Hjälp! Justera lagrens förspänning i differentialen?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Olle
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 jan 2015 06:23
Ort: Nôrra Ställberg

Hjälp! Justera lagrens förspänning i differentialen?

Inlägg av Olle »

Jag söker rätt och slätt någon som har erfarenhet av att montera och justera lagren i bak och framaxeln.
Har bytt utväxling i framaxeln för att matcha bakaxeln jag bytt till och blir inte klok på beskrivningen av justeringen av förspänningen. All hjälp uppskattas!
Tack på förhand / Olle
Niva -87
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hjälp! Justera lagrens förspänning i differentialen?

Inlägg av ahlberg »

Finns två metoder, en lite mera "rätt" än den andra.

Den som är lite fusk är att återanvända knäckhylsan, som bestämmer pinjonghöjden, och bara dra muttern tills pinjongen går lite lagom tungt att vrida..

Mer korrekt är att ta en ny knäckhylsa, justera pinjonghöjden enligt verkstadshandboken, och därefter lossa muttern tills pinjongen går att vrida med rätt motstånd, mätt med liten momentnyckel eller våg.

Jag har alltid kört fuskmetoden...

Eller, om du avser difflagren, då använder du de tandade hjulen för att få kronhjulet med rätt flankspel mot pinjongen - och till sist ger lagren lite förspänning.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Olle
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 jan 2015 06:23
Ort: Nôrra Ställberg

Re: Hjälp! Justera lagrens förspänning i differentialen?

Inlägg av Olle »

Tack så mycket, nu blev jag lite klokare!
Pinjongen fick jag att gå lagom tungt med den gamla hylsan som du nämnde.
Men diffdreven ska ju enligt instruktionsboken justeras åt tills överfallen går isär 0.14 - 0.18 mm.
Jag drog tills diffen inte gick att snurra för hand och ändå nådde jag inte föreskrivet mått.
Därför gick jag på känsla och justerade åt dem ungefär som när man justerar framhjulslager, vilket jag tyckte var rimligt för ett koniskt lager.
Ska man skruva fast överfgallen innan man justerar åt? Det förutsatte jag i alla fall.
Dock har jag inte hittat något åtdragningsmoment för överfallen, så där fick känslan avgöra: 70 nm

Hur mycket är lagom förspänning på ett ungefär? Är det jämförbart med att justera framhjulslager som jag antog? Och isåfall, hur ska man kunna spänna isär överfallen som instruktionen säger?
Niva -87
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hjälp! Justera lagrens förspänning i differentialen?

Inlägg av ahlberg »

Difflagren skall "spännas" så att överfallen fjädrar ut.

http://translate.google.se/translate?js ... l=ru&tl=sv
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hjälp! Justera lagrens förspänning i differentialen?

Inlägg av ahlberg »

Även verkstadshandboken kan hjälpa till: http://www.ladaniva.co.uk/lada/1700_2.pdf

Sen beror det ju på ambitionsnivån..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Olle
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 jan 2015 06:23
Ort: Nôrra Ställberg

Re: Hjälp! Justera lagrens förspänning i differentialen?

Inlägg av Olle »

Ska överfallen vara åtdragna när man justerar förspänning? Jag läste just de två länkarna du skickade när jag höll på men fick ingen klarhet i om de skulle vara åtdragna eller inte. Är de inte åtdragna kan jag förstå att man kan få dem att fjädra ut med en " normal förspänning" som tex. för framhjulslager.
Niva -87
Lada 2104 -87
Opel Olympia Rekord -53
Chrysler New-Yorker -47
Pontiac Six -29
Skriv svar