Jag vill ha en Niva. Utlyser mot argument

Lägg upp en annons på saker du behöver till din Niva.
coachmojje
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 sep 2021 10:42

Jag vill ha en Niva. Utlyser mot argument

Inlägg av coachmojje »

Hej alla Lada fans!

Jag vill ha en Lada Niva.

Mina behov:

Vardagsärenden (handla mat, hälsa på polare mm), åka 20 - 30 mil till div jaktmarker.

Om vi leker med tanken att värsta sker, motorn och växellådan rasar. Vad skulle det kosta?

Är jag dum som ens är ute efter en Lada Niva?

Vill tillägga att jag har NOLL kunskap eller erfarenhet av att meka med bilar.
Jag bor i Sundbyberg , så ifall ni känner till nån verkstad i närheten som ni rekommenderar från ni gärna nämna dem.


Må bäst!

CM
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Jag vill ha en Niva. Utlyser mot argument

Inlägg av Larsson »

Jag brukar säga att Niva inte är för alla, det KOMMER att hända något med bilen och det kan vara svårt att hitta nån verkstad som vill ta sig an bilen så man bör nog vara lite händig och kunna meka själv för att köra Niva......

Delar är inga problem att få tag på och det är inte speciellt dyrt heller (men du måste få någon att göra jobbet)

Men det är min syn på det hela, finns säkert andra sätt att se på det oxå.

Välkommen till träsket! :D
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Jag vill ha en Niva. Utlyser mot argument

Inlägg av rid54 »

Jag vet inte om "det värsta" kan hända med en Niva. För 20.000 kan man nog få hela drivlinan med nya enheter inkl motor. Å andra sidan har jag en bekant som körde lång last i en modern bil. Vid en inbromsning slog lasten sönder infotainmentskärmen vilket skulle kosta 45.000 att fixa...

Som nämnts är det inte självklart att en verkstad vill ta hand om en Niva och även om de försöker kan det gå snett. Bilmodellen är äldre än de flesta bilmekar idag och vissa lösningar kräver att man vet vad man gör (typ framhjulslager). Ska jag vara ärlig skulle jag inte vågat skaffa min, och inte orkat behålla den, om jag inte varit lite skruvig av mig. Om jag skulle betalt verkstadstaxa för alla de timmar jag legat under bilen skulle jag inte haft råd med mat. Inga allvarliga grejer, och inte "rocket science" på något sätt, men ändå går det några timmar på att byta en dålig Hardyskiva eller liknande.

Om man har råd att köpa en ny med nybilsgaranti, så lär det väl vara OK första 2 åren, men rådet jag fick när jag skulle ha ett garantiärende fixat var att "välj verkstad själv och be dem skicka räkningen till oss". För 10 år sen fanns det ett par verkstäder i storstockholm, nu är det tveksamt om nån är kvar att välja...

Så, fundera lite här. Nivan är buskul och bra på många sätt, men ändå en udda fågel...

Edit: Min har gått 11.000 mil sen ny i min ägo. Motor och växellådor har inte trasslat annat än att fördelningslådan sjunger rätt högt sedan dag 1.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Jag vill ha en Niva. Utlyser mot argument

Inlägg av jag »

Tjena Coachmojje!

Nu är jag ingen gammal räv i modellen i fråga. Men samtliga bilmärken och modeller har sina styrkor respektive svagheter. Att hitta bra verkstäder är svårt oavsett, den gamla skolans mekaniker är på utdöende och de nya som tillkommer är ofta från östeuropa/eurasien och kan ibland upplevas knepiga att ha och göra med men får man förståelse för jargongen är det inga problem.

Nivan är likt alla bilar designade kring 70-talet väl lämpade att lära sig att skruva med och förstå grundläggande teknik och mekanik. Nivan är i synnerhet lättmekat och delarna är mycket billiga.

Vill man absolut inte skruva själv gäller nog samma som tidigare nämnt, modernare bil där du kan lämna in på märkesverkstad nära hem/arbete, men då får man också vara beredd att betala för sig.

Min rekommendation är att åka runt till små konstiga verkstäder och fråga om de kan niva. De brukar finnas i källarlokaler och skumma industriområden eller ligga lite avsides och på otippade ställen.

Bilar är som blommor, man måste ständigt vara och plocka lite och ge lite omtanke och tid om de ska må bra och blomma ut. Lär dig grundläggande service och utför detta med ganska korta intervall så borde större åtgärder hållas borta så gott det går. :-)

Jag är behjälplig i mån av tid. Vill du kika på en Niva om du inte redan gjort det kan du komma över och kika på min och få dig en uppfattning om vad det är för bil och ta en sväng. Jag är som sagt inte gammal i gemet men har haft många olika bilar och alltid skruvat själv - jag tycker Niva är helbra och än så länge den bil jag gillat bäst på den korta tid jag haft den.
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
coachmojje
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 sep 2021 10:42

Re: Jag vill ha en Niva. Utlyser mot argument

Inlägg av coachmojje »

Tack för era ärliga och uppriktiga svar!

Men nu är det så att ibland måste man ta tjuren vid hornen. Jag tycker ärligt talat att det är pinsamt att inte kunna enkel bilmek. Nu har jag lyckats hitta de manligaste och ärligaste bilfolket i landet.

Så jag ser mitt kommande bilköp som mer än bara en bilaffär, utan mer som en avgift för en utbildning. Dock så vill jag inte besvära @jag stup i kvarten för att den kommande bilen behöver mekas med allt för mycket direkt i början. Jag skrev ett inlägg på Lada Niva Sweden Club, när jag efterfrågade en Niva från -11. Skrev just -11 för att det uppfattningen jag fått från det jag har läst på forumet, ska vara modeller som ska vara enklare att äga. Men det kan jag kanske helt enkelt missförstått helt.

Ska tillägga att jag är otroligt glad över att hamnat i detta träsk. Med det sagt så utlyser jag inte längre motargument, utan jag utlyser en LADA NIVA!

Må bäst!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Jag vill ha en Niva. Utlyser mot argument

Inlägg av rid54 »

Nuförtiden får man ju fundera över en massa saker när det gäller bilar... Avgasreningskrav, bland annat. Miljözoner och så'nt. En Niva från 2011 är i EURO5 nivå vad gäller avgaskrav. Den har insprutningssystem från Bosch och E-gas (ingen wire) och elektronisk hastighetsmätare (ett modernare instrument generellt än tidigare modeller). Det brukar cirkulera en beteckning "M" för dessa uppiffade Nivor, men alla 2011 är inte "M" till 100%. Man bör nog titta efter ABS (inte helt fel...) och hur kardanaxlarna ser ut ("äkta M" har CV-knutar). Dessutom är kopplingen lite annorlunda, med lite större lamell och en annan slavcylinder, bromsservot är större och hjulupphängningen bak är lite modifierad.

Sikta på en 2011 eller 2012. Försök hitta en som är såld med "Sverigepaketet", vilket innebär plastinnerskärmar, extra rostskydd och dragkrok, annars lär du fråga efter genomförda rostskyddsbehandlingar.

Att sköta Nivan är inte jättekomplext. Det finns bra verkstadshandböcker att hitta,och bra forum att fråga runt i. Det viktiga är underhållet: kolla och byta oljor, byta vätska i broms- och kopplingssystem då och då, noggrann koll på kylvätska och kylfläktar, och liknande "klassiska" saker (fläkremmar, att batteriet mår bra etc).

Ovanstående är min personliga uppfattning om det hela, förstås; det finns som alltid lite olika idéer här o var :D
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Jag vill ha en Niva. Utlyser mot argument

Inlägg av niva-2121 »

Instämmer med rid54.
Köp en "M" - d v s säkrast 2012 och nyare - då finns det ABS-bromsar.(min "M" 2011 har INTE ABS-bromsar)
Kan du hitta en med knutkors på kardanaxlar är det att föredra - bättre livslängd - men risk för vibrationer.(tycker jag mig ha läst)
Under 10.000 mil och 10 år så har du, vid helförsäkring, maskinskadeförsäkring "på köpet".
Folksam har 2.000:- i självrisk - inte mycket du kan fixa på drivlinan för under 2.000:- inkl räddning = bärgning till verkstad eller hem.
UBBO-såld med "Sverigepaketet" = rostskyddsbehandlad från ny, är ett plus(tycker jag).

Oavsett vad som händer med din kommande NIVA så har du fullständig support här på forumet av dina (olycks-)bröder.
Få forum har så kunniga(=erfarna) medlemmar som detta forum.

Välkommen i "NIVA-träsket" :lol:
Forumsponsor
coachmojje
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 sep 2021 10:42

Re: Jag vill ha en Niva. Utlyser mot argument

Inlägg av coachmojje »

niva-2121 skrev: 23 sep 2021 11:23 Instämmer med rid54.
Köp en "M" - d v s säkrast 2012 och nyare - då finns det ABS-bromsar.(min "M" 2011 har INTE ABS-bromsar)
Kan du hitta en med knutkors på kardanaxlar är det att föredra - bättre livslängd - men risk för vibrationer.(tycker jag mig ha läst)
Under 10.000 mil och 10 år så har du, vid helförsäkring, maskinskadeförsäkring "på köpet".
Folksam har 2.000:- i självrisk - inte mycket du kan fixa på drivlinan för under 2.000:- inkl räddning = bärgning till verkstad eller hem.
UBBO-såld med "Sverigepaketet" = rostskyddsbehandlad från ny, är ett plus(tycker jag).

Oavsett vad som händer med din kommande NIVA så har du fullständig support här på forumet av dina (olycks-)bröder.
Få forum har så kunniga(=erfarna) medlemmar som detta forum.

Välkommen i "NIVA-träsket" :lol:

Får man en sån för 50k?

Om inte, vad ska jag räkna med att få betala?
Är det någon av bilarna på blocket, som ni skulle rekommendera?

Har kontakt med han som lagt ut Nivan -08 6600 mil för 35k , som nu är borttagen för att han tydligen får massa jobbiga samtal från "knäppisar" som han kallar dem.

Felen på bilen är:
4ans växel fungerar inte
Kopplingscylindrarna behöver bytas
Uttrampningslager låter lite
sista slutburken på avgasen är dålig
Lite ytrost, men enligt honom så är den rostskyddsbehandlad med tectyl

Är det värt att köpa den och reparera den med nya delar?

Eller ska jag bara helt enkelt ha is i magen?
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Jag vill ha en Niva. Utlyser mot argument

Inlägg av uazbuhanka »

vill lägga till at detta med sverigeparkett ska man själv kolla upp
min niva "nu är det länge sen :D "hade det parkett men man hade glömt
tröskar :evil: en kompis nya niva var inte bra den hällar så titta på "sverigeparkett " :lol:
men få den behandlat igen
coachmojje
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 sep 2021 10:42

Re: Jag vill ha en Niva. Utlyser mot argument

Inlägg av coachmojje »

uazbuhanka skrev: 23 sep 2021 14:51 vill lägga till at detta med sverigeparkett ska man själv kolla upp
min niva "nu är det länge sen :D "hade det parkett men man hade glömt
tröskar :evil: en kompis nya niva var inte bra den hällar så titta på "sverigeparkett " :lol:
men få den behandlat igen
Hur kollar man upp det, om säljaren inte vet om det?
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Jag vill ha en Niva. Utlyser mot argument

Inlägg av SA4AQS »

coachmojje skrev: 23 sep 2021 11:49 Har kontakt med han som lagt ut Nivan -08 6600 mil för 35k , som nu är borttagen för att han tydligen får massa jobbiga samtal från "knäppisar" som han kallar dem.
Har haft lite koll på den,

Liten sammanfattning
2015-02-21 annonserad på blocket för 29.900kr
2015-03-07 Ny ägare i göteborg
2015-04-08 Avställd
2021-08-02 Ny ägare Falu kommun (nuvarande ägare)
2021-08-04 annonserad på blocket för 65.000kr
Priset uppdateras annonsen tas bort
2021-08-21 Ny annons på blocket för 45.000kr
Priset uppdateras annonsen tas bort
2021-08-30 Ny annons på blocket för 40.000kr
Priset uppdateras annonsen tas bort
2021-09-04 Ny annons på blocket för 35.000kr
2021-09-23 Ny annons på blocket för 35.000kr

Jag hade inte köpt den bilen, kanske för 5000kr men då hade säkert någon annan redan hunnit före.

Här har jag hämtat information
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/XFM957
https://biluppgifter.se/fordon/XFM957
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
coachmojje
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 sep 2021 10:42

Re: Jag vill ha en Niva. Utlyser mot argument

Inlägg av coachmojje »

SA4AQS skrev: 23 sep 2021 18:09
coachmojje skrev: 23 sep 2021 11:49 Har kontakt med han som lagt ut Nivan -08 6600 mil för 35k , som nu är borttagen för att han tydligen får massa jobbiga samtal från "knäppisar" som han kallar dem.
Har haft lite koll på den,

Liten sammanfattning
2015-02-21 annonserad på blocket för 29.900kr
2015-03-07 Ny ägare i göteborg
2015-04-08 Avställd
2021-08-02 Ny ägare Falu kommun (nuvarande ägare)
2021-08-04 annonserad på blocket för 65.000kr
Priset uppdateras annonsen tas bort
2021-08-21 Ny annons på blocket för 45.000kr
Priset uppdateras annonsen tas bort
2021-08-30 Ny annons på blocket för 40.000kr
Priset uppdateras annonsen tas bort
2021-09-04 Ny annons på blocket för 35.000kr
2021-09-23 Ny annons på blocket för 35.000kr

Jag hade inte köpt den bilen, kanske för 5000kr men då hade säkert någon annan redan hunnit före.

Här har jag hämtat information
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/XFM957
https://biluppgifter.se/fordon/XFM957

Toppen tack!
Då får han fortsätta kämpa med att få den såld.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Jag vill ha en Niva. Utlyser mot argument

Inlägg av niva-2121 »

När du går in på car.info och ser att bilen är importerad = INTE svensksåld, så kan du utgå från att den INTE är UBBO-såld och därmed som ny fått "Sverigepaketet" som bestod av rostskyddsbehandling, innerskärmar, draganordning och musikanläggning samt instruktions- och servicebok på svenska.
En privatimporterad bil BEHÖVER inte vara sämre än en "generalagentsimporterad".
Men då ska man klämma importören på pulsen angående rostskyddsbehandling och innerskärmar(om man inte själv kan avgöra om bilen har innerskärmar - vilket är lätt).
Om sidobalkar(trösklar på prosa) och "A"- och "B"-stolparna har 8 mm-hål med plastpluggar kan man utgå från att bilen är rostskyddsbehandlad.

Visst rostar Lada Niva, men det gör ALLA bilar - t o m kvalitetsbilar som Suzuki.
Allt är avhängigt ägarens skötsel av bilen.
Tyvärr verkar det som om när bilen lämnat sin förste ägare, som fått ta "smällen" av värderaset i början, så avtar viljan att sköta bilen på rätt sätt.
Sens moral - köp en bil av förste ägaren.
Forumsponsor
Skriv svar