själv, så de är inte så noga med oväsentliga fel.
Förra året så rullade jag in med min trimmade volvo 940 där. Kontrollanten sa "jag märker att du ställt upp laddtrycket på bilen, den drar ju på som fan, men det känns som att den får för lite bränsle". Sen fortsatte han med en monolog om hur jag skulle modifiera på bästa sätt :D
Användarens profilbild
jordmannen
Inlägg: 104
Blev medlem: 14 maj 2018 10:33

Re: Chernobyl-Nivan

Inlägg av jordmannen »

Passar på med en liten uppdatering också.
Är egentligen på jakt efter en ny baklucka. Men när rost blev så svår att jag kunde peta ett finger genom plåten så blev jag tvungen att laga.
En tät men ful/slarvig svetsning blev helt okey.
Sedermera en bild från Stockholms enda vinterdag...

Bild
Bild
Bild
Skriv svar